דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ' באדר ב' תשפ"ד 30.03.24
18.8°תל אביב
  • 19.8°ירושלים
  • 18.8°תל אביב
  • 17.2°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.1°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לילה כלכלי

דעות / 'לילה כלכלי' שהביאה את רוח מחאת 2011 אל המסך, יורדת מהמרקע

"the revolution will not be televised" שר היוצר גיל-סקוט הרון בשנות ה-70, וככל הנראה צדק - התוכנית היחידה שהצליחה לדבר כלכלת מקרו, מחאה ושוק ההון ועוד לעשות את זה בשפת בני אדם, יורדת מהמרקע.

לילה כלכלי (צילום מסך)
לילה כלכלי (צילום מסך)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בחודש מרץ צפויה לרדת מהמסך התוכנית 'לילה כלכלי' בהנחייתו של גדי סוקניק, ששודרה בשמונה השנים האחרונות בערוץ 10. לא היינו מתעכבים על שינוי בלוח השידורים, אלמלא היה מדובר באובדן של אחד מהניסיונות פורצי הדרך שבוצעו בערוץ 10, ביצירת טלוויזיה אינטליגנטית וביקורתית, המביאה למרקע קולות שבדרך כלל נעדרים ממנו.

כדי להבין מה קרה ב'לילה כלכלי' צריך להכיר את האכסניה שבה נוצר. ערוץ 10 שחוגג בימים אלה 15 שנים להקמתו, היה תמיד אנדרדוג לאח הגדול מערוץ 2. רצועת החדשות היומית של ערוץ 10 הצליחה להגיע לחצי מהרייטינג של ערוץ 2, וסבלה לאורך השנים מאיומים חוזרים ונשנים בסגירת הערוץ. החוויה של האנדרדוג הרעב חילחלה כנראה לתפיסה של עורכי התוכניות בערוץ, שמיקמו את עצמם ואת הערוץ כנשכני וביקורתי יותר כלפי הממסד, ובמקביל, יצרה גם נכונות של הערוץ לשבור קצת את המסגרות הקבועות ולבצע אקספרימנטים מעניינים על המסך. לונדון וקירשנבאום והצינור של גיא לרר, הן דוגמאות לנסיונות כאלה, שכנראה לא היו יכולים לצמוח בערוץ אחר.

הפורמט של מנחה בעמידה, שמעביר איטמים של שלוש עד חמש דקות ומדבר עם מסכי כתבים ופרשנים, הוא לא העניין המיוחד ב'לילה כלכלי'. גם לא הרעיון העמדת שני פרשנים, בעלי עמדות מנוגדות, שיתנצחו אחד עם השני לא המציאו ב'לילה כלכלי'. הייחוד של 'לילה כלכלי' הוא בבחירת התכנים שהובאו לתוכנית. סוגיות כלכליות אמיתיות, לא רק אייטמים צרכניים ולא מרדף צהוב אחרי בעלי הון. סוגיות מאקרו כלכלה, שוק הון, מדיניות ממשלתית ויחסי עבודה, היו הנושאים שתפסו את מרכז התוכנית. אם תסתכלו על לוח השידורים היום, תגלו שכשבערוצי הטלוויזיה רוצים לדבר על כלכלה – הם מדברים על צרכנות.

בעולם הגדול שמחוץ לישראל נהוגים שני פורמטים של תוכניות כלכליות. כלכלה למתקדמים – הפונה לקהל מביני עניין מצומצם, מדברת בשפת סתרים ומלווה בכתוביות רצות על נתוני שוק ההון או תוכניות צרכנות, המדברות להמונים ומלמדות אותנו להיות צרכנים טובים. בישראל ניתוחי הכלכלה המעמיקים נשארו בעיתונים הכלכליים, וחדרו קצת לרדיו. מנהלי החדשות בטלוויזיה, שסד הרייטינג לוחץ עליהם, חוששים מהתוכן הכבד והלא נגיש. לצופות נשאר להיות צרכניות. 'ברקוד', 'תוכנית חיסכון', 'עושות חשבון' ודומותיהן עושות רעש של תוכניות כלכליות, אבל נשארות תוכניות צרכנות. במובן הזה 'לילה כלכלי' הצליחה להביא מהעיתון לטלוויזיה, סוגיות כמו תופעת תאונות העבודה בענף הבניין, מדיניות האוצר לפתיחת המשק לייבוא, מצב העסקים הקטנים או מדיניות הביטוח הלאומי. 'לילה כלכלי' דיברה כלכלה בצורה שלא מתנשאת על הצופה, וקירבה אלינו את הנושאים החשובים, שמעצבים את היומיום של כולנו.

בחודשים האחרונים, עם כניסתו של רועי ברק לערוך את 'לילה כלכלי', התוכנית עברה מהפכה שקטה נוספת. ברק החליף חלק מהפרשנים הוותיקים בתוכנית, בפרשנים חדשים. עיתונאים עצמאיים ופעילים חברתיים נעמדו במשבצת, שנשמרה עד אז לאנליסטים מבתי השקעות ולאנשי האקדמיה. הפרשנים החדשים הביאו את הקול של הרחוב, למסך הקטן. קול ביקורתי, מנומק, עם תפיסות שלא בהכרח מתיישרות למיינסטרים השמרני הנהוג בחוג הפרשנים הכלכליים על שם נחמיה שטרסלר. במידה מסויימת, השינוי שביצע ברק היה לקחת את השינוי התודעתי שנוצר בציבוריות הישראלית במחאה של 2011 ולתת לה במה. הפרשנים צעקו, התעצבנו, התווכחו ביניהם אבל בעיקר דיברו לעניין. רבים מאלו שיצאו לרחובות ב2011 מצאו בלילה כלכלי מענה לשיח הכלכלי חברתי, שכל כך חסר בישראל.

בשיחה עם אמיר חייק, ששימש פרשן בתוכנית בארבע השנים האחרונות, הוא מספר כי "אף פעם מעולם אף אחד לא ביקש ממנו להגיד עמדה כזו או אחרת בתוכנית. היה לי חופש מוחלט, וזה עניין נדיר בתקשורת של ימנו". את דבריו של חייק גיבו גם פרשנים אחרים בתוכנית כמו ליאת רון וערן הילדסהיים. הילדסהיים אף הוסיף שהוא יודע שעל עורכי התוכנית "הופעלו לחצים מגורמים שמחוץ לערוץ 10, שקיבלו ביקורת בשידור להשתיק את הפרשנים", תופעה שכיחה בתקשורת הישראלית. "ברק עמד בלחצים ושמר אותם מחוץ לאולפן. זה לא מובן מאליו בכלל", מפרגן הילדסהיים.

מי שמתארת יפה את המשמעות של תוכנית כמו 'לילה כלכלי' היא אורלי בר-לב ששימשה גם היא כפרשנית בתוכנית בחודשים האחרונים. בר-לב פרסמה פוסט בפייסבוק בו כתבה, "אין עוד תכנית כלכלית שבה יושבים פרשנים מהמגזר העסקי לצד פרשנים מהשטח החברתי ומנהלים דיאלוג לעיניי מצלמות. אין עוד תכנית כלכלית בערוץ מרכזי שבה תשמעו ביקורת כל כך חופשית ונוקבת, על הבנקים, על בנק ישראל שמשרת את הבנקאים (בכסות של "יציבות"), על שליטת הטייקונים, על הון-שלטון, על רגולטורים, על עוני, על יוקר המחייה המטורף, על זכויות עובדים, על מאבקים חברתיים. פשוט אין".

הכרה נוספת לשינוי שחוללה 'לילה כלכלי' ניתן למצוא ברשימת העיתונאים המשפיעים בישראל, שהרכיבה חברת 'יפעת מחקרי רשת' עבור 'פירמה'. שלושה מפרשני התוכנית נכנסו לעשיריה הראשונה של העיתונאים העצמאים.

ההחלטה של הנהלת חדשות 10 להוריד את 'לילה כלכלי' כנראה לא תשתנה בשבועות הקרובים שנותרו לשידורה. נותר רק לקוות שמשהו מהקוד שכונן את התוכנית הזו יחזור למסך בחבילה אחרת.

מחדשות ערוץ 10 נמסר: רצועת הלילה של חדשות 10, ״היום שהיה", תתרחב החל מחודש מרס הקרוב ותכלול גם פרק כלכלי מורחב תחת המותג "לילה כלכלי". את התוכנית המורחבת ימשיך להגיש גיא זהר,  כעורך ישמש העורך הראשי של "היום שהיה" – זאב חספר, ובימי חמישי תמשיך להגיש את המשדר רומי נוימרק. בתוכנית המורחבת ישתתפו מגישי ״המועדון", הפרק הסאטירי של התוכנית, שהושק לפני כשנה, ובתוכה ישולבו פינות, משתתפים ואלמנטים מתוך התוכנית "לילה כלכלי". בימים אלה נערכות ישיבות לגיבוש הקונספט והמבנה החדשים של הרצועה.

התוכנית "היום שהיה", שבמידה רבה הציגה דרך אחרת להגשת חדשות, באופן סיפורי יותר וממלכתי פחות ברוחם של זהר וחספר, משודרת בערוץ 10 מאז יוני 2003.

השינוי הנוכחי ברצועת הלילה נעשה כחלק מהיערכות חדשות 10 וערוץ 10 לשינויים בערוצי הברודקסט, שצפויים בחודשים הקרובים.

גדי סוקניק, שהגיש בשלוש השנים האחרונות את "לילה כלכלי" ימשיך בחדשות 10 כמגיש התוכנית ״המטה המרכזי", וזו הזדמנות לומר לו ולצוות – תודה גדולה.


גילוי נאות: 'דבר ראשון' מצא מדי פעם במה בשידורי "לילה כלכלי", וכמה מהחשיפות של דבר ראשון הופיעו במסגרת תכנית זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!