דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / בג"ץ: מימוש צווי ההריסה לתשעת המבנים בעפרה יבוצע בתוך חודש

בית המשפט סירב לבקשת התושבים לדחייה של שלושה חודשים, וקבע כי הבתים ייהרסו עד ל-5 במרץ | מדובר בתשעה בתים שהמדינה הודתה כי נבנו שלא כחוק ועל קרקע פרטית בבעלות פלסטינית | ארגון יש דין: "הבתים הללו מעולם לא היו צריכים להיבנות ולהיות מאוכלסים"

היישוב עפרה (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
היישוב עפרה (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
שי ניר

בג"ץ דחה היום (ראשון) את בקשת דיירי תשעת הבתים המיועדים להריסה ביישוב לדחייה של הפינוי בשלושה חודשים. עם זאת, העניקו השופטים ארכה לביצוע הפינוי עד ה-5 במרץ. את הבקשה הגישו שתי משפחות הטוענות כי המגורים החלופיים שלהן עדיין לא מוכנים.

נשיאת בית המשפט, השופטת מרים נאור, חזרה בפסיקתה על הבוקר על קביעתו הקודמת של בית המשפט, לפיה אין מחלוקת על העובדה שהבנייה נעשתה על קרקע פלסטינית פרטית ו"תוך הפרת צווי ההפסקה וצווי ההריסה שהוציאו הרשויות והושלמה במה שנחזה כמחטף שנעשה לאחר הגשת העתירה". את השתלשלות עניינים זו הגדירה נאור בביקורת כ"קשה" וככזו ש"אין להתעלם ממנה". עוד התייחסה נאור לעובדה כי רוב הבתים אוכלסו אחרי שכבר הוצא צו ביניים האוסר על מגורים בהם. הנשיאה אף ציינה כי רק במהלך הדיון בבקשה בנוכחית, נודע לבית המשפט כי המשפחות מתגוררות בבתים.

כאמור, העניק בית המשפט ארכה של חודש לטובת התארגנות כוחות הביטחון לפינוי והביע תקווה כי המבקשים יתפנו בדרכי שלום, כפי שהצהירו בתצהיר מוקדם שהגישו. "לשום אדם אין זכות לנקוט באלימות כלפי רשויות החוק או כלפי כל אדם אחר", כתבה נאור בהחלטתה. דברים אלה באו על רקע פינוי המאחז הלא חוקי עמונה בשבוע שעבר, במהלכו נרשמו מספר אירועי אלימות שהביאו למעצרם של 15 אזרחים ולפציעתם של 69 שוטרים ו-15 אזרחים באורח קל.

תושבי עפרה הביעו אכזבה מפסיקת בג"ץ והביעו דרישה מראש הממשלה להשלים את הליך החקיקה של חוק ההסדרה.

מארגון יש דין, המייצג את העותרים הפלסטינים אמרו, בתגובה להחלטת בג"ץ כי "הבתים הללו, שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית, מעולם לא היו צריכים להיבנות ולהיות מאוכלסים. אנו מקווים שבחודש שנותר עד הפינוי לא נראה שוב ניסיונות לעקוף את פסיקת בג"ץ".

עבודות הבנייה על תשעת הבתים החלו בשנת 2006, ושנה מאוחר יותר  הוציא להן המנהל האזרחי צווי הריסה. למרות הצווים, נמשכה הבנייה במפגיע, ובשנת 2008 עתרו בעלי הקרקע הפלסטינים לבג"ץ, באמצעות הארגונים "יש דין" ו"בצלם".

כתוצאה מהעתירה הוצא צו ביניים האוסר על חיבור הבתים לתשתיות ועל אכלוסם, אך הבנייה רק הואצה. בתשובתה לבג"ץ הודתה המדינה כי הבנייה אינה חוקית וכי הקרקע פרטית. כיוון שהמבנים כבר אוכלסו, שר הביטחון דאז, אהוד ברק, החליט להימנע מפינוי הבתים והריסתם. בג"ץ דרש מהמדינה להשיב מדוע היא לא מבצעת את ההריסה ובשנת 2015 לאחר דיון ממושך בג"ץ פסק כי יש להרוס את המבנים ונתן ארכה של שנתיים למועד הביצוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!