דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אליפות אפריקה בכדורגל 2017

אליפות אפריקה בכדורגל / השוער המצרי שחוגג 40 והכוכב מקונגו שכמעט נשלח הביתה: לקראת משחקי רבע הגמר

בשעה שש: הדרבי המרכז אפריקאי - ר"ד קונגו מול גאנה; בשעה תשע הדרבי הצפון אפריקאי - מרוקו מול מצרים. כל מה שצריך לדעת לקראת המשחקים שיקבעו את זהות המשתתפות בחצי הגמר

גביע אפריקה, האצטדיון בגבון (צילום: סוכנות AP).
גביע אפריקה, האצטדיון בגבון (צילום: סוכנות AP).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שאתמול הבטיחו נבחרות בורקינה פאסו וקמרון את עלייתן לחצי הגמר, היום (ראשון) יפגשו נבחרות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו וגאנה ונבחרות מרוקו מצרים למשחקי להילחם על שני כרטיסים נוספים לשלב הבא. לאחר שהמארחת גבון, האלופה חוף השנהב והפייבוריטית אלג'ריה כבר יצאו מחוץ לאליפות, נראה שהכול פתוח בדרך לגביע אפריקה. כל מה שצריך לדעת לקראת המשחקים הקרובים, כולל סיפורו של הגיבור הטרגי של גאנה שהרוויח 18 מיליון דולר לעונה, סיפור השוער המצרי שגרם לקבוצתו להורדה של 36 נק' והחלוץ הקונגולזי שכבר נשלח הביתה כשהסגל הסופי התפרסם, אך למזלו המאמן התחרט והחזיר אותו בדרך להפיכתו לכוכב של האליפות עד כה.

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו- גאנה (היום בשעה 18)

ר"ד קונגו היא הנבחרת המפתיעה והמלהיבה בטורניר עד כה. למרות המלחמה שמתנהלת במדינתה סביב חוסר הסכמתו של הנשיא לשעבר לעזוב את השלטון, הנבחרת מצליחה להתרכז במשחקיה ולהשתפר ככל שהאליפות מתקדמת. קונגו משתמשת מעט מאוד בקישור שלה באופן הקלסי, יש לה הגנה חזקה מאוד והתקפה חזקה שיודעת לנצל מעט מצבים כדי להבקיע הרבה שערים. הנבחרת הבליטה עד כה את היכולת שלה במתפרצות, והתבססה על מהירות השחקנים שלה ועל האינטליגנציה הגבוהה שלהם באזור רחבת היריב. עם זאת ניתן לומר שהיא מתקשה לייצר התקפות מסודרות ולעמוד מול מערך הגנתי שלם של 4-5 שחקנים. אם אברהם גרנט וגאנה ישכילו להבין את זה ולהשתמש בזה כנגד 'הנמרים', הקבוצה הטובה עד כה באליפות תתקשה ברבע הגמר.

מימין - לומליסה מוטמבלה מנבחרת קונגו, מול שחקן נבחרת מרוקו פייקל פאג׳ר. אליפות אפריקה בכדורגל (צילום: סוכנות AP).
מימין – לומליסה מוטמבלה מנבחרת קונגו, מול שחקן נבחרת מרוקו פייקל פאג׳ר. אליפות אפריקה בכדורגל (צילום: סוכנות AP).

שחקניי המפתח של הקונגולזים הם יוסף מאלומבו (נוריץ') וניסקנס קבאנו (פולהם). ההפתעה הגדולה ביותר והאחראי הישיר לתצוגות של קונגו בטורניר עד כה הוא החלוץ ג'וניור קבנאנגה. כאשר המאמן המקומי פלורנט איבנג' פרסם את 23 השחקנים שלו לאליפות הוא כלל בו 6 שחקני קישור ו-6 שחקני התקפה, הגיוני לשיטת המשחק 4-3-3. ברשימה הסופית ג'וניור לא נכלל, אך למחרת המאמן שינה את דעתו והחזיר את ג'וניור ובמקומו שחרר את הקשר האחורי הרווה קייג' (לשעבר בבית"ר ירושלים). ג'וניור חזר למחנה ופתח בהרכב הנבחרת, מעמד בו לא זכה מאז 2015. במשחק הפתיחה הצטיין וכבש את שער הניצחון מול מרוקו ומאז כבש שער בכל משחק. בינגו אדיר של המאמן.

איבנג' אמר לתקשורת לקראת המשחק "כדורגל, מוזיקה ודת זה קונגו. יש לנו אוכלוסיה שעוברת כיום רגעים קשים והכדורגל מעניק להם הנאה. אני שמח כי כל המדינה שמחה. וזאת חתיכה קטנה של אושר שאתה לא יכול לדמיין כמעט, כמה היא גורמת לך להרגיש טוב".

מולה תעלה נבחרתו של אברהם גרנט. הגנאים בינתיים מאכזבים בצד ההתקפי. למרות שפגשו נבחרות בעלות הגנות חזקות בבית המוקדם, עדיין מנבחרת עם האחים איוו והכוכב הבלתי מעורער אסמואה ג'יאן מצופה לכבוש יותר משני שערים בשלושה משחקים. נבחרת גאנה היא קבוצת גרנט קלאסית – הגנתית, ממושמעת, חדורת מטרה ואין ספק שמוקדם להספיד אותה. גם באליפות אפריקה הקודמת לפני שנתיים היא פתחה חלש וסיימו במקום השני בבית המוקדם, אבל הכל התחבר בשלבי הנוקאאוט עם שני ניצחונות בתוצאה 3:0, לפני ההדחה בגמר מול חוף השנהב בפנדלים. הקבוצה בנויה על משחק המעבר של אטוסו (ניוקאסל) ואמראטי (לסטר) שמחפשים את האחים איוו, בניו של האגדה הגנאית עבדי פלה, ומשם בכדור מהיר לג'אן או לאיום מהיר על השער. בינתיים האח הבכור אנדרה, חלוצה של ווסטהאם, הוא השחקן המצטיין בנבחרת ומחזיר את הביטחון העצמי אחרי המעבר הלא מוצלח מסוונזי בקיץ (בה כבש שנה שעברה 12 שערי ליגה). למרות הנוכחות המרשימה של אנדרה זאת עדיין הנבחרת של הקפטן אסמואה ג'יאן ,אולי השחקן הטוב ביותר בעולם מחוץ לכדורגל האירופאי ב-5 שנים האחרונות. ג'אן היה כוכב ענק במדי ראן הצרפתית בתחילת דרכו ועבר לסנדרלנד שם לא התאקלם ועבר לאל האלי ב-2011. בדובאי הפך לכוכב ענק וקרע רשתות עד שעבר שנה שעברה לשנגחאי תמורת משכורת צנועה של 18.2 מיליון דולר לעונה. אחרי עונה בינונית עם 8 כיבושים בלבד החלוץ נשלח חזרה לדובאי שם חזר להרוויח משכורת צנועה יותר של 13 מיליון דולר לעונה. לגרנט מחכה אתגר לא פשוט, והוא יזדקק לחולייה התקפית חדה, ערנית ואגרסיבית כדי לעבור את המשוכה המלהיבה מקונגו.

גרנט אמר לתקשורת "אני מקווה שהדשא כאן טוב יותר, כי במגרש הקודם הוא היה לא טוב לכולם. לפי דעתי יש לנו שתי ענקיות, נבחרות חוף השנהב ואלג'יריה, שכבר מחוץ לטורניר וזאת קריאת השכמה חשובה לאנשים שחושבים שזה מספיק שתהיה לך קבוצה טובה, אתה חייב להוכיח זאת גם על כר הדשא"ץ

מרוקו- מצרים (היום בשעה 21)

מרוקו היא נבחרת מוכשרת בעלת סגל שחקנים עמוק מאוד, ועל הנייר היא עדיפה על המצרים, שהבקיעו רק 2 שערים בטורניר ושמרו על רשת נקייה. מרוקו לא מסתמכת על שחקן אחד או שניים בהתקפה, אך מעבר לסגל העמוק, נראה שהמאמן הצרפתי הרווה רנארד יודע לחבר בין שחקנים רבים המשחקים בליגות רבות (23 שחקני הסגל הנוכחי משחקים ב-14 ליגות מ-12 מדינות! לעומת מצרים ששחקניה משחקים ב-9 ליגות "בלבד") ובניגוד לחלק מהנבחרות בטורניר הזה, דווקא הקישור הוא זה שיודע לחזק את ההתקפה בצורה מסודרת ובריאה.

מוחמד סלאח מעלה את נבחרת מצרים לרבע גמר אליפות אפריקה (צילום: AP)
מוחמד סלאח מעלה את נבחרת מצרים לרבע גמר אליפות אפריקה (צילום: AP)

שחקני המפתח שלה הם יוסוף אל-ערבי (לחוויאה, קטאר, שרנארד באופן מפתיע לא פתח איתו בכל המשחקים), נביל דיראר, ממונאקו, שגם בתור מגן מצליח לשרוף את הקו ולהיות משמעותי בכל המגרש וכמובן שר ההגנה מהדי בנטיעה מיובנטוס. מרוקו משחקת בסגנון דומה ליובנטוס עם קו 3 הבלמים שבו בנטיעה הוא קריטי כמארגן ההגנה ומשחרר את שחקני הכנף לשרוף את הקווים בין הגנה להתקפה. אבל היתרון הגדול ביותר באליפות של נבחרת מרוקו הוא המאמן הצרפתי הרווה רנארד, כשחקן היה בינוני בליגות הנמוכות בצרפת וכמאמן היה למאמן היחיד בהיסטוריה שזכה ב-2 אליפויות אפריקה עם 2 נבחרות שונות (זמביה המפתיעה ב2012 וחוף השנהב ב2015). בין לבין חזר לקדנציות קצרות ולא מוצלחות בליגה הצרפתית עם סושו וליל. רנארד נחשב לגאון כדורגל באפריקה ומעניין איך יעמיד את נבחרתו מול המצרים. רנארד התראיין לפני המשחק "זאת כבר פריבילגיה להיות ב-8 האחרונות, אבל עכשיו אנו נדרשים להיות יותר שאפתנים מזה. לפעמים באליפות אפריקה יכול להיות קשה יותר מזה ולכן אחרי שכבר בבית המוקדם כמה קבוצות חזקות הודחו אנחנו נצטרך לנצל את ההזדמנות. זה יהיה נפלא אם נצליח להתקדם הלאה באליפות".

נבחרת מצרים לא מרשימה מתחילת הטורניר ועדיין סיימה עם 7 נקודות ו-2 שערים בראש הטבלה של הבית. "הפרעונים" חוזרים למרכז הבמה אחרי היעדרות משלוש אליפויות רצופות וזה בעקבות המהפכים הפוליטיים שהיו במדינה מאז אביב בעמים הערבי ב-2011. כל זה מתרחש אחרי שיא של 3 זכיות רצופות של המצרים באליפות היבשתית. הנבחרת המצרית בנויה באופן מסורתי על כוכבי הליגה המקומית וגם באליפות הנוכחית במשחקה מול גנה פתחו 7 שחקנים מהליגה המצרית בהרכב הנבחרת. המצרים בנויים על הגנה חזקה ויציבה כאשר מוחמד סלאח חלוצה של רומא ואל נני קשרה של ארסנל אמורים להוסיף את אבק הכוכבים לנבחרת האפורה, אך בינתיים שניהם חלשים ומתקשים להשתלב ולהשפיע על הנבחרת הלאומית.

עד כה, אין ספק שהסיפור הגדול של האליפות הוא שוערה בן ה44 עיסאם אל-חדרי שעלה כמחליף במשחק מול מאלי ומאז שומר על השער. השוער המצרי מחזיק ב-4 אליפויות אפריקה, כאשר ברצף הזכייה של שלושת האליפויות 2010,2008,2006 היה השוער הפותח ואחד הכוכבים הגדולים בנבחרת המצרית האדירה ששלטה באפריקה. אל חדרי כבר הופיע ב-145 משחקים בינלאומיים, זכה ב-8 אליפויות מצרים ו-3 פעמים בליגת האלופות האפריקאית. מעניין להכיר גם את אחד הסיפורים המרתקים בקריירה הארוכה והצבעונית של השוער, שבפברואר 2008 עזב למרות חוזהו את קבוצתו אל-אהלי וחתם בסיון השווייצרית. החתימה הלא חוקית עלתה לשווייצרים באיסור לקניה והשאלה בשוק העברות לאותה שנה. סיון זילזלה באיסור ורכשה מספר שחקנים חדשים. אופ"א הפעילה את כוחה וסיון חטפה עונש חסר תקדים מהתאחדות הבינלאומית- הרחקה מגביע אופ"א והורדה של 36 נקודות בליגה השווייצרית. הליגה השווייצרית התנגדה לעונש בטענה שהחוק של אופ"א לא יכול לפעול בניגוד לחוק השווייצרי. אופ"א זכתה במשפט שהתנהל בנושא ואיימה שאם העונש לא יתבצע אז כל הקבוצות השווייצריות יורחקו מהתחרויות האירופאיות. בתוך הבלגן אל-חדירי בחר לעזוב במהרה את אירופה וחזר למצרים לשקם את הקרירה שלו באיסמאעילי  אך בהגיעו למצרים קיבל השעיה ל-4 חודשים.

כיום השוער משחק בואידה דגלי שאותה מאמן שחקן העבר וחברו מידו. מאמן הנבחרת הקטור קופר הארגנטינאי דיבר על שאיפתו לזכייה מצרית פעם  8 בהיסטוריה באליפות אפריקה, אחרי היעדרות של 7 שנים מהאליפות. "השאיפות שלנו מאוד גבוהות ואנו נבוא להלחם ולתת את הטוב ביותר כדי להמשיך להתקדם". בהמשך התייחס אל חדירי למאמנו  "כולם יכולים לראות מהו הוא עושה, הוא מלמד את השחקנים מהו ארגון. יש לו שיטה שלא משתנה והשחקנים הצעירים לומדים להתרגל אליה. בגלל זה אנו ממשיכים להשתפר".

אנו מקווים לזכות בשני משחקי רבע גמר מלאי שערים והזדמנויות בין 4 הנבחרות המרתקות שיפגשו בניהן היום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!