דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / עקב טיפול בפצועים מסוריה: בי"ח נהריה בסכנת קריסה

בהוראת הממשלה טיפל המרכז הרפואי עד כה באלפי פצועים מהמלחמה ונקלע לגירעון של 25 מליון ש"ח. יו"ר ועדת הכספים גפני: אם האוצר לא ימצא פתרון - נקפיא את ההעברות התקציביות

כניסה לחדר המיון במרכז רפואי לגליל (צילום: Wikimedia/ Hanay)
כניסה לחדר המיון במרכז רפואי לגליל (צילום: Wikimedia/ Hanay)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בית החולים בנהריה מתריע על סכנת קריסה כלכלית עקב עומס הנוצר מטיפול בפצועי מלחמת האזרחים בסוריה – ורשויות המדינה מתעלמות. בדיון בנושא שהתקיים היום בוועדת הכספים של הכנסת נקטע דרש יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי משרד האוצר ייתן פתרון לנושא עד לשבוע הבא, ואיים להקפיא את אישור ההעברות התקציביות בוועדה אם לא יינתן פתרון. "מדובר במחווה נכונה שמדינת ישראל צריכה לעשות אותה, אבל אי אפשר שזה יהיה על חשבון החולים הישראליים", אמר גפני, "אי אפשר שבית החולים בנהריה יצמצם טיפול בחולים ישראליים בגלל טיפול בסורים שאין להם תקצוב".

לפני מספר שנים החליטה הממשלה כי פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה יטופלו בבתי החולים בצפון כמחווה הומניטרית. לטענת המרכז הרפואי "לגליל" בנהריה, משרד הבריאות לא גיבה את ההחלטה בתקצוב מתאים לבית החולים והוא נקלע לגירעון העומד כרגע על 25 מיליון שקלים. מדובר בכ-15 אלף ימי אשפוז, כאשר עלותו של כל יום היא כעשרת אלפים שקלים אך ממשרד הבריאות הועברו רק 1300 ₪ ליום.

אם ובתה בת ה- 8 מסוריה וטכנאי הרנטגן אמיל במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוברות בית החולים).
אם ובתה בת ה- 8 מסוריה וטכנאי הרנטגן אמיל במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוברות בית החולים).

"ש בי תקווה שיהיה פתרון לבעיה הזו", אמר מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד"ר מסעד ברהום, "קיבלנו את הפצועים האלה כאדם לאדם. אלו פצועים מאוד קשים. בית החולים שלנו הכי מנוסה בטיפול בפצועי מלחמה. ארבע שנים, כמעט בכל יום, מגיע אמבולנס עם 2-3 פצועים קשים מאוד. זה עלה 300  מיליון ש"ח. הצבא העביר דרך משרד הבריאות 50 מיליון שח. ספגתי את כל הגרעון הזה ביום-יום."

יוזם הדיון, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), אמר כי "יש מצוקה כספית שגורמת לגירעון של בית החולים הגליל. אין ספק שזו שליחות נעלה לטפל בפצועי מלחמה וטוב שכך הממשלה פועלת. אבל זה בלתי נסבל שמי משלם את זה הם תושבי הצפון. אני מבקש שהדיון יהיה תכליתי כדי שבית החולים יעמוד במשימות שלו". ח"כ אכרם חסון (כולנו) אמר כי "מנהל בית החולים היה צריך לשלוח מטופלים ישראלים הביתה. ברגע שבית החולים משרת 600 אלף תושבים והתקציב שלהם נגמר בספטמבר, זה מצב חמור".

יו"ר הוועדה גפני קטע את הדיון עקב היעדרות נציג משרד הביטחון, והודיע כי בשבוע הבא יתקיים דיון בהשתתפות נציגים ממשרד הביטחון והבריאות. "אם עד השבוע הבא לא יהיה פתרון, אנחנו נמתין בוועדה עד שהבעיה תיפתר. עד אז לא יהיו העברות כספים בוועדה ולא תהיה פעילות", אמר.

לפני כחודשיים ביקר כתב "דבר ראשון" עמר כהן בבית החולים "זיו" בצפת, המטפל גם הוא בפצועים סורים. העובד הסוציאלי פארס סיפר כי "אני זוכר ילד שהגיע לפה אחרי שנפגע מנפילת פגז, עם שתי רגליים קטועות. מכניסים אותו לניתוח והוא בהכרה צועק 'מי ישלם לבית חולים. אין לנו כסף. אל תגעו בי. אין לי כסף לשלם'. אני מסביר לו שהוא לא צריך לשלם כלום, שאני דואג לו והוא ממשיך לצעוק".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!