דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / חוק שפוגע באיגודים המקצועיים בארה"ב נחקק השבוע במיזורי

החוק בעל השם המטעה 'הזכות לעבוד' עבר כבר ב-29 מדינות | מטרת החוק החלשת העבודה המאורגנת | מושל מיזורי: "אנחנו שולחים מסר שאנחנו פתוחים לעסקים" | טראמפ כבר הודיע כי יתמוך בהחלה פדרלית של החוק

הפגנה נגד החוק 'הזכות לעבוד' הפוגע בעובדים ינואר 2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
הפגנה נגד החוק 'הזכות לעבוד' הפוגע בעובדים ינואר 2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מיזורי הפכה השבוע להיות המדינה ה-29 בארה"ב שחוק 'הזכות לעבוד' עבר בה. בחודש האחרון גם קנטקי הצטרפה ואישרה את החוק שמתפשט במדינות דרום מערב ארה"ב, אזור בו האיגודים המקצועיים חזקים יחסית. המאבק על זכויות עובדים נמשך בארה"ב למעלה ממאה שנים, וכעת לא בטוח שהעתיד בהיר יותר מן העבר.

החוק נושא את השם המכובס 'הזכות לעבוד', כשמשמעותו האמיתית היא החלשת האיגודים המקצועיים. לפי החוק, אם עובד מצטרף למקום עבודה מאורגן, הוא לא מחוייב לשלם את דמי החבר לאיגוד, אך האיגוד חייב לייצג אותו במקום העבודה, והעובד יקבל את הזכויות כמו חבר איגוד המשלם דמי חבר.

מושל מיזורי, אריק גרייטנס (צילום: סוכנות AP).
מושל מיזורי, אריק גרייטנס (צילום: סוכנות AP).

הסכמי העבודה של האיגודים המקצועיים שנחתמים עם המעסיק, נוטים לעגן את דמי החבר בהסכם עצמו. החוק שעבר, אינו מאפשר הסכם שכזה, דבר שיוצר תופעה של 'רוכבי חינם' – עובדים המרווחים את זכויות האיגוד, כשהאיגוד מחוייב לייצג אותם, אך הם עצמם אינם משלמים דמי חבר.

לא מופרך לראות בחוקים שכאלו, הפוגעים באיגודים המקצועיים, שהם אחד מעמודי התווך של המפלגה הדמוקרטית, כמיטיבים עם הרפובליקנים. ואכן, בשנים האחרונות, מסתמנת עלייה בפופולריות של חוקים אלו עקב מעורבות רפובליקנית בחקיקה, ותמיכה של מושלים רפובליקנים ב"מדיניות ידידותית לעסקים", כפי שהיא מכונה ואולי נכונה יותר לכנותה מדיניות ידידותית לבעלי עסקים.

טוב לעסקים – רע לעובדים

הדבר היחיד שמנע מהחוק לעבור בשנה שעברה, היה הווטו שהוטל עליו על ידי המושל הקודם ג'יי ניקסון הדמוקרטי. אחרי שהפסיד בבחירות בנובמבר האחרון, היה ברור שמיזורי תתווסף למדינות שהעבירו את החוק. ואכן, אתמול חתם המושל הנבחר, אריק גרייטנס, על אישור החוק.

קת'י וגרי מילר, מהעיר ג'פרסון, ממובילי המאבק נגד החוק: "זה לא הגיוני שהנהלת האיגוד תקיים משא ומתן, ותילחם על כל הדברים האלה, ושמי שנהנה מהזכויות לא ישלם את החלק שלו"

גרייטנס התראיין לערוץ 41 action news ואמר בגאווה, "החוק אומר שלכל אזרח במדינת מיזורי יש את הזכות לעבוד בכל עסק, בלי שיכפה עליו לשלם את דמי הארגון לאיגוד. זה מוביל לעוד מקומות עבודה, ולשכר גבוה יותר". בראיון נוסף אמר, "זה שולח איתות לשאר האומה – שמיזורי פתוחה לעסקים".

העברת החוק מייצרת תחרות בין המדינות, מכיוון שהחוק אטרקטיבי לעסקים הרואים בעבודה המאורגנת מכשול לרווחים. רפובליקנים רבים טוענים שהם תומכים בחוק 'הזכות לעבוד' כי הם רוצים שהמדינות שלהם ישארו "אטרקטיביות לעסקים" כמו המדינות השכנות. מדינת מיזורי שוכנת ליד מדינות ארקנסו ואוקלואומה, שאצלן החוק כבר עבר.

המתנגדים לחוק ניהלו מאבק ארוך למניעת העברתו.

מחקר שיצא בשנת 2015 על ידי 'מכון המחקר לעבודה ואבטלה' הוכיח כי העובדים מקבלים שכר גבוה יותר במדינות בהן לא נחקק חוק 'הזכות לעבוד'. כמו כן, נציגי האיגודים המקצועיים אומרים שתוצאות החוק הן משכורות נמוכות יותר ותנאי בטיחות ירודים.

קת'י מילר ובעלה גרי, ממובילי המאבק נגד החוק אמרו גם הם ל-41 action news, "אנחנו מרגישים שחוק 'הזכות לעבוד' הוא בעצם הזכות לעבוד פחות." הזוג מאמין כי החוק מסייע לחברות להרוויח יותר כסף, על חשבון העובדים, ודרך זה לגרוע מכוחם של האיגודים. "זה לא הגיוני שהנהלת האיגוד תקיים משא ומתן, ותילחם על כל הדברים האלה, ושמי שנהנה מהזכויות לא ישלם את החלק שלו", אמרה מילר.

השפעת החוק על מספר החברים באיגודים מקצועיים במדינות בהן אושר החוק אינה חד משמעית. אחרי שמדינת מישיגן העבירה את החוק בשנת 2012, מספר החברים באיגודים במקצועיים במדינה צנח, אבל בשנה שלאחר מכן עלה בחזרה.

הזמן יגיד כיצד הכלכלה של מיזורי תגיב, אך מתנגדי החוק כבר מתכננים את המהלך הבא שלהם. מילר אומר שהתנועה נגד חוק 'הזכות לעבוד' מקווה להשיג מספיק חתימות כדי להביא את החוק לאישור הבוחרים כבר ב-2018.

הנשיא טראמפ נוטה לתמוך

שינוי הממשל בארה"ב עלול לסמן שינוי מדיניות כלפי האיגודים המקצועיים. בשבוע שעבר, הרפובליקאים בוושינגטון הציעו להחיל את החוק ברמה הפדרלית, הצעה שהנשיא טראמפ רמז כי הוא עשוי לתמוך בה.

אם ההצעה תעבור ברמה הפדרלית, יחייב החוק את כל מדינות ארה"ב, כולל אותן 22 מדינות שלא העבירו חוק כזה, אך למרות שהרפובליקנים שולטים בשני בתי הקונגרס, נראה שהצעת החוק לא תאושר, לפחות לעת עתה. אולם, בקצב בו הדברים מתהווים לרעת האיגודים המקצועיים, יתכן כי לא יהיה כלל צורך בחקיקה פדרלית של 'הזכות לעבוד' בכדי לגרוע מכוחם של האיגודים, כאשר המדינות דואגות לכך באופן עצמאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!