דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ארגון העבודה הבינלאומי / 6,300 אנשים מתים מדי יום מתאונות ומחלות הנגרמות במקום עבודתם

דוח חדש של ארגון העבודה הבינלאומי מגלה כי עדיין מסוכן לעבוד - בייחוד במכרות, חקלאות ובנייה | ענף החקלאות דורש פחות ידיים עובדות אך בשנים האחרונות יותר ויותר מהן הן של נשים

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארגון העבודה הבינלאומי מצביע בדוח חדש על ענפי הבנייה, הכרייה והחקלאות כמקצועות הדורשים שיפור מיידי ומשמעותי בבריאות ובטיחות בעבודה. על פי הערכות הארגון, כל 15 שניות מת בעולם עובד כתוצאה מתאונה או מחלה שקשורה לעבודה. כלומר 6,300 ביום, וכ 2.3 מיליון בשנה. בנוסף, יותר מ-313 מיליון מיליון עובדים סובלים מפציעות שאינן קטלניות בעבודה בכל שנה, כ-860,000 ביום.

בנוסף למחיר העצום בחיי אדם, לבטיחות ובריאות בתחום התעסוקה ישנן השלכות כלכליות משמעותיות על המשק הגלובלי. ההערכות מצביעות על כך ש 4% (מקביל ל-2.8 מיליארד דולר) מהתוצר המקומי הגולמי, ברמה העולמית, נאבד כל שנה בשל המחירים שגובים אבדן זמן עבודה, ההפרעה בייצור, והטיפול בפציעות עובדים ובשל מחלות שיקום ופיצויים.

הדוח שהוכן, תחת הכותרת – 'עובדים ביחד לקידום סביבת עבודה בטוחה ובריאה', מתבסס על סקר שהוזמן על ידי ועדת מומחים בארגון, שבדקה את יישום האמנות עליהן חתומות או לא חתומות המדינות השונות.

נתונים מתוך דו״ח ארגון העבודה העולמי בנושא בטיחות (גרפיקה: דבר ראשון).
נתונים מתוך דו״ח ארגון העבודה העולמי בנושא בטיחות (גרפיקה: דבר ראשון).

'ארגון העבודה הבינלאומי' הוא הגוף הייציג לכל הקשור בענייני עבודה של האו"ם. הסקר כלל בתוכו נתונים, מסקנות וממצאים שנאספו סביב אמנות הנוגעות בבטיחות וגהות בבניה, במכרות ובחקלאות. מרבית הנתונים הגיעו מ-111 מדינות החתומות על אותן אמנות, חלק קטן יותר הגיע מאירגוני מעסיקים ואיגודי עובדים.

מהנתונים עולה כי למרות ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם העובדה, מצבם הבריאותי והבטיחותי של העובדים בשלושת הסקטורים שנבדקו נותר קשה ביותר.

ענף הבנייה

לעובדות והעובדים בענף הבנייה אורבות סכנות רבות, מספר גבוה של תאונות עבודה ומחלות.

בכל שנה לפחות 60,000 תאונות קטלניות קורות באתרי בניה מסביב לעולם, ולכן שיפור בטיחות ובריאות בעבודה הוא קריטי עבור פועלי הבניין. רוב הפעילות בענף הבנייה עדיין נעשית על ידי חברות מקומיות והתעשייה מאופיינת בבעלי עניין רבים בעבודה מבחינת חברות, מכרזים, קבלנים, קבלני משנה ושיעור תחלופת עובדים גבוה.

עובד בניין על מנוף בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili).
עובד בניין על מנוף בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili).

בנוסף, ענף הבניה מסתמך על מספר רב של מהגרי עבודה. על פי הערכה שנעשתה על ידי 'ארגון העבודה הבינלאומי', בשנת 2013 מתוך סך של 150.3 מיליון עובדים זרים ברחבי העולם – 26.7 מיליון עובדים (17.8 אחוזים) היו מעורבים בתעשייה, כולל ייצור ובניה בעוד ש-16.7 מיליון עובדים הועסקו בחקלאות (11.1 אחוזים)  .

כרייה – העיסוק המסוכן ביותר

בארצות רבות ישנו מספר עצום של מקרי מוות קטלניים בסקטור הכרייה. כרייה נשארה העיסוק המסוכן ביותר שיש, אם לוקחים בחשבון את מספר העובדים המעורבים. עובדים במכרות עומדים בפני מספר סכנות פיזיות וסכנות נשימה, והם חשופים למחלות שקשורות לאבדן שמיעה, חשיפה למתכות וכימיקלים רעילים, קריסה ועוד.

פועל במכרה בדונצק, אורקראינה (צילום: DmyTo / Shutterstock).
פועל במכרה בדונצק, אורקראינה (צילום: DmyTo / Shutterstock).

תאונות כרייה גדולות קיבלו לאחרונה תשומת לב עולמית, והפנו זרקור לסיכונים המשמעותיים שעובדים צריכים להתמודד איתם בענף:

אסון פסטה דה קונצ'וס במקסיקו בשנת 2006, אשר גרם למותם של 65 עובדים.
אסון הצפת מכרה הפחם בשאנדונג בסין בשנת 2007, אשר גרם למותם של 181 עובדים. תאונת כרייה במכרה נחושת וסהב בסן חוזה צ'ילה ב-2010. האסון בנהר פייק 2010 בניו זילנד, בו נהרגו 29 עובדים. ואסון המכרה בסומה טורקיה ב 2014 בו נהרגו 301 עובדים.

חקלאות-  שליש מכוח העבודה העולמי

מדוח ארגון העבודה העולמי עולה כי עד 170,000 עובדי חקלאות מתים בעבודה מדי שנה, והם מהווים כמחצית מכלל תאונות העבודה הקטלניות. כמעט שליש מכוח העבודה העולמי, יותר ממילארד אנשים, מועסקים בחקלאות.

למרות שחלקו של המגזר החקלאי ממשיך להצטמצם, מדובר במקור תעסוקה גדול במיוחד במדינות מתפתחות. בעוד התעסוקה בחקלאות יורדת באופן גלובלי, אחוז התעסוקה בקרב נשים בחקלאות גדלה בשנים האחרונות. על פי הערכות 'ארגון המזון והחקלאות', בשנת 2014, 30.7% מהמועסקים בעולם עבדו בחקלאות, לעומת 35.3 אחוזים בשנת 1990. עם זאת, חלקן של הנשים המועסקות בחקלאות גדל מ -9.2% בשנת 1990 ל-25.2%, בשנת 2014. 58.6% מהילדים בגילאי 5-17 שמועסקים, עובדים בחקלאות, 7.2% עובדים בתעשייה 32.3% עובדים בשירותים.

משפחה חוזרת לביתה אחרי יום עבודה בשדה בהודו (צילום: AP Photo/Anupam Nath).
משפחה חוזרת לביתה אחרי יום עבודה בשדה בהודו (צילום: AP Photo/Anupam Nath).

עובדים בחקלאות מתמודדים עם גורמי סיכון רבים בעבודה, לרבות השימוש במכונות, כגון טרקטורים, הרמת משקלים כבדים, ועבודה החושפת אותם לחומרי הדברה שונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!