דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

דעות / תחקיר ערוץ 2 חשף התעללות נוספת בקשישים, איך זה קורה אצלנו?

כתבתו של מזרחי בערוץ 2 היא עוד עדות, מזעזעת ואפלה, לזילות החיים ולהפקרות המתחוללת אצלנו | סיפורו של בית האבות נאות כיפת הזהב הוא חלק קטן ומזעזע מסיפור גדול בהרבה

בית אבות 'נאות כיפת הזהב' (תמונה מאתר wikimapia)
בית אבות 'נאות כיפת הזהב' (תמונה מאתר wikimapia)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הכתבה של יוסי מזרחי בחדשות ערוץ 2 אתמול לא מאפשרת לחיים להמשיך במסלולם.

כל אחד שצופה בכתבה חושב על הוריו, על סבא או סבתא, חושב על עצמו, מה יקרה אם וכאשר אני אגיע למצב בו אזדקק לעזרתם של אחרים שיטפלו בי. האלימות וההזנחה המכוונת שהוצגו בכתבה עוררו תגובות עזות אצל רבים. רבים הגיבו לכתבה ברשתות החברתיות. מספר מצומצם של אנשים אף יצאו להפגין מול בית האבות. גם שרים וחברי כנסת הגיבו, מנכ"ל משרד הבריאות הגיע לאולפן. אבל האמת היא שמחזה האימים שהתגלה בבית האבות החיפאי הוא מופע מזעזע נוסף של החברה החולה בה אנו חיים. ההשפלה, חוסר האנושיות והפחד חוזרים ומופיעים שוב ושוב, לובשים ופושטים צורה.

כתבתו של מזרחי מציגה התעללות מתמשכת בקשישים חסרי ישע. לא אדם בודד, שדעתו משובשת. בכתבה מוצגים מספר מטפלים שונים באותו המוסד השותפים למסכת ההתעללות. מעבר לאלימות גסה וחסרת פשר, מכות, אגרופים וזריקת מטופלים למיטותיהם, מוצגות בכתבה שיטות העבודה הבזויות, בינהן הכנת הקשישים לארוחת הבוקר בשעות הלילה המוקדמות והשארתם לישון בכיסאות הגלגלים, קשירת מטופלים למיטות, הזנחת מטופלים בחיתולים רטובים במשך שעות ארוכות ועוד. כדי להגיע למצב כזה, דרושה הסכמה של אנשים רבים. כך עולה השאלה כיצד התפתחו מנהגים משפילים אלה והפכו לשיטת עבודה שרבים שותפים לה?

הסיפור של בית האבות נאות כיפת הזהב נחשף לאחר שמטפל סיעודי שעבד במקום במשך מספר חודשים, הבין מה קורה במקום, ולא יכל לעמוד מן הצד. הוא פנה למשרד חקירות שיסיע לו בהבאת ההוכחות להתעללות שחווים הקשישים במקום. אותו מטפל מוצג בכתבה בזהות חסויה תחת השם א' כשפניו מוסתרות. העובדה שאדם בעל אומץ לב וחמלה אנושית נאלץ להתראיין בזהות חסויה מהווה בפני עצמה מסר קשה המעיד על החברה בה אנו חיים. החשש המלווה את הרצון לעשות את המעשה הנכון ולצאת נגד עוולות הוא איום ונורא. החשש הזה מתפתח בחברה שנותנת לו להתפתח. חברה שחוסר הבושה שולט בה. שהאדישות ההפקרות וחוסר האמון ברשויות נטבעו עמוק בגנטיקה שלה.

כתבתו של מזרחי איננה החשיפה הראשונה של התעללות בקשישים. מהזקנה במסדרון עליה דיבר אהוד ברק ב-1999 ועד הקשישה שתועדה קשורה לגדר בסמוך לקניון אילון. לעיתים זו התעללות ממסדית בחסות השלטון, לעיתים מדובר במתעללים בודדים, עשבים שוטים, שהפנימו את המסר. במקרים שנחשפים לשיח הציבורי יש את מי שנעמד מול ההתעללות וחדל אותה. ניתן להניח שיש מקרים רבים אחרים שאינם מגיעים לתקשורת. מקרים שבהם לא היה מי שיתגבר על עצמו ועל המתעלל.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הגיע לאולפן חדשות 2 על מנת להגיב לכתבה. סימן טוב לא הסיר ממשרדו את האחריות למצבם של הקשישים בבתי האבות. שלוש פעמים הוא חזר על הביטוי "לא נהסס לפעול". אך בין דבריו צפו ועלו שתי הבעיות המערכתיות שפתחו את האפשרות להתעללות שתועדה בנאות כיפת הזהב (שקיבל ממשרד הבריאות ציון 96 על יחס המטפלים בביקורת שנערכה במקום). למשרד הבריאות 40 משרות בלבד לפקחים של מערכת הסיעוד ואין לו יכולת לתת להם שעות נוספות. כמו כן שירותי הסיעוד בקהילה, שהיו מאפשרים לקשישים להמשיך לחיות בביתם נמצאים בתת תקצוב. סימן טוב קרא לאזרחים לפנות למוקד הטלפוני של משרד הבריאות במספר *5400 במקרה והם נתקלים בחשד להתעללות בקשישים.

כתבתו של מזרחי היא עוד עדות, מזעזעת ואפלה, לזילות החיים ולהפקרות המתחוללת כאן, כזו שראינו בכתבות רבות ובנושאים שונים. סיפור המנופאים שהתאגדו ופתחו בשביתה בגלל התעלמות מעסיקיהם מדרישות הבטיחות, סיפורם של עובדי ענף הבניה שצונחים למותם בכל שבוע, סיפוריהם של דיירי הדיור הציבורי המופקרים ללא מענה, הנכים שנאבקים על קיצבתם, הקשישים שהשיבו למשרד האוצר את התוספת המזלזלת שקיבלו, נורמה של הטרדות מיניות בארגונים ציבוריים, נורמה של ניצול עובדים. כל אלו הן תופעות הנשענות על אותו בסיס ערכי מוסרי שהחברה שלנו קיבלה על עצמה. סיפורו של בית האבות נאות כיפת הזהב הוא חלק קטן ומזעזע מסיפור גדול בהרבה. 

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), המשמש כיו"ר שדולת הגמלאים בכנסת הודיע כי הוא דורש להקים ועדת חקירה פרלמנטרית ואמר "מדינת ישראל הפקירה את הסיעוד והקשישים הסיעודיים הפכו לשקי אגרוף אנושיים שסופגים השפלות, מכות, קשירות ממושכות והתעללות קשה. לאור העובדה שתופעות אלו התגלו בעשרות בתי אבות לאחרונה מוכיחה שהפיקוח של משרד הבריאות פשוט כשל. חובה לקדם מיד את חוק ביטוח סיעודי ממלכתי שיחזיר את האחריות לידי המדינה ובמקביל להגביר את הפיקוח ולהטיל אחריות אישית גם על המנהלים ולא רק על התוקפים עצמם. זהו מאבק שצריך להיות קודם כל שלנו, הצעירים, עבור דור המייסדים שבנה לנו מדינה."

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן (ליכוד), הגיב גם הוא לכתבה: "תחקיר ערוץ 2 על הכאת הקשישים וההתעללות בהם מזעזע וקורע לב. אני בטוח וגם אוודא זאת אישית, שהמשטרה תפעל במהירות ובעדיפות עליונה כדי להביא לדין כל מי שאחראי ‏לתמונות הקשות. אין דבר חמור ואכזרי יותר מהתעללות בחסרי ישע ועלינו להקיא מקרבנו כחברה כל מי שעושה דברים כה נוראים ולוודא שהוא ישלם מחיר כבד".

שר הפנים, אריה דרעי (ש"ס) צייץ בטוויטר "צילומים מזעזעים, קורעי לב בערוץ 2 של התעללות בקשישים בבית אבות בחיפה. אנחנו, חברי הממשלה, חייבים להתערב ולהפסיק את הזוועות בחלק מבתי האבות".

תגובת משרד הבריאות לכתבה "התמונות שעולות מהתחקיר מזעזעות ואנו רואים את המקרה הקשה בחומרה רבה. פתחנו בחקירה מיידית של האירוע ונפעל בהתאם למיצוי מלוא חומרת הדין. מקרה זה, כמו גם אירועים אחרים אליהם נדרשנו לאחרונה, ממחישים את הצורך הלאומי בהשקעת משאבים וברפורמה במערך הסיעוד אשר תרחיב את השירותים הסיעודיים בבית הקשיש לצד חיזוק מערך האשפוז".

מבית האבות "נאות כיפת הזהב" נמסר בתגובה לתחקיר של חדשות 2 כי "הממצאים שהוצגו בכתבה קשים ועגומים. עם קבלת המידע, הגשנו תלונה במשטרה כנגד העובדים המדוברים, וזימנו אותם לשימוע. הקמנו ועדת בדיקה פנימית ופנינו למשרד הבריאות שיערוך בדיקה עצמאית משלו. באישור משרד הבריאות נתחיל השבוע ברישות בית החולים במצלמות, כשבחדרים יותקנו מצלמות בכפוף לאישור המשפחות. מחר יזומנו כל עובד בית האבות לשיחה על חומרת העניין. 

"אנו מביעים צער עמוק על הממצאים, עדכנו את המשפחות, ובכוונתנו לעבוד מולן בתיאום ובשקיפות מלאה, כדי שנוכל לתקן ולו חלק מהעוול שקרה. בית האבות בעל מוניטין רב שנים שמעניק טיפול מעולה לדיירים זהו מקרה חמור וחריג שאירע במחלקה אחת מתוך 12 מחלקות הפועלות במקום".

התחקיר המלא של יוסי מזרחי בערוץ 2:

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!