דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / אתמול הסתיים ביקורו של גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב, למזרח התיכון

על פי ההצהרות שנמסרו לתקשורת, לא נראה שהושגו הבנות ביחס למו״מ בין ישראל לפלסטינים או לבנייה בהתנחלויות

ראש האופוזיציה ויו״ר המחנה הציוני ח״כ יצחק הרצוג נועד עם ג׳יסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא טראמפ למשא ומתן בינלאומי (צילום: רפי בן חקון ).
ראש האופוזיציה ויו״ר המחנה הציוני ח״כ יצחק הרצוג נועד עם ג׳יסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא טראמפ למשא ומתן בינלאומי (צילום: רפי בן חקון ).
שי ניר

אתמול הסתיים ביקורו של ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, למזרח התיכון. לפי ההצהרות השונות שפורסמו במהלך הביקור לא נראה כי הושגו הבנות ברורות לסוגיות הקשורות בחידוש המו"מ עם הפלסטינים והבנייה הישראלית בשטחים. גם לא שורטטו מהלכי התקדמות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליחו המיוחד של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, נפגשו אתמול (חמישי) לשיחה נוספת. בהודעה המשותפת אותה פרסמו השניים נמסר כי השניים דנו בקידום שלום בר-קיימא בין ישראל והפלסטינים תוך חיזוק ביטחונה של ישראל, וסיוע ותמיכה לפיתוח הכלכלה הפלסטינית. ביחס לנושא הבנייה הישראלית בשטחים, ההודעה התייחסה רק לבנייה בהתנחלויות קיימות ונאמר כי ימשכו שיחות בנושא בין הבית הלבן ללשכת נתניהו במטרה למצוא נוסחה משותפת שתהלום את השקפותיהם של שני המנהיגים.

מוקדם יותר נפגש גרינבלט עם שניים מהנהגת המתנחלים, יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, ועודד רביבי, ראש מועצת אפרת, שדנו עימו על חששם מהקפאת הבנייה בהתנחלויות. זו פעם ראשונה שנציג רשמי של הממשל האמריקאי נפגש עמם. גורמים מדיניים סיפרו לחדשות 2 כי הפגישה הנדירה בין גרינבלט לראשי המתנחלים נעשתה בידיעתו ואולי אפילו בעידודו של בנימין נתניהו. 

במהלך היום נפגש גרינבלט עם יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג. בהודעה שמסר הרצוג לאחר הפגישה נאמר כי "למרות כשלונות העבר אני מברך על הניסיון המחודש של ממשל טראמפ לנסות להגיע להסכם שלום ביננו לבין הפלסטינים." עוד בפגישה הציג הרצוג לגרינבלט את ההזדמנות האזורית לשלום שעמדה בפתחה של מדינת ישראל אשתקד, שנחשפה ב״הארץ״ לפני חודש, בעקבות פסגה חשאית בפברואר 2016 בעקבה ירדן, בהשתתפות מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי וראש ממשלת ישראל, נתניהו.

בפסגה, הציג קרי מתווה ליוזמת שלום אזורית שכללה הכרה בישראל כמדינה יהודית וחידוש של המשא ומתן עם הפלסטינים בתמיכת מדינות ערב. המלך עבדאללה והנשיא א-סיסי הגיבו בחיוב להצעת קרי. נתניהו, מצידו, לא השיב להצעה בחיוב בטענה כי לא יקבל תמיכה בקואליציה שלו למהלך. לאחר הפסגה החל נתניהו במגעים עם הרצוג להקמת ממשלת אחדות, מגעים שעלו על שרטון, ונתניהו בחר להרחיב את ממשלתו בצירופה של סיעת ישראל ביתנו ומינויו של יו"ר הסיעה אביגדור ליברמן לשר הביטחון תחת שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון. שבועיים לאחר מכן נחשף שוב ב״הארץ״ כי התקיימו מגעים בין נתניהו להרצוג על הצהרה משותפת במה שנראה כחלק ממהלך להניע תהליך אזורי מחודש.

עוד נפגש גינבלט עם קבוצה של מנהיגי דת יהודים, נוצרים ומוסלמים חברי "מועצת מוסדות הדת בארץ הקודש". בהודעת שגרירות ארה"ב נמסר כי "המנהיגים הסכימו כי על המהלך לקראת השלום להיות מחוייב לערכי קדושת החיים וכבוד האדם באשר הוא; לעבודה משותפת לקראת שלום, פיוס ופתרון הוגן ולהוקעת כל הסתה לאלימות."

עוד נפגש גרינבלט, במהלך ביקורו (רביעי) עם עבדאללה השני מלך ירדן והשניים שוחחו על המאמצים לחידוש תהליך השלום. עפ"י דיווח סוכנות הידיעות הירדנית 'פטרה' עבדאללה הדגיש את חשיבות תפקידה של ארה"ב להוציא את התהליך מקיפאון ולחדשו באמצעות משא ומתן ישיר בין הפלסטינים והישראלים על בסיס פתרון שתי המדינות – "הדרך היחידה לסיום הסכסוך." עוד דווח כי עבדאללה אמר שהשגת שלום כולל וצודק המבטיח את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית יביא ליציבות וביטחון לכל האזור. גרינבלט אמר כי להשגת שלום בין הישראלים והפלסטינים תהיה השפעה חיובית על האיזור והדגיש את חשיבותה של ירדן בדחיפה להשגת שלום בין הצדדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!