דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זאב צחור

פרידה / נפטר זאב צחור, פורץ דרך בתחום החינוך בנגב ומייסד מכללת ספיר

בהנהגתו של צחור הפכה מכללת ספיר משלוחה של אוניברסיטת בן גוריון למכללה הציבורית הגדולה בישראל. ח"כ עמיר פרץ ספד לו: "לזאב היה חזון מרחיק ראות"

זאב צחור (זאביק) ז״ל (צילום באדיבות מכללת ספיר).
זאב צחור (זאביק) ז״ל (צילום באדיבות מכללת ספיר).
דוד טברסקי

פרופסור זאב (זאביק) צחור, ממייסדי מכללת ספיר בנגב ופורצי החינוך האקדמאי בדרום נפטר אמש (שני). צחור היה פרופסור להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת בן גוריון אשר חקר את הלאומיות המודרנית, תולדות הציונות ומדינת ישראל.

"אבל כבד נפל על המכללה האקדמית ספיר, עם קבלת ההודעה על מותו של פרופ' זאב צחור, הנשיא הראשון של המכללה" נמסר בהודעה שהוציאה מכללת ספיר עם דבר ההודעה על מותו. "פרופ' צחור החל דרכו בספיר כאשר הייתה מכללה קטנה, שלוחה של אוניברסיטת בן גוריון, ובהנהגתו צמחה המכללה להיות המכללה הציבורית הגדולה בישראל, עם מגוון רחב של תכניות אקדמיות, כל זאת על אף האיום הביטחוני תחתיו פעלה המכללה בשנים אלו."

פרופ' עמרי ידלין, נשיא המכללה ספד לצחור: "זאביק היה מנהיג אקדמי משכמו ומעלה המזוהה יותר מכל עם הרוח המיוחדת של מכללת ספיר, אותה אנו מכנים 'רוח ספיר' – רוח המשלבת מצוינות אקדמית עם סולידריות ויזמות חברתית, חיבור לקהילה ופיתוח הנגב. הוא היה והינו דמות אהובה על כל הקהילה של מכללת ספיר והוא יחסר לנו מאד."

הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל וזאב צחור (זאביק) ז״ל (צילום באדיבות מכללת ספיר).
הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל וזאב צחור (זאביק) ז״ל (צילום באדיבות מכללת ספיר).

צחור, יליד נתניה, נולד להורים חברי האצ"ל ושמו ניתן לו על ידי זאב ז'בוטינסקי. בהיותו צעיר הצטרף כילד חוץ לקיבוץ רמת הכובש והיה חבר בו עשרות שנים. את שירותו הצבאי עשה בנח"ל, יצא לקורס קציני חי"ר ופיקד על נוער במצוקה. בשנות ה-70 עבר להתגורר במדרשת שדה בוקר ושימש כמזכירו האישי של בן גוריון. צחור היה מ"פ במלחמות ששת הימים, ההתשה, הכיפורים, ושלום הגליל והיה ממקימי תנועת 'שלום עכשיו'.

בין מפעליו הרבים שימש כיו"ר פרס ספיר, ועמד ברשות ועדות מנהליות רבות וביניהן: יד טבנקין, מרכז זלמן שזר, יד בן צבי ועוד. כחלק מהניסיון להביא את הידע האקדמאי לציבור הרחב, פעל במשך שנים רבות בביסוס והרחבת מכללת ספיר והנגשתה לכלל האוכלוסייה ובין היתר, ביחד עם צוות של מספר אקדמאים, לימד היסטוריה במוסד 'מעלה הבשור' שבעוטף עזה במשך עשרות שנים.

פרופ' שלמה גרוסמן, יו"ר ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות ונשיא המכללה האקדמית אשקלון, חברו ושותפו של צחור עשרות שנים ספד לו: "זאב היה נשיא של מכללה מפוארת, בעל מעוף וחזון שפעל רבות לחיזוקה של הפריפריה מבחינה אקדמית. השקיע את מירב מרצו ומאמציו בפיתוח חוגים שונים ורבים במכללה והשקיע מאמצים רבים במועצה להשכלה הגבוהה לקבלת היתרים לפיתוח החוגים השונים, ובמיוחד התאמץ לקבל את הפקולטה למשפטים שבא התפאר ואייש אותה בסגל מרשים. זאב היה דמות אהודה מאוד על תלמידיו, סגל המרצים כולו, ובנועם הליכותיו השאיר רושם אדיר על הסובבים אותו. מעל הכל הוא היה חבר טוב, ידיד אמיתי, כך הכרנו אותו וכך נזכור אותו לעד."

ח״כ עמיר פרץ, המועמד לתפקיד יו״ר מפלגת העבודה ושותפו של צחור למפעל הפרחת הנגב ספד לו: ״רבים הרימו גבה כאשר לקח על עצמו את הפיכת מכללת הנגב של אוניברסיטת בן-גוריון למכללה עצמאית, היא מכללת ספיר, לזאב היה חזון מרחיק ראות. כפי שאמר בן גוריון, שעל ידיו יצק זאב מים באחרית ימיו של ׳הזקן׳: כל מעשה גדול מתחיל בחלום גדול והקמת מכללת ספיר והפיכתה למרכז אקדמי יוצא דופן ברמתו וברגישותו החברתית היא הגשמת חלום של זאב וחבריו לדרך. מי ייתן ובהמשך פריחת הנגב תהיה מנוחתו״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!