דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

בעולם / נפט לרוכשים עלומים: רוסיה אישרה את אחת ההפרטות הגדולות בעולם

תמורת 10.2 מיליארד יורו זכו רוכשים עלומים בשליטה על חמישית מחברת הנפט הלאומית של רוסיה "רוסנפט". חלק מהרוכשים קשורים לקטאר

אסדת קידוח נפט ברוסיה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אסדת קידוח נפט ברוסיה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

ההפרטה הגדולה ביותר ברוסיה מאז מכירת נכסי ברית המועצות בראשית שנות ה-90 יצאה לפועל בדצמבר האחרון: 19.5% מהמניות הציבוריות בחברת "רוסנפט", יצרנית הנפט הגדולה בעולם, נמכרו בעסקת ענק בשווי 10.2 מיליארד יורו. הקונים, שהפכו ברכישה זו לבעלי כוח גדול בכלכלה הרוסית ובשוק הנפט העולמי, לא הסגירו את זהותם. באמצעות שימוש ברשת חברות רכישה הפרוסות על גבי כמה מדינות שונות, ותוך ניצול חוקי בעלות רופפים במדינות מסוימות, הם הצליחו להסוות את זהותם ואת מקור מימונם.

המכירה התבצעה במהלך מהיר, ללא ידיעת רוב המערכת הפוליטית הרוסית וללא דיון ציבורי מקיף. כך, ללא ידיעתם, ויתרו הרוסים על שליטה בחברה רווחית לטובת משקיעים אנונימיים.

רכישה אנונימית

חברת רוסנפט דיווחה כי מכרה את המניות לחברת השקעות סינגפורית בבעלות חצויה של ממשלת קטאר וחברת גלנקור השוויצרית, שבעצמה נשלטת ע"י חברת ההשקעה הממלכתית של קטאר. עם זאת, מהמידע הציבורי עולה כי חברת גלנקור השקיעה בעסקה רק 300 מיליון יורו בהון עצמי. כיצד, אם כן, מחזיקה גלנקור במחצית השליטה על המניות?

חברת הרכישה הסינגפורית נמצאת בבעלות חברת אם, שנמצאת בתורה בבעלות חברה שבעליה הם קטאר וגלנקור. אופן רכישה זה מקשה על היכולת לעקוב אחרי בעליהם האמיתיים של המניות, היות וכל "שלב" בסולם הבעלות מוסיף שחקנים נוספים, הרשומים במדינות שונות. כך, החברה שמחזיקה את חברת הרכישה נמצאת בבעלות חברת בת של גלנקור הרשומה בבריטניה, וחברת בת של חברת ההשקעות הקטארית.

בנוסף, מבדיקה של המידע הזמין לציבור עלה כי קיימת שחקנית נוספת המחזיקה במניות – חברה אנונימית הרשומה באיי קיימן, שם אין חובה חוקית לרשום את שמו של בעל החברה. כך, קיים שחקן ברכישה שזהותו לא ידועה.

תרשים זרימת השליטה ברוסנפט - לחצו להגדלה  (גרפיקה: דבר ראשון).
תרשים זרימת השליטה ברוסנפט – לחצו להגדלה (גרפיקה: דבר ראשון).

עוד דווח כי חברת ההשקעות הסינגפורית קיבלה הלוואה זמנית של 10.2 מיליארד יורו מהבנק הציבור הרוסי VTB. את הכסף תחזיר החברה דרך הלוואה של 5.2 מיליארד יורו מהבנק האיטלקי "בנקה אינטסה סנפאולו". קטאר הודיעה שתביא לטובת העיסקה הון עצמי של 2.5 מיליארד יורו. עם זאת, לא ידוע מקורם של 2.5 מיליארד יורו נוספים. כל המעורבים בעסקה סירבו להגיב על מקור רבע מההון הדרוש לעסקה.

הון ודמוקרטיה

רוסנפט היא חברת הנפט הגדולה בעולם, עם רווחים של 91.7 מיליארד דולר בשנה. מכירה של כמעט עשרים אחוז מהשליטה בה לבעלי הון אנונימיים משאירה את הממשלה הרוסית עם 50% מהמניות. משמעות העובדה היא שרוסיה איבדה את השליטה בחברה – החלטה שלא עברה אפילו את אישורה ממשלת רוסיה. על פי אחד משרי הממשלה, ההחלטה התקבלה ע"י פוטין ונציגו לפני שזה הודיע לממשלה.

איגור סצ'ין, נציגו של פוטין בחברה ומי שתיווך בעסקה, טען כי למרות שהמניות נמכרו מתחת לשווי השוק שלהן, העסקה נעשתה "בתנאים הטובים ביותר האפשריים". סצ'ין עסק בחודשים האחרונים בחיפוש קונה, וזכה לשבחים חמים מפוטין.

כך, ע"י שימוש בדה-רגולציה על פעילות עסקית (באיי קיימן למשל), רשת שליטה המטשטשת את זהות הבעלים ועקיפה של המוסדות הדמוקרטיים, הצליחו שחקנים מחוץ לרוסיה להשיג שליטה בנתח משמעותי של הכלכלה הרוסית. רוסנפט מהווה מרכיב גדול בתמ"ג הרוסי, ושליטה בכעשרים אחוז ממנה מאפשרת לקונים שליטה גדולה בפוליטיקה ובכלכלה במדינה. אזרחי רוסיה אינם מחזיקים בכוח פיקוח על השולטים במחצית מהחברה, וחסרים את הכלים להשפעה על החלטותיה. האנונימיות של הבעלים החדשים מקשה עוד יותר על העם הרוסי לבוא בדין וחשבון עם האנשים שמחזיקים בכוח לעיצוב חייהם.

הפרטה אסטרטגית, קנייה אסטרטגית

הפרטת רוסנפט באה על רקע ירידה חדה במחירי הנפט מאז 2014, כתוצאה מהחלטת אופ"ק על ייצור עודף. ירידת מחירים זו הקטינה את רווחיה של רוסיה מחברות הנפט בבעלותה, מה שפגע קשות ביכולתה של הממשלה לעמוד ביעדי הגירעון שלה.

בעקבות המשבר הודיע פוטין כי יפעל למכירת חלקים גדולים מחברות הנפט הממשלתיות, במטרה להגדיל את הנזילות הנמצאת בידי הממשלה. עם זאת, לאורך חודשים ארוכים לא נמצא קונה, על אף נסיונותיו של סצ'ין לתווך את העסקה. לאחר ניסיון של פוטין לקנות מניות בחברת הנפט ע"י חברות ממשלתיות אחרות, הוחלט להסכים לעסקה עם המשקיעים, למרות שזו נעשית מתחת למחיר השוק.

קטאר, שמחזיקה בחלקים (אם כי לא ידועים) מהמניות, היא יצרנית נפט וחברה בקרטל הנפט הערבי הגדול אופ"ק. שליטה של קטאר בייצור נפט מחוץ לקרטל תאפשר לה להחזיק במנוף לחץ על החברות האחרות באמצעות שליטה עצמאית במחירי הנפט. בנוסף, קטאר ורוסיה נמצאות בצדדים נגדיים במלחמת האזרחים בסוריה. על פי דיווחים, קטאר מעוניינת להגיע להסדר בסוריה שיאפשר לה לבנות צינור גז לאירופה, וההתקרבות לרוסיה יכולה לסייע לה בכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!