דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צוק איתן

המשפחות השכולות / המשפחות השכולות: "דורשים יישום מלא של מסקנות הדו"ח ולקיחת אחריות"

מכתב שכתבו נציגי המשפחות השכולות ב"צוק איתן" הוקרא במליאת הכנסת | "אנו דורשים להציג לציבור תכנית מדינית וצבאית עוד בטרם יהפוך האיום למלחמה הבאה", כתבו ההורים | תנועת "נשים עושות שלום" הפגינה מול משרד הביטחון בת"א בדרישה להובלת הסכם מדיני

הלוויתו של חלל צה"ל שחר שלו בבית העלמין הצבאי בכיספין, שחר נפצע בפיצוץ מטען בחאן יונס במבצע צוק איתן ונפטר מפצעי בבית החולים 4 שבועות לאחר מכן (צילום: פלאש 90).
הלוויתו של חלל צה"ל שחר שלו בבית העלמין הצבאי בכיספין, שחר נפצע בפיצוץ מטען בחאן יונס במבצע צוק איתן ונפטר מפצעי בבית החולים 4 שבועות לאחר מכן (צילום: פלאש 90).

בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן", פנו נציגי המשפחות ששכלו את יקיריהן במבצע, אל יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, וביקשו ממנו להקריא בפני מליאת הכנסת מכתב שנכתב על ידם. היו"ר אדלשטיין נענה לבקשתן והקריא את מכתבם בפני מליאת הכנסת: "מקץ שנתיים וחצי, ולאחר המתנה ארוכה וקשה, זכינו לקבל את דו"ח המבקר. ברצוננו קודם כל להודות למבקר ולצוותו על העבודה המקיפה והחשובה. קיבלנו כעת לראשונה מסמך הבודק את האירועים שקדמו למלחמה ואת המלחמה עצמה, וזו חשיבות עצומה לנו המשפחות השכולות ולאזרחי המדינה. ההמתנה הייתה קשה, אך היא כאין וכאפס ביחס לדברים העולים מהדו"ח."

עוד כתבו המשפחות כי "דו"ח המבקר מתאר כשלים רבים בהתנהלות הקבינט, המל״ל, השב״כ והמוכנות למנהרות – שעליהם אף אחד לא לוקח אחריות ויש סכנה גדולה שיחזרו גם בעתיד. כאזרחים, עלינו לסמוך על ראש הממשלה, שר הביטחון, חברי הכנסת והממשלה בימי שלום ובימי מלחמה. חברי הכנסת, אתם אלה ששלחתם את בנינו לקרב, עליכם מוטלת החובה המוסרית להפקת הלקחים ויישומם. אנו דורשים יישום מלא של מסקנות הדו"ח וקוראים ללקיחת אחריות של כל מי שהיה שותף למלחמת צוק איתן. אנו דורשים להציג לציבור תכנית מדינית וצבאית לשינוי הנהלים וסדרי העדיפויות ולפתרון המצב הביטחוני עוד בטרם יהפוך האיום למלחמה הבאה. מגיעות לנו תשובות, מגיעה לנו מנהיגות שלוקחת אחריות".

משפחתו של החייל הדר גולדין, שנהרג במהלך מבצע צוק איתן וגופתו נחטפה על ידי חמאס, ביקרה את ההתגוששות הפוליטית בעקבות הדו"ח. ״כמשפחה שכולה, אשר איבדה את היקר לנו מכל במנהרת טרור של חמאס ברפיח, עצוב לנו לראות את ההתגוששות הפוליטית סביב הדו״ח. אנו קוראים לפוליטיקאים מכל הקשת, ובמיוחד לחברי הקבינט המדיני-בטחוני בעבר ובהווה, לממש את רצונם להנהיג את עם ישראל ולהשתמש באנרגיות שלהם כדי לקדם את החזרתם של הדר ואורון לישראל."

"דו״ח המבקר הבא שייכתב על עבודת הקבינט יעסוק בחוסר העשייה המשווע של ממשלת ישראל בכל הנוגע לשבויים והנעדרים. כבר שנתיים וחצי נמנעת ממשלת ישראל מהפעלת לחץ על החמאס ושימוש בכל סל הכלים העומד לרשותה. במקום לפעול בנחישות מול החמאס ממשיכה הממשלה, בראשות נתניהו, לתחזק את הקייטנה של החמאס בבתי הכלא, לסבסד את המשכורות של הנהגת החמאס ולשדרג את איכות חייהם של תושבי הרצועה״.

עם פרסום הדו"ח הפגינו עשרות נשים מתנועת "נשים עושות שלום" מול משרד הבטחון בקריה בת"א. מהתנועה נמסר כי רבות מהמפגינות היו אמהות לחיילים שלחמו ב"צוק איתן" וכן נשים המשתייכות למשפחת השכול. המפגינות דרשו לקדם הסכם מדיני במקום להתכונן לסבב הלחימה הבא, לקדם יוזמה ישראלית משמעותית במשא ומתן ולשלב נשים בקבלת ההחלטות בהתאם לחוק שוויון זכויות האישה שאימץ את החלטת האו"ם 1325.

הפגנת "נשים עושות שלום" מול משרד הביטחון בת"א בעקבות פרסום דו"ח המבקר על מבצע צוק איתן. (צילום: נשים עושות שלום)
הפגנת "נשים עושות שלום" מול משרד הביטחון בת"א בעקבות פרסום דו"ח המבקר על מבצע צוק איתן. (צילום: נשים עושות שלום)

במכתב בהול ששיגרו לחברי הקבינט הבטחוני הן כתבו כי  "דוח מבקר המדינה לא יעסוק בנו  – אנחנו שבמשך 50 יום דאגנו ללא גבול לילדינו, בהינו שעות במכשיר הסלולרי לקבלת הודעה מהבן, מהאח, מהאבא. רצנו עם הילדים למקלט, מנסות לגונן על גופם ועל נפשם, חרדות מהדפיקה בדלת, ממהדורת החדשות הבאה שתדווח 'שהיו נפגעים'. הדוח לא מתאר את ההלוויות, את ההורים שאמרו בקול סדוק את הקדיש על קברי ילדיהם, את זעקות הפצועים. תעזבו את הפוליטיקה וההאשמות ההדדיות – הגיע הזמן שתקשיבו לנו! כולנו אוהבות את ישראל ורוצות בטובתם של כל אזרחי ואזרחיות ישראל וכולנו קמנו לאחר "צוק איתן" לומר לכם שאנחנו לא מוכנות! לא מוכנות לשבת בחיבוק ידיים ולהיות מוכנות ל"סבב הבא". אנחנו מאמינות ביכולתה של ההנהגה הנוכחית להוביל לפתרון ואנחנו דורשות מראש הממשלה, מחברי הממשלה, מחברי הכנסת ומכל מקבלי ההחלטות – להחליט הפעם את ההחלטה הנכונה ולשים את הנושא המדיני בראש סדר היום הלאומי."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!