דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אי שוויון כלכלי

בדרך לדאבוס / דוח: שמונת העשירים ביותר מחזיקים בהון כמו מחצית מאוכלוסיית העולם

על פי הדוח שהוציא ארגון אוקספם לקראת כנס דאבוס שבשוויץ, אי השוויון בעולם גדל בשנה החולפת. מחקר נוסף מראה כי 15% מהאנשים בלבד מאמינים כי השיטה הכלכלית הנהוגה במרבית העולם עובדת

ביל גייטס, מייסד מייקרוסופט (צילום: AP)
ביל גייטס, מייסד מייקרוסופט (צילום: AP)

הונם של שמונת האנשים העשירים ביותר בעולם שווה להונם של 3.6 מיליארד העניים ביותר, כמחצית מאוכלוסיית כדור הארץ. כך עולה מדוח שפרסם ביום שני ארגון אוקספם (Oxfam). על פי הדוח, גדל הפער משנה שעברה, אז עמד מספר העשירים המחזיקים בהון השווה להונם של מחצית מאוכלוסיית העולם על 62.

אוקספם, ארגון בריטי הנלחם בעוני, הציג את ממצאי המחקר בפתחו של כנס דאבוס, הנערך כמידי שנה בשמורת סקי בשווייץ. אל הכנס, שהפך ברבות השנים לסמל לאליטה העולמית, מגיעים בעלי הון רבים וכן האנשים הבכירים ביותר בכלכלה ובפוליטיקה הגלובלית.

עורכי המחקר קוראים למנהיגי העולם לעשות יותר בכדי להתמודד עם הבעיה, אותה הם מגדירים כאיום גלובלי. אם לא יעשה דבר, מזהיר הארגון, הזעם של הציבור כנגד סוג כזה של חוסר שוויון ימשיך לגדול, ויוביל לשינויים פוליטיים מרחיקי לכת כמו בחירתו של דונלד טראמפ בבחירות האחרונות בארה"ב וההחלטה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי.

ילד הודי בשכונת העוני המרכזית במומבאי (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ילד הודי בשכונת העוני המרכזית במומבאי (צילום ארכיון: סוכנות AP).

ילד הודי בשכונת העוני המרכזית במומבאי (צילום ארכיון: סוכנות AP).
"זהו אבסורד שעושר רב כל כך מוחזק על ידי מעטים, כאשר אחד מכל עשרה בני אדם שורד באמצעות פחות מ-2 דולר ביום" אמר וויני ביאנימה, מנהל אוקספם העולמי, שישתתף בכנס בדאבוס. "חוסר השוויון כולא מאות מיליונים של בני אדם במצב של עוני. מצב זה  פוגע בחברה שלנו וחותר תחת הדמוקרטיה."

לפי נתוני הארגון, נתוני חוסר השוויון גדלים: כאמור, בשנה שעברה עמד מספרם של בעלי ההון שהחזיק בהון השווה לחצי העני של תושבי כדור הארץ על 62. השנה הוריד הארגון את מספרם לשמונה, וזאת על בסיס מידע חדש שנאסף על ידי קרדיט סוויס, חברה שוויצרית רב לאומית לשירותים פיננסים.

באוקספם השתמשו ברשימת המיליארדרים של פורבס שפורסמה במרץ 2016 כדי לטעון את טענתם המרכזית. לפי הרשימה בפורבס, ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, הוא האדם העשיר ביותר עם הון בשווי של 75 מיליארד דולר. האחרים, בסדר יורד, הם: אמנסיו אורטגה הספרדי, מייסד בתי האופנה אינדיטקס וזארה; אשף הפיננסים וורן באפט; איל העסקים המקסיקני קרלוס סלים; מנהל אמאזון ג'ף בזוס; מייסד פייסבוק מארק צוקרברג; לארי אליסון מאורקל ומייקל בלומברג, ראש עירית ניו יורק לשעבר.

ביחד עם הנתונים, מציעים באוקספם גם דרכים בעזרתן ניתן לדעתם להפחית את חוסר השוויון. בין ההמלצות שפרסמו, הם מציעים להטיל מסים גבוהים יותר על הון ועל הכנסה כדי להבטיח שדה משחק שווה יותר וכדי להשקיע יותר בשירותים חברתיים וביצירת עבודות. כן המליצו ליצור שיתוף פעולה טוב יותר בין ממשלות כדי להבטיח שעובדים משתכרים באופן הוגן ושהעשירים לא מתחמקים מתשלום המסים שלהם. כמו כן דורשים בארגון כי בעלי עסקים יתחייבו לשלם את חלקם ההוגן במסים ותשלום הוגן לעובדיהם.

מקס לווסון, יועץ המדיניות של הארגון, קרא למיליארדרים "לעשות את הדבר הנכון", ולבצע את "מה שביל גייטס קרא להם לעשות – לשלם מסים כחוק". יכולתם של העשירים ביותר להימנע מתשלום מס נחשפה בשנה האחרונה בפרשת "מסמכי פנמה", מידע שהודלף ובו פרטים על חשבונות מקלט בו החביאו חלק מעשירי העולם את הונם בכדי להימנע מתשלום מסים. לדבריו של לווסון, "הגענו למצב בו מיליארדרים משלמים לפעמים פחות מס מהמנקים והמזכירות שלהם".

במשאל מקדים לכנס שערכה חברת השיווק אדלמן בקרב 33 אלף איש מ-28 שווקים שונים, נרשמה ירידה חדה באמון שאנשים רוחשים לממשלות, לעסקים, לתקשורת ואפילו לעמותות. האמון במנכ"לי החברות הגדולות נמצא בשפל של כל הזמנים, והקבוצה שזוכה לאמון המועט ביותר היא מנהיגי ממשלות.

מדד האמון של אדלמן לשנת 2017 מראה כי 53% מהמשיבים מאמינים כי השיטה הנוכחית אכזבה אותם, וכי היא אינה הוגנת ולא מציעה תקווה לעתיד. 15% בלבד השיבו שהשיטה עובדת. תוצאות אלה חזרו על עצמן, גם בקרב האוכלסייה הכללית וגם בקרב בוגרי לימודים גבוהים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!