דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מתווה הכותל

מתווה הכותל / הכותל בידינו: החרד"לים מחריפים את המאבק שמאיים לפרק את הקואלציה

אמש נפגשו ראשי הסיעות הדתיות והחרדיות עם הרבנים הראשיים, רב הכותל ורב הרובע היהודי והכריזו כי ידרשו מנתניהו לבטל את מתווה הכותל | נשות הכותל, התנועה הרפורמית וחלק ניכר מיהדות ארה"ב לא מתכוונים לוותר

נשים מתפללות בעזרת הנשים (צילום: מרים אלטשר / פלאש 90).
נשים מתפללות בעזרת הנשים (צילום: מרים אלטשר / פלאש 90).
דוד טברסקי

הרבנים הראשים לישראל, רב הרובע היהודי בירושלים, רב הכותל וראשי הסיעות הדתיות והחרדיות בכנסת נפגשו אתמול (ראשון) וקיבלו החלטה לדרוש מראש הממשלה נתניהו לבטל לאלתר את 'מתווה הכותל'. בישיבה הוחלט להודיע לראש הממשלה, כי ההתנגדות למתווה נובעת מכך שאינו תואם את החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל.

כפי שפורסם באתר 'כיכר השבת', במהלך הישיבה התבטא דרעי כנגד כל מתווה אשר יכיר ברפורמים, ותבע שלא להקים מועצה נפרדת מהרבנות החרדית שתנהל את הכותל הדרומי בשיתוף עם הרפורמים, "מטרת הרפורמים והקונסרבטיבים היא לקבל הכרה. מאז שחוק הכותל שלנו מונח על שולחן הכנסת, כולם מדברים איתנו על פתרונות. אנחנו צריכים מתווה חדש לפיו ברחבת הכותל חייבים לנהוג רק לפי רב הכותל."

מפגש הרבנים הראשיים לישראל, רב הכותל ורב הרובע היהודי, לצד ראשי הסיעות החרדיות והדתיות - בו קיבלו החלטה להתנגד למתווה הכותל 29/1/2017 (תמונה: באדיבות דוברות הרבנות הראשית)
מפגש הרבנים הראשיים לישראל, רב הכותל ורב הרובע היהודי, לצד ראשי הסיעות החרדיות והדתיות – בו קיבלו החלטה להתנגד למתווה הכותל 29/1/2017 (תמונה: באדיבות דוברות הרבנות הראשית)

המאבק החרדי-חרדל"י נגד 'מתווה הכותל' התגבר מאז אישרה הממשלה, בסוף ינואר 2016, הקמת מתחם משותף לגברים ונשים בחלקו הדרומי של הכותל (דרומית לגשר המוגרבים), היכן שכיום נמצא אתר ארכיאולוגי. עד כה הצליחו החרדים-חרד"לים במאבקם, ואכן, מאז שהתקבלה ההחלטה בממשלה, לא יושם המתווה עקב התנגדות הסיעות החרדיות, אשר איימו אף בפירוק הממשלה, באם המתווה יעבור.

לב המאבק על יהדות ארה"ב

מן העבר השני, נמצאות 'נשות הכותל' אשר מובילות בשלוש השנים האחרונות את המאבק להכרה בזכותן של נשים למרחב תפילה ללא התערבות הרבנות הראשית. במהלך השנה, הגישו הארגונים העמלים להקמת המתחם שתי עתירות לבג"צ. העתירה האחרונה דרשה לאפשר לנשים להתפלל עם ספרי תורה ברחבת הנשים, ואסרה על רב הכותל לבצע חיפושים לספרי תורה, בקרב הנשים המבקשות להתפלל במקום. בדיון בעתירה, שהגישה התנועה התנועה הרפורמית, נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור מתחה ביקורת על ראש הממשלה נתניהו בעקבות אי יישום המתווה.

במהלך השנה מנהיגי ציבור חרדים קראו להתנגד למתווה – בין השאר רבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר, פרסם מכתב, אשר נחתם ע"י מאות רבנים, וקרא להתנגד באופן אקטיבי למהלך "בעניין ההסדר עם אותם מפירי ברית, המרימים ידם בתורת משה רבנו ע"ה, המכונים רפורמים ודומיהם, המזייפים תורת ישראל ומצוותיה בדרישתם למקום תפילה בכותל, כשהם דורסים ורומסים ברגל גאווה כל קדשי ישראל עד שהגיעו להשיא גוים עם יהודים ושאר נישואי תועבה."

שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי) התבטא בגל"צ כנגד ההכרה הרפורמים : "יש 0.5% רפורמים בישראל; לא יהיה מצב שמכירים ברפורמים כעוד זרם ביהדות". אריאל, אשר היה הראשון מהנהגת הציונות הדתית להצטרף למאבק החרדים, ביקר בכותל בשנה האחרונה והתבטא בחריפות כנגד הרפורמים כאשר דרש מהממשלה "להגן על היהדות ממחריביה".

מתווה הכותל עורר הדים גם בעולם, שכן חלק מרכזי מיהדות ארה"ב היום רואה עצמו שייך לזרם הרפורמי. בראיון שנתן יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, לאתר NRG, הזהיר שר העליה והקליטה לשעבר, את ממשלת ישראל מקרע שיכול להיווצר בין יהדות ישראל לארה"ב סביב המתווה, וקרא לראש הממשלה להגיע לפשרה בנושא. בעצרת הכללית של פדרציית יהדות צפון אמריקה מחודש נובמבר האחרון, הכריז נתניהו שהוא מחויב למתווה, "במקרה זה צריך דיפלומטיה שקטה בין יהודים ליהודים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!