דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

דו"ח 'צוק איתן' / יפיקו לקחים? כל פוליטיקאי מצא בדו"ח הצדקה לעמדותיו

נתניהו: המבצע הצליח, הליקויים כבר תוקנו בשטח | לפיד: "מדינת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא הגיעה מוכנה לצוק איתן" | מבקר המדינה לפוליטיקאים: "עדיף שיתמקדו בלימוד הדוח ובהפקת לקחים ממנו ולא בהשמצות"

דווקא הדרג המדיני נהג כשורה לפי הדו"ח. נתניהו, גנץ ויעלון בתדרון במהלך מבצע צוק איתן (צילום: קובי גדעון \ לע"מ)
דווקא הדרג המדיני נהג כשורה לפי הדו"ח. נתניהו, גנץ ויעלון בתדרון במהלך מבצע צוק איתן (צילום: קובי גדעון \ לע"מ)

הרוחות במערכת הפוליטית גועשות נוכח פרסום מסקנות מבקר המדינה, העוסקות באיום המנהרות ובהתנהלות הקבינט בעת 'צוק איתן' בשנת 2014. נראה כי הפוליטיקאים השונים עושים מאמץ להוכיח כיצד מסקנות המבקר מגבות את עמדתם הפוליטית ומהלכיהם לאורך הלחימה. רה"מ נתניהו תקף את הדו"ח וטען שהוא מתעלם מהישגי מבצע צוק איתן, ובתגובה הוציא משרד מבקר המדינה הודעה חריגה והמליץ לפוליטיקאים להתרכז בהפקת לקחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה לדו"ח כי מבצע צוק איתן היה הצלחה והציג את הישגי המבצע, מהם לטענתו בחר המבקר להתעלם:  "ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה את מפקדי ולוחמי צה״ל, על הצלחה גדולה במבצע ״צוק איתן". צה״ל הנחית על החמאס את המכה הקשה בתולדותיו: ישראל חיסלה כ-1,000 מחבלים והשמידה אלפי רקטות." רה"מ הוסיף כי "ישראל סיכלה פגיעה בעריה הודות להנחיית רה"מ נתניהו להצטייד באלפי מיירטים לסוללות ״כיפת ברזל״. ישראל מנעה את תכנית החמאס לחדור ליישוב דרך המנהרות ולחטוף אזרחים. השקט חסר התקדים ששורר בעוטף עזה מאז ״צוק איתן״ הוא מבחן התוצאה. זהו שקט חסר תקדים באזור מאז מלחמת ששת הימים. היישובים בעוטף עזה נמצאים בפריחה ואלפי ישראלים עוברים לגור בהם".

ביחס לטענה כי הקבינט לא דן מספיק באיום המנהרות הגיב נתניהו כי "איום המנהרות הוצג בפירוט בפני שרי הקבינט ב-13 ישיבות נפרדות. הוא נידון בכל חומרתו, תוך בחינת כלל התרחישים האסטרטגיים והמבצעיים". עוד הוסיף נתניהו כי "הלקחים המשמעותיים והאמיתיים ממבצע ״צוק איתן״ כבר מיושמים בפועל – ביסודיות, באחריות ובשקט. לקחים אלו אינם מופיעים בדו״ח המבקר."

שר הביטחון בזמן מבצע צוק איתן, משה (בוגי) יעלון, אמר בתגובה לדו"ח בסרטון שהעלה ליוטיוב כי "הדו"ח נפל שבי בידי פוליטיקאים אינטרסנטיים במידע מגמתי, וזיהמו את תהליך בדיקתו". יעלון תקף את שרי הקבינט האחרים במהלך המבצע ואמר כי "הקבינט ב'צוק איתן' היה הגרוע וחסר האחריות שהכרתי. זה היה קבינט שטחי, פוליטי ופופוליסטי. המציאות הזו הפכה את הדיונים לפארסה אחת גדולה, שאלמלא ראש הממשלה, הרמטכ"ל ואני עלולה הייתה להסתיים באסון". יחד עם זאת גיבה יעלון את צה"ל ואמר כי "צה"ל נערך ל'צוק איתן', ביצע היטב את משימותיו והשיג הישגים שמטביעים חותמם עד היום. אני אומר זאת באחריות, כמי ששימש שר הביטחון באותה עת".

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) שהיה חבר בקבינט במהלך צוק איתן, תקף בחריפות את ראש הממשלה. "מה שמדאיג הן לא הטעויות, אלא ההכחשה. הנסיון לעסוק בתדמיות ובפוליטיקה ובספינים תקשורתיים על חשבון הבטחון הלאומי. כך לא מנהלים מדינה", אמר לפיד. "ראש הממשלה צריך להתייצב בפני המדינה ובפני הצבא ולהודות שטעה. להודות שדו"ח המבקר מוכיח מעל לכל ספק שהוא טעה. הוא צריך להגיד לאזרחי ישראל, "תהליך התיקון, תהליך הפקת הלקחים, מתחיל היום, עכשיו, ברגע זה." זוהי המסורת הישראלית, זוהי דרכו של צה"ל, זהו הדבר הנכון והאחראי לעשותו."

 

שרת החוץ וחברת הקבינט במהלך צוק איתן, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) הדגישה את היעדרו של מהלך מדיני בעקבות מבצע צוק איתן, אותו לדבריה היא ניסתה להוביל בקבינט: "אזרחי ישראל צריכים להבין שנדרש מהפך חשיבתי. במקום סיסמאות שרק פוגעות בצה״ל ובכושר ההרתעה – קביעת יעדים אסטרטגיים ומהלכים מדיניים לסיומו. אחריות במקום פופוליזם. לשם כך דרושה מנהיגות. מנהיגות שמבינה שניצחון וביטחון משמעותו שילוב של צבאי ומדיני. במקום מתקפות על המבקר – הממשלה צריכה לפעול ליישום הדוח. ישראל חייבת אסטרטגיה עכשיו – מה ההישג הנדרש צבאית ומדינית ומה נקודת היציאה במבצעים עתידיים, לגבי עזה ובכלל. כך פעלתי במהלך המבצע – בשקט בלי הדלפות ובלי ביקורת מתוקשרת. צה״ל, חייליו ומפקדיו חשובים יותר מזה לכולנו".

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שהיה חבר בקבינט במהלך צוק איתן, הגיב במתינות וקרא לתיקון הליקויים שהופיעו בדו"ח: ״הפעולה להשמדת המנהרות במבצע צוק איתן מנעה פיגוע אסטרטגי רב-זירתי מעשרות מנהרות בו-זמנית כנגד תושבי עוטף עזה ודרום הארץ. למשפחות השכולות חשוב לומר: נפילת בניכם לא היתה לשווא. אכן, נעשו טעויות לא מעטות ויש לתקן אותן. דו״ח המבקר מציג לנו מפת דרכים לתיקון ולשיפור עבודת הקבינט. אל לנו להיאבק בלקחים, אלא ליישם אותם באחריות ובנחישות״. בנט היה מהמבקרים החריפים של ניהול הישיבות והעברת המידע לחברי הקבינט במהלך צוק איתן.

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שבזמן צוק איתן היה שר החוץ וחבר בקבינט, הדגיש את חשיבות הלמידה וההשתפרות מהדו"ח וביקר את חילופי ההאשמות בעקבותיו. "צה"ל ומערכות הביטחון עוסקים בהפקת לקחים ובתיקונים מיום ראשון לאחר מבצע צוק איתן", אמר ליברמן, "אני חושב שהיום יש לנו מוכנות בכל המערכות, גם בצבא הסדיר גם במילואים כפי שלא ראינו עשרות שנים. דו"ח המבקר אמור לשמש אותנו להפקת לקחים, הכנסת שיפורים ולא כפלטפורמה לחיסול חשבונות. אנחנו נשכיל ונעבור מוויכוח פוליטי ומהאשמות לדיון ענייני, מה צריך לשפר ומה אפשר לשפר". ליברמן הוסיף כי "כל ההודעות של הפוליטיקאים בימים האחרונים לא עסקו בהפקת לקחים אלא בסגירת חשבונות והאשמות הדדיות. השיח המתנהל כרגע בנושא הדו"ח הוא לא שיח ענייני אלה שיח פוליטי שלא תורם לביטחון ישראל אלה להיפך פוגע בביטחון של מדינת ישראל."

המבקר: הביקורת נעשתה בהתאם לחוק, באמינות, ביסודיות וללא כל משוא פנים

בתגובה להתבטאויות שתקפו את הדו"ח, הוציא משרד מבקר המדינה הודעה חריגה בה דרש מהפוליטיקאים ללמוד את הדוח ולהסיק מסקנות, ולא להסית את האש אל הביקורת עצמה: "הדוח חושף ליקויים מהותיים בהתנהלות הקבינט המדיני בטחוני, שהעומד בראשו הוא ראש הממשלה", נכתב בהודעת המבקר, "וכן חושף ליקויים משמעותיים בהתמודדות של צה"ל עם איום המנהרות-במישור המודיעיני; בבניית הכוח והפעלתו; ובמישור הטכנולוגי."

המבקר הגן על אופן הבדיקה: "גם המבוקרים יודעים היטב, כי הביקורת נעשתה בהתאם לחוק, על ידי צוותי ביקורת מיומנים ומקצועיים – באמינות, ביסודיות וללא כל משוא פנים. ולמרות זאת מוסד מבקר המדינה ומבקר המדינה עצמו, נתונים בתקופה האחרונה במתקפות וניסיונות לדה לגיטימציה, בעיקר מצד המערכת הפוליטית, שנועדו כנראה להרתיע את מוסד המבקר ולפגוע במעמדו כפי שהוגדר בחוק יסוד."

"חיוני ביותר שהדרג המדיני וכן גורמים נוספים במערכת הפוליטית, כמו גם צה"ל והמערכת הביטחונית, יתמקדו בלימוד הדוח ובהפקת לקחים ממנו ולא בהשמצות. זאת כדי לשפר את תהליכי העבודה בכל הרמות, במטרה להיערך טוב יותר לאיומים קיימים ומתפתחים ולמערכה צבאית שעלולה לפרוץ, אף ללא התראה מוקדמת."

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).
מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).

רקטות נורות מעזה בצוק איתן (צילום: אלברט סדיקוב / פלאש 90).

האופוזציה: מקום מתקפות על המבקר – הממשלה צריכה לפעול ליישום הדוח

יו"ר האופוזיציה ו"המחנה הציוני", ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי הדו"ח מעיד על כשלון חמור של נתניהו ודרש את התפטרותו. "התמונה שעולה מדו"ח המבקר חייבת לעורר חרדה ודאגה בלב כל אזרח בישראל.", אמר הרצוג, "דו"ח המבקר הוא דו"ח מקצועי, מפורט וחף מפוליטיקה, שחושף בבירור כיצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והקבינט עליו פיקד, כשלו בתפקידם בהבנת האיומים, בקביעת האסטרטגיה, בהבנת המציאות, בהכנה נאותה של החיילים והאזרחים במיוחד תושבי הדרום. על גבם של כל אלו ניהלה הנהגת המדינה קטטה פוליטית לצרכים אישיים, שבינה לבין כובד האחריות שהוטלה עליה לא היה דבר וחצי דבר. המבקר קובע בפסקנות שזו לא היתה תקלה, טעות או מעידה חד פעמית, אלא דפוס התנהגות ומחדל מתמשך לאורך שנים."

הרצוג הוסיף כי "דו"ח מבקר המדינה הוא דו"ח ביקורת אסטרטגי חשוב. מותר לקרוא אותו כביקורת, לא להפוך את מבקר המדינה לאויב העם. עוד מעט יגידו שצריך לעלות עליו עם שופל – במקום להקשיב לביקורת וללמוד אותה, היא חושפת כשלים משמעותיים. כל יום שעובר אזרחי ישראל נחשפים לעוד מחדל או סקנדל. נתניהו נכשל גם בשלום וגם בביטחון. נתניהו חייב להסיק מסקנות ולהניח את המפתחות."

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכזת האופוזיציה, פנתה אתמול (ג') אל יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בבקשה לקיים דיון במליאת הכנסת בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה על מבצע 'צוק איתן'.  בפנייתה, בשם סיעות האופוזיציה, מציינת ח"כ מיכאלי, כי "לפי הפרסומים עד כה, ממצאי הדו"ח החמורים מעידים על כשל של ראש הממשלה והקבינט בראשו הוא עומד. וכן על היעדר מדיניות מול עזה, והיעדר אסטרטגיה בטחונית ומדינית, שהובילו לניהול כושל של המבצע. על ראש הממשלה להתייצב לדיון ולתת דין וחשבון לכל הציבור בישראל על ממצאי הדו"ח ועל כשלונו להביא בטחון לאזרחיות והאזרחים בישראל".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לדו"ח וקרא להפקת לקחים ולא להתכתשויות פוליטיות. הנשיא אמר כי ״ליקויים שהיו והתבררו מחייבים תיקון. זו אינה השעה לחילופי מהלומות. זו השעה ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה״ל על מנת שימשיך ויהיה חומת המגן שלנו". עוד הדגיש הנשיא: ״המובן מאליו, ראוי שיאמר. מבקר המדינה אחראי בפני הכנסת והציבור על הליכי הביקורת שכולנו מחויבים בהם והפקת הלקחים המשמעותית כל כך עבור מדינת ישראל. עלינו ללמוד את הדו"חות האלה ולא להתכחש להם, מתוך החובה העליונה שלנו לפעול לטובת האזרחיות והאזרחים בישראל. כולנו חכמים יותר אחרי מעשה וטוב יהיה שנשקיע את המרץ והאנרגיה בהפקת הלקחים וביישומם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!