דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקה שוויונית

עבודה / יו"ר נעמת תחרים הענקת פרס להנהלת בתי המשפט על העסקה שיוויונית

במכתב ששלחה יחד עם יו"ר הוועד הארצי של העוזרים המשפטים, מחתה יו"ר נעמת גליה וולך על הענקת הפרס לגוף שלדבריה "מקפח באופן בוטה" את העוזרות והעוזרים המשפטיים, ש-90% מהן נשים. מערכת בתי המשפט: "הסכסוך עם העוזרים המשפטיים אינו קשור למגדר"

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר נעמת גליה וולוך הודיעה אתמול (שלישי) כי תחרים את אירוע הענקת פרס המעסיק המקדם שוויון מגדרי של נציבות שירות המדינה, בו הנהלת בתי המשפט אמורה לקבל פרס, זאת בעקבות פניה של העוזרות והעוזרים המשפטיים אליה. לדבריה, "הנהלת בתי המשפט פוגעת בזכויותיהם של העוזרים המשפטיים, כאשר כ-90% מהם, נשים. הנהלת בתי המשפט מקפחת אותן באופן בוטה ומעסיקה אותן בתנאי היעדר מוחלט של בטחון תעסוקתי".

לפני כמה שבועות שבתו העוזרים המשפטיים שביתת אזהרה בת יום אחד, וזאת על רקע טענותיהם להתעמרות מצד הנהלת בתי המשפט ופגיעה בתנאי העסקתם. "העוזרים המשפטיים, יד ימינם של השופטים, סובלים שנים מיחס משפיל מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות" אמרה יו"ר ועד העובדים עו"ד שרית טוביס. לטענתם, למעלה  למעלה משש שנים מסרבת הנהלת בתי המשפט לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי, ןבמקביל נקטה הנהלת בתי המשפט צעדים חד צדדיים המרעים את תנאי העובדים. כך למשל בעוד שבעבר היו העוזרים המשפטיים כפופים ישירות לשופטים להם עזרו – ביצעה ההנהלה שינוי ארגוני המכפיף את העוזרים המשפטיים מינהלית למחלקות משאבי האנוש, תוך ביטול הסדרים שונים שהיו נהוגים בין העוזרים לשופטים עימם עבדו.

כנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).
כנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).

וולך התייחסה להחלטתה ואמרה  "האות מוענק על קידום השוויון המגדרי למעסיקים המצטיינים בקידום נשים לעמדות ניהול בכירות, ביצירת אקלים ארגוני המאפשר לנשים לצמוח ולהתפתח ובהקצאת משאבים לפעילויות להעצמת נשים, אך מכיוון שהנהלת בתי המשפט עושה את ההפך הגמור מהעסקה שוויונית ומהעצמה, בכל מה שקשור לעוזרות המשפטיות, החלטתי לאות מחאה ומתוך הזדהות עם מאבקן של העוזרות המשפטיות, שלא להשתתף באירוע ובפאנל שיתקיים במסגרתו".

במכתב עליו חתומה גם יו"ר הוועד הארצי של העוזרים והעוזרות המשפטיים הן כותבות, "אם קיימת מערכת המקפחת נשים באופן בוטה, ובניגוד לחוק, היא של הנהלת בתי המשפט ביחסה אלינו. אנו סבורות כי הענקת פרס להנהלת בתי המשפט בנושא שוויון מגדרי היא יריקה בפרצופו של כל אדם אינטליגנטי במדינת ישראל, יריקה בפניו של כל אדם בעל חוש צדק מינימלי, יריקה בפניהן של העוזרות המשפטיות במערכת המשפט ומעשה שיעודד את הנהלת בתי המשפט להמשיך ולהתעמר בנו".

במכתב הן מוחות בתוקף על הענקת פרס "שוויון מגדרי" של נציבות שירות המדינה להנהלת בתי המשפט. לדבריהם הענקת הפרס היא "שיא של ציניות וצביעות". בישראל יש כ-650 עורכי דין בתפקיד עוזרים משפטיים לשופטים בכל הערכאות, במכתב הן ציינו, "אנו חוסכים בעבדותנו זמן שיפוטי יקר, ומקדמים כתבית פסקי דין וכו'. רוב מוחלט של העוסקים בתחום זה הן נשים (להערכתנו כ-90%). זו כנראה אחת הסיבות שהנהלת בתי המשפט מתעמרת בנו חרף מקצועיותנו: הפגיעה המרכזית הנה החלטה שרירותית לפיה אנו נפוטר כעבור מקסימום 6 שנות עבודה, גם אם השופט מרוצה מתפקודינו… בצד זה אנו מקופחות לכל אורך הדרך בכל תנאי השכר, הנחותים משמעותית מתנאיהם של יתר עובדי הנהלת בתי המשפט, ויתר המשפטנים המועסקים בשירות המדינה הזוכים במובחן מאיתנו להעסקה יציבה ובטחון תעסוקתי".

תגובת דוברות מערכת בתי המשפט:

"צר לנו שהגברת וולוך החליטה להחרים את הטקס המתייחס לכלל עובדי השירות הציבורי, וזאת אף מבלי לפנות להנהלת בתי המשפט כדי לשמוע את עמדתה בעניין בטרם קבלת החלטתה זו.

"ביסוד ההחלטה להעניק להנהלת בתי המשפט את פרס קידום השיוויון המגדרי עומדים, בין היתר, הנתונים הבאים:

במערכת בתי המשפט מועסקים אלפי עובדים, מתוכם למעלה מ-60% נשים.

בכל המשרות הבכירות קיים רוב של עובדות. נכון לדצמבר 2016, הועסקו

  •  סמנכ"לים ומנהלי מחוזות –  19 עובדים מתוכם 10 נשים ו-9 גברים.
  • מנהלי אגפים ומזכירים ראשיים – 49 עובדים מתוכם 33 נשים ו- 16 גברים.
  • מנהלי תחומים, מזכירים ראשיים וסגני מזכירים ראשיים –106 עובדים מהם 72 נשים ו-34 גברים.
  • ממונים ומרכזים בכירים – 224 עובדים מהם 179 נשים ו- 45 גברים.
  • מרכזים וסגני מרכזים בכירים – 278 עובדים מהם 230 נשים ו-48 גברים.

הסכסוך עם העוזרים המשפטיים אינו קשור בשום צורה למגדר. העובדה כי בקרב העוזרים המשפטיים קיים רוב מכריע לנשים מדברת בעד עצמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!