דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מזרח תיכון / איך הגיבו בקהיר ובעמאן לדיווחים על תכנית אזורית לפתרון הסכסוך?

בירדן התעלמו, דובר נשיא מצרים לא הכחיש את הפסגה בעקבה ועיתוני האופוזיציה המצרים תקפו את א-סיסי על הכרתו לכאורה בישראל; בחנו יחד עם מכון ממר"י את התגובות לחשיפת הארץ על הניסיון להניע מהלך שלום אזורי

מלך ירדן עבדאללה בפגישה עם נשיא מצרים א-סיסי, 2015  (צילום: (Egyptian Presidency via AP).
מלך ירדן עבדאללה בפגישה עם נשיא מצרים א-סיסי, 2015 (צילום: (Egyptian Presidency via AP).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר ליו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מסמך ובו הצהרה משותפת במה שנראה כניסיון להניע מהלך שלום אזורי והקמתה של ממשלת אחדות לאומית, כך פורסם לראשונה אתמול (ראשון) ע"י העיתונאי ברק רביד ב"הארץ". עפ"י הפרסום המסמך הועבר לידי הרצוג בתחילת חודש ספטמבר האחרון לאחר מגעים ובידיעתם של בכירים בממשלות מצרים וירדן ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי וכמה מיועציו, אך שלושה שבועות לאחר שההצהרה הועברה נתניהו נסוג ממנה בשל משבר הפינוי הצפוי של המאחז הלא-חוקי עמונה.

בהצהרה המשותפת בת שמונה הנקודות נכתב:

  • אנו מודים לנשיא א־סיסי על נכונותו למלא תפקיד פעיל בקידום השלום והביטחון באזור ולהשיק מחדש את תהליך השלום.
  • אנו מביעים מחדש מחויבות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ומצהירים על רצוננו לקדמו.
  • ישראל שואפת לשם קץ לסכסוך ולהביא לסופיות כל התביעות, להשיג הכרה הדדית בין שתי מדינות לאום, סידורי ביטחון מתמשכים ופתרון טריטוריאלי מוסכם שבין היתר יכיר בקיומם של מרכזי אוכלוסייה קיימים.
  • במסגרת החיפוש אחר השלום, ישראל מושיטה את ידה לפלסטינים ומבקשת לפתוח במשא ומתן ישיר, דו־צדדי וללא תנאים מוקדמים.
  • ישראל רואה בחיוב את הרוח הכללית של יוזמת השלום הערבית ואת המרכיבים החיוביים שכלולים בה. ישראל מקדמת בברכה פתיחה בשיחות עם מדינות ערביות לגבי היוזמה הזו, במטרה לשקף את השינויים הדרמטיים שחלו באזור בשנים האחרונות ולעבוד יחדיו לקידום פתרון שתי המדינות ושלום רחב יותר באזור.
  • בהקשר של חידוש מאמצי השלום, הפעילות הישראלית בהתנחלויות ביהודה ושומרון תיושם בצורה שתאפשר דיאלוג אזורי לשלום וכן תאפשר (להשיג) את המטרה של שתי מדינות לשני עמים
  • ישראל תעבוד עם הרשות הפלסטינית כדי לשפר באופן משמעותי את המצב הכלכלי ואת שיתוף הפעולה הכלכלי, כולל בשטח C, ולהדק את התיאום הביטחוני.
  • ישראל מעוניינת ביציבות ארוכת טווח בעזה, כולל שיקום הומניטרי וסידורי ביטחון יעילים.

מ‏לשכת ראש הממשלה נמסר כי התיאור שניתן בהארץ, כאילו מהלך אזורי היה אפשרי אך לא מומש הוא שגוי מן היסוד, ובלשכת יו"ר האופוזיציה סירבו להתייחס לפרטי המסמך.

ניתן לשער מתוך החשיפה כי נתניהו העדיף את שימור הקואליציה הקיימת ערב פינוי עמונה על פני יוזמת השלום האזורית. על אף הביקורת הנשמעת על נתניהו כי הוא מובל ע"י יו"ר סיעת הבית היהודי ונאלץ "לישר עמו קו" בעמדותיו הימניות, ניתן גם לתאר את הדברים באופן הפוך: נתניהו השתמש בבנט וסיעתו כ"שכפ"ץ" מפני ביקורת מימין על פינוי עמונה ופינוי והריסת תשעת הבתים בעפרה. כך גם מסייעת לו נוכחות הבית היהודי בממשלה לפעול במתינות, למרות ההבטחות כי תחת ממשל טראמפ דברים יראו אחרת, כמו החלת ריבונות ישראלית במעלה אדומים או חידוש הבנייה בשטחי יהודה ושומרון. הבית היהודי סופגים את הביקורת, לעת עתה, על אי מימוש הצהרות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי (צילום ארכיון: AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי (צילום ארכיון: AP)

לפני כשבועיים נחשף בהארץ כי נתניהו השתתף בפסגה מדינית חשאית, בחודש פברואר 2016 בעקבה ירדן, יחד עם קרי, מלך ירדן עבדאללה השני ונשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי. בפסגה, הציג קרי מתווה ליוזמת שלום אזורית, שכללה הכרה בישראל כמדינה יהודית וחידוש של המשא ומתן עם הפלסטינים בתמיכת מדינות ערב. המלך עבדאללה והנשיא א-סיסי הגיבו בחיוב להצעת קרי, אך יחד עם זאת הטיחו ביקורת קשה על מדיניות ממשל אובמה ביחס לאיראן וסוריה. נתניהו, מצידו, לא השיב להצעה בחיוב בטענה כי לא יקבל תמיכה בקואליציה שלו למהלך. לאחר הפסגה החל נתניהו במגעים עם הרצוג להקמת ממשלת אחדות שעלו על שרטון ונתניהו בחר להרחיב את ממשלתו בצירופה של סיעת ישראל ביתנו ומינויו של יו"ר הסיעה אביגדור ליברמן לשר הביטחון תחת שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון.

מה אומרים בקהיר?

לאחר פרסום הפסגה האזורית מכון ממר"י לחקר התקשורת במזה"ת, אסף תגובות שונות בתקשורת הערבית של בכירים ועיתונאים בדגש על ממלכת ירדן ומצרים שמנהיגיהן השתתפו בפסגה.

בירדן הייתה התעלמות מוחלטת מהדיווח ב"הארץ" על הפסגה החשאית בעקבה לפני שנה. אף בכיר ירדני לא התייחס לדיווח וגם בעיתונות הירדנית לא הייתה שום התייחסות. ההתייחסות היחידה הייתה מאמר של עמר עיאצרה, כותב קבוע בעיתון אל-סביל, ביטאון האחים המוסלמים בירדן, שטען כי הדיווח בעיתון הארץ "קשה" וכי יש  לדרוש תגובה והבהרות מהמדינה כדי לדעת על איזה ויתורים מדובר והאם אכן הסכימו להגדרה של ישראל כמדינה יהודית. עיאצרה הוסיף וכתב כי אסור להתפשר בכל הנוגע לזכויות הפלסטינים.

במצרים דובר מוסד הנשיאות המצרי לא אישר ולא הכחיש את השתתפותו של הנשיא א-סיסי במפגש הפסגה. הוא אמר כי מצרים לא תחסוך במאמצים כדי להגיע לפתור צודק וקבוע לסוגיה הפלסטינית בהתבסס על פתרון שתי המדינות וזכות הפלסטינים למדינה עצמאית בגבולות 67' שבירתה מזרח ירושלים. לדבריו עמדה זו סותרת את הפרטים השגויים בדיווח בעיתון הארץ. עוד אמר כי מצרים ממשיכה במאמצים רצופים להכשרת הקרקע להגעה לפתרון לסוגיה המבוסס על העקרונות הלאומיים ושמירה על זכויות העם הפלסטיני. הדובר הדגיש כי מצרים מאמינה שהסוגיה הפלסטינית הייתה ועודנה הסוגיה המרכזית במזרח התיכון, וכי הגעה לפתרון קבע תביא למציאות חדשה של ביטחון לעם הפלסטיני ולעם הישראלי ותעניק תקווה לכל עמי האזור.

ב-21.2, יומיים לאחר הפרסום בהארץ, התפרסם מאמר מערכת של היומון הממסדי המצרי אל-אהראם (21.2) תחת הכותרת 'מצרים ופלסטין' בו נכתב כי מצרים שילמה מחיר כבד מאוד לאורך השנים בהן היא מעורבת בסוגיה הפלסטנית, שהפכה לחלק אינטגרלי מהביטחון הלאומי המצרי. למרות השינויים הרבים בעולם ובאזור המזרח התיכון בשנים האחרונות שהובילו לירידת קרנה של הסוגיה הפלסטינית, מצרים התעקשה להשלים את תפקידה ההיסטורי בהקשר זה. כותב המאמר חזר על המסרים של פתרון צודק וכולל לסוגיה הפלסטינית שיסיים את הסכסוך באופן מלא ונאמר כי מצרים לא חוששת מניסיון לסלף את תפקידה או להכשילו.

ביומון הממסדי אל-יום אל-סאבע התפרסם מאמר של בעל טור שהתייחס לדיווח על הפסגה המרובעת בעקבה בשנה שעברה וגם בו נכתב כי מצרים לא תשנה את עקרונותיה לגבי הסוגיה הפלסטינית. הכותב גם אמר כי אינו מתנגד לקיומו של ערוץ שיח ישיר בין תל אביב למצרים כדי לשכנע את ממשלת ישראל בעקרונות הפתרון המצרי המוצע.

מעבר לכך באתרים ועיתונים המתנגדים למשטר א-סיסי התפרסמו מאמרים שבהם נמתחה ביקורת על הפגישה בעקבה ובעיקר על כך שהוסתרה מהעם המצרי. חלקם טענו כי אפילו סאדאת ומובארכ לא העזו לעסוק בהכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית ותהו כיצד א-סיסי מעז לעשות זאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!