דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סכסוך עבודה

חברה ועבודה / עובדי הקרן למפעלי שיקום הפגינו כנגד הפגיעה בהם ומאיימים בשביתה

עובדי הקרן המספקת את המענה הממשלתי היחיד לשיקום תעסוקתי של בעלי מוגבלויות, הפגינו כחלק ממאבקם נגד סגירת הקרן והפגיעה ובדרישה לשפר את תנאי העסקתם של העובדים השעתיים על ידי קליטתם במסגרת ההסכמים הקיבוציים

הפגנת עובדי קרן מפעלי השיקום (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי קרן מפעלי השיקום (צילום: דבר ראשון).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי הקרן למפעלי שיקום הפגינו היום (רביעי) מול משרדי הקרן ביפו. ההפגנה התקיימה כחלק ממאבק עובדים שמטרתו מניעת סגירת הקרן, הפסקת גלי הפיטורין של עובדי הקרן, וקליטת העובדים השעתיים במסגרת הסכמים קיבוציים. לדברי העובדים, הקרן ממשיכה בפגיעה בהם ובחניקת פעילויות חשובות למען בעלי המוגבלויות למרות מצבה הפיננסי החיובי.

העובדת הסוציאלית טזה קבדה מוגדרת כעובדת שעתית שמועסקת על ידי הקרן אך לא זכאית לתנאים הסוציאליים שזכאים להם העובדים הקבועים. קבדה עובדת ארבעה חודשים במרכז בירושלים, "המשמעות של להיות עובדת שעתית היא שאין לי ותק, אין לי הטבות שמגיעות לעובדים קבועים, לא משלמים לי דמי חג. בחודש של החג האחרון קיבלתי בקושי 2,000 ש"ח. יש פה עובדות שנמצאות במצב הזה כבר שש שנים, יש להן ילדים, משפחה. עוד דבר בעייתי הוא שאני לא יכולה להיות מוגנת על ידי הוועד. היו הרבה קיצוצים שגם פוגעים במטופלים עצמם, אנחנו נאלצים לטפל בכיבוי שרפות במקום בטיפול משמעותי במטופלים. ההרגשה היא שאנחנו שקופים, שלא רואים אותנו".

משרד קרן מפעלי שיקום (צילום: דבר ראשון).
משרד קרן מפעלי שיקום (צילום: דבר ראשון).

אירוע מחאת העובדים ומשפחות בעלי המוגבלויות נערך כחודשיים לאחר שהסתדרות העובדים הכריזה על סכסוך עבודה מול הנהלת הקרן. מאז ההכרזה על הסכסוך ישבו הצדדים לפגישת משא ומתן אחת בה הנהלת הקרן סירבה להתייחס לדרישות העובדים ומאז שומרת על קיפאון.

בהודעת העובדים נכתב כי אם הנהלת הקרן תמשיך לסרב ולדון עמם על הטבת תנאי העסקתם, הם יפתחו בתחילת השבוע הבא בהשבתה חלקית של פעילות הקרן. ביום ראשון (22.1) יפסיקו עובדי הקרן את עבודתם ב-12:00, ביום שני (23.1) פעילות הקרן תיפסק בשעה 11:00 וביום שלישי (24.1) עובדי הקרן יחדלו מעבודתם בשעה 10:00 בבוקר. עוד מסרו העובדים כי אם הנהלת הקרן תמשיך להתעלם ממצוקתם ומדרישותיהם של המטופלים בקרן בעלי המוגבלויות, ועד העובדים יאלץ להכריז על השבתה כללית של פעילות הקרן למפעלי שיקום.

יו"ר ועד עובדי הקרן, אריאלה וינברג-ביתן אמרה לדבר ראשון כי "תכנית ההבראה הייתה מאוד קשה, העובדים שילמו את המחיר ותרמו את חלקם כדי להציל את המקום, אנחנו ציפינו שהקרן תביא אותנו למקום יותר טוב אבל העובדים ממשיכים לשלם את המחיר. הקרן לא מעסיקה עובדים בהעסקה ישירה ולא לפי ההסכמים הקיבוציים. אנחנו מבקשים מאחר והקרן מאוזנת ובמצב כספי מצוין לטפח את העובדים ולהעסיק את העובדים השעתיים. העובדים של הקרן הם עובדים מסורים שרוצים להיות חלק מהמערכת והקרן לא מאפשרת את זה, כתוצאה מזה המטופלים נפגעים. מה שעושים לנו זה פשוט ייבוש, לא מעסיקים מספיק מטפלים ואז מצטמצמת היכולת שלנו לתת מענה למטופלים".

הקרן למפעלי שיקום היא הזרוע הביצועית של משרד הרווחה המספקת את המענה הממשלתי היחיד בישראל לשיקום תעסוקתי של בעלי מוגבלויות. כחלק מתהליך הבראה שעברה הקרן בין השנים 2013-2016 כתוצאה מקשיים כלכליים צומצמו מספר העובדים באופן משמעותי, חלקם פוטרו חלקם פרשו מרצון. מכ-750 עובדים יש בקרן כיום כ-350 עובדים. מתוכם 188 עובדים בתקן ו-150 עובדים שעתיים שאינם מקבלים את התנאים הסוציאליים שמקבלים העובדים הקבועים.

בישראל חיים למעלה ממיליון בעלי מוגבלויות (בגילאי 21-64) אך רק מחציתם משולבים בשוק התעסוקה (לעומת כ-72% בקרב אנשים ללא מוגבלות). קרן מפעלי שיקום היא הקדש של משרד הרווחה, אשר מעניקה שירותי אבחון ושיקום מקצועי ותעסוקתי לאנשים עם מוגבלויות, לקויות וחסמים תעסוקתיים, בגיל העבודה, ולנוער בעל צרכים מיוחדים. התנהלות הקרן בשנים האחרונות הובילה לצמצום מסיבי של פעילות הקרן, להפחתה של עובדי הקרן מ-750 בשנת 2010 לכ-350 עובדים כיום וכן לצמצום השירות הניתן לבעלי המוגבלויות, מכ-20 אלף מטופלים ב-2010 לכ-6,000 מטופלים בלבד כיום.

כאמור, סכסוך העבודה בין הסתדרות העובדים להנהלת הקרן הוכרז בשל הפרת הסכמים קיבוציים מצד הנהלת הקרן, ותנאי העסקה ירודים של עובדיה. ב-2013 נכנסה הקרן לתכנית הבראה במסגרתה פוטרו עשרות עובדים והועזבו מרצון עובדים נוספים. כמו כן מפעלים חשובים של הקרן נסגרו, ועובדים חדשים שנקלטו בארבע השנים האחרונות נקלטו במסגרת העסקה שעתית בלבד המאופיינת בתנאים סוציאליים מחפירים.

מהקרן למפעלי שיקום נמסר בתגובה כי "קרן למפעלי שיקום הינה הקדש ציבורי שהוקם ע"י משרד הרווחה בשנת 1964. בשנת 2013 עמדה הקרן בפני סגירה וזאת לאור צבירת חובות בסך של כ- 25 מיליון שקל, אי תשלום משכורות ושיבוש מפעילות השיקום של יחידות מרכזי השיקום והמפעלים מקדמי התעסוקה שנבעו מניהול לקוי שגרם בין היתר, לחוסר אמון בקרן ובהנהלתה. על מנת למנוע את סגירת הקרן למפעלי שיקום והחייאתה מחדש נחתם הסכם הבראה בשנת 2013, חלק מהחייאת הקרן היה פיטורי עובדים וכן הקפאת תוספות שכר. הוחלפה הנהלת הקרן ובוצעו התייעלות בכל משקי הקרן. נכון להיום, בחלוף כ- 3 שנים מאת תכנית ההבראה, אנו שמחים על כך שהקרן נמצאת באיזון, המשכורות משולמות כסדרן וכמובן כל התנאים הסוציאליים של העובדים.
כעת, כשהקרן מאוזנת ועד העובדים פנה להנהלה בדרישות. חלק מדרישות ועד העובדים קוימו, לרבות הצגת דוחות כספיים, תשלומי תוספות וותק ומענקים בהתאם להסכם השכר האחרון שנחתם במשק. הסתדרות העובדים מתווכת בין הצדדים ועושה זאת על הצד הטוב ביותר. בתחילת חודש פברואר נקבעה פגישה נוספת בין הצדדים אצל הסתדרות העובדים על מנת להגיע למתווה של שלום ופשרות.
היות ובמשרדי הממשלה, שלא כבעבר, הפרויקטים הינם זמניים ולא קבועים, מתקבלים בין היתר עובדים שעתיים זמניים. ראוי לציין, כי החל משנת 2013, על מנת למנוע החזרת הקרן למצב של חדלות פרעון מינה משרד הרווחה חשבת מלווה וכל הוצאה כספית או אישור שכרוך בו כסף עוברת את אישור החשבת המלווה. מעולם הקרן לא פגעה במטופלי הקרן ולהפך הוא הנכון . עובדי הקרן עושים לילות כימים ומלבד פרנסתם רואים כשליחות את הצלחת שיקומם של מטופלי הקרן בעלי המוגבלות. רווחתם ושיקומם של המטופלים בראש מעיינה וההפך הוא הנכון. מטופלי הקרן מקבלים ארוחת צהריים חמה דבר שלא היה בקרן מזה 40 שנה, יוצאים לטיולים, וכל תכנית מקצועית נבדקת בצורה הקפדנית ביותר".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "המשרד פועל על מנת לחזק את הקרן ולהבריאה והטענה כי מעוניין לפגוע בה במכוון חסרת שחר. הגירעון הקשה אליו נקלעה הקרן נבע ממשכורות מנופחות והטבות רבות שהעניקה הקרן לעובדיה ומהחזקת מצבת כוח אדם גדולה בהרבה מהנדרש. בנוסף, החזיקה הקרן מבנים רבים בהם לא התקיימה פעילות בשל הביקוש הנמוך לשרותי הקרן. הקרן קיבלה כ-22 מיליון שקלים במסגרת תכנית הבראה, בין השאר כדי לממן פיצויים למפוטרים. במקביל, משרד העבודה והרווחה הציע לקרן ביוזמתו מס' הזדמנויות להתפתח, כגון: הכשרות לעובדים, צירופם לתכנית כלכלית שתכניס גורמים עסקיים לקרן ועידוד להעסיק עובדים חדשים מיומנים יותר, לתחומי השיווק, השיקום והניהול העסקי של הקרן. עוד נדגיש כי בימים אלה המשרד במו"מ עם הקרן בנוגע לתכנית רחבת היקף לשילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!