דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן / שנה שלישית של ירידות: מדד המחירים ב-2016 ירד ב-0.2%

ירידות מחירים גדולות במיוחד נרשמו במזון (1.5%-), בתחבורה הציבורית (12.5%-) ובחופשות (4.2%-). למרות החשש ממיתון, בנק ישראל מרגיע ואומר שירידת המחירים לא מעידה על חולשה במשק

שוק מחנה יהודה  (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
שוק מחנה יהודה (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שנת 2016 הסתיימה עם מדד מחירים לצרכן שלילי של -0.2%. זו השנה השלישית ברציפות בה נרשמה ירידה במדד. כך עולה מסיכום מדד המחירים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שני תחומי הצריכה שתרמו באופן המשמעותי ביותר לירידת המדד הם המזון עם ירידה של 1.5% והתחבורה והתקשורת עם ירידה של 1.9%. מנגד מדד מחירי הדיור (בעיקר שכר דירה) עלה ב 1.4% מחירי הבריאות עלו ב 0.8% ומחירי החינוך עלו ב 0.7%.

בבחינה של תתי תחומי הצריכה ניתן לראות כי עלויות התחבורה הציבורית רשמו את הירידה הגדולה ביותר בשיעור של 12.5% זאת הודות לרפורמה שהונהגה בתעריפי התחבורה הציבורית בתחילת השנה. מחירי הירקות הטריים רשמו ירידה של 10.6%. מחירי החופשות בחו"ל והטיסות הפנימיות רשמו ירידה של 4.2% זאת הודות למחירי הנפט הנמוכים במהלך רוב חודשי השנה, התחזקות השקל מול המטבעות האירופאים ורפורמת השמיים הפתוחים שהוזילה את הטיסות. מחירי הבשר העופות והדגים רשמו גם הם ירידה של 4.1%.

פתרון חכם יותר בדרך? אוטובוס בגוש דן (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90).
הוזלה במחירי התחבורה הציבורית. אוטובוס בגוש דן (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90).

הסעיף שרשם את עליית המחירים הגבוהה ביותר במהלך 2016 הוא הפירות הטריים שמחירם זינק בכ-13.5%. את הזינוק במחירי הפירות ניתן לקשור לפערי התיווך הגדלים אותן גוזרות רשתות השיווק. מחירי ההארחה והנופש בישראל עלו גם הם באופן חד, בשיעור של כ-6.2%.

על אף מאמציו של שר האוצר, כחלון, לצנן את שוק הדיור, מדד מחירי הדירות שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן, רשם עליה מטאורית ב 2016 בשיעור של 8.1%.

בחלוקה לפי עשירונים נראה כי הנהנים המרכזיים מירידת המחירים הם דווקא העשירונים התחתונים שמחיר סל הצריכה הממוצע שלהם ירד בכ 0.5%. לעומת זאת שני העשירונים העליונים נהנו מירידה במחיר סל הצריכה הממוצע שלהם בשיעור של 0.1% בלבד. הסבר לכך ניתן במרכיבי סל הצריכה של כל עשירון. העשירונים התחתונים מוציאים חלק גדול יותר מהצריכה שלהם על מוצרים שהוזלו כמו תחבורה ציבורית וירקות טריים בעוד שהעשירונים העליונים רוכשים יותר מוצרים שדווקא התייקרו כמו פירות טריים, חופשות ומערכות בריאות וחינוך משלימות לשירותים הציבוריים.

שר האוצר שחרט על דגלו את המלחמה ביוקר המחיה יכול לכאורה להיות מרוצה ממדד שלילי, אך אם דאגתו של שר האוצר נתונה למצב המשק הישראלי כמכלול ולא רק למצב האזרחים כצרכנים, עליו להיות מודאג. שנה שלישית של מדד שלילי היא בשורה לא טובה בכלל. היא טומנת בחובה סכנה של דפלציה (סחרור מחירים כלפי מטה) וקפאון בהשקעות, שכן ככל שהזמן עובר כח הקניה של הכסף ששוכב בבנק גדל ולא נשחק.

יעד האינפלציה השנתי של בנק ישראל עומד על 1%-3%. נראה כי נתוני האינפלציה השלילית מטרידים את אנשי הבנק, אף שמיהרו להגיב לנתונים במסר מרגיע "האינפלציה הנמוכה בשנים האחרונות בישראל היא תוצאה של אינפלציה נמוכה בעולם וירידה חדה שחלה במחירי האנרגיה, הפחתות מחירים אדמיניסטרטיביות מצד הממשלה, ייסוף, והתגברות התחרות והמודעות הצרכנית. המדיניות שננקטה על ידי בנק ישראל תרמה לרמה נמוכה ביותר של אבטלה, לגידול בתעסוקה, ולצמיחה נאה, תוך גידול מהיר בשכר ובצריכה הפרטית. המדיניות ננקטה מתוך החלטה להימנע מנקיטת צעדים בלתי שגרתיים, בשל הסיכונים הגלומים בצעדים כאלו, אף שאלו יכלו להעלות את האינפלציה. חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה שהאינפלציה תשוב ליעד בסוף השנה, וגם הציפיות לאינפלציה לטווח הארוך מצביעות על כך שבשוק ההון שוררת הערכה שלאורך זמן תישמר האינפלציה במרכז תחום היעד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!