דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

שירות החוץ / 1,200 עובדי עמ"י פתחו בשביתה במחאה על מבוי סתום במו"מ

למרות שרובם לא נפגשו מעולם, אתמול פתחו העובדים המקומיים ישראליים (עמ"י) בלמעלה מ-60 מדינות בשביתה | יו"ר ועד העובדים: השביתה תימשך עד שתהיה פריצת דרך במגעים | ח"כ יואל חסון פנה למבקר המדינה בדרישה שיפתח ב"בדיקה מקיפה" של תנאי העסקתם

עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון) ארכיון.
עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון) ארכיון.
שי ניר

כ-1,200 "עובדים ישראלים מקומיים" (עמ"י), בלמעלה מ-60 מדינות ברחבי העולם, פתחו אתמול (רביעי) בשביתה, זאת במחאה על המבוי הסתום במשא ומתן על שכרם בינם ובין משרד האוצר.

עובדים יקרים,על אף שהתרענו בפני כל הגורמים הרלוונטיים – לא נעשו מאמצים להביא לפתרון הסכסוך. אנחנו מכריזים על שביתה…

Posted by ‎ועד עובדי ועובדות אית"ן‎ on Tuesday, April 4, 2017

יו"ר ועד העובדים, טל הורביץ, הממוקם בניו יורק, סיפר לדבר ראשון כי ישנה היענות גדולה מצד העובדים, והדגיש כי מדובר בשיתוף פעולה חסר תקדים בין עובדים שלא מכירים אחד את השני או "נפגשים להרמת כוסית פעם או פעמיים בשנה כמו במקומות עבודה רגילים". לדבריו, השביתה תימשך עד שתהיה פריצת דרך במגעים או שיושגו תוצאות משביעות רצון. הוא הוסיף כי כל יום שביתה עולה, הלכה ולמעשה, בכסף לאוכל ובשכר דירה עבור השובתים.

"אני בן 31, עם שני תארים אקדמיים ביד, וקצין מצטיין" תיאר הורביץ את הפער בין הניסיון אותו הוא מביא לעבודה ותחושת השליחות שלו,לבין מצבו הכלכלי, "בארבע השנים האחרונות יש לי 150 דולר באופן קבוע בחשבון הבנק וחוב של 12 אלף דולר בכרטיסי אשראי. אני לא מהמר ולא יוצא לחופשות. אפילו בגדים אני לא מסוגל להרשות לעצמי. היו תקופות שלא יכולתי להרשות לעצמי לקנות קפה בבוקר. כל פעם שאני מקבל משכורת, אני מתחיל לעשות חישובים ומתפלל שלא יהיו הוצאות לא מתוכננות".

מההורים לא אבקש עזרה בגיל 31" המשיך, "עצוב שאני עובד עבור המדינה כבר ארבע שנים ולמרות שאנחנו במאבק ארבע שנים, עדיין לא מבינים שזה לא רק פוגע בנו, העובדים, אלא במדינה. התחלופה המסחררת של עובדים שלא סוגרים את החודש עולה הון למדינה – בהכשרות, סיווגים, הוצאות ויזה, אישורים דיפלומטים ועוד. בסופו של דבר אנחנו אפילו לא עובדי מדינה."

נדב יסוד, יועץ זכויות אדם במשלחת הישראלית באו"ם, תיאר לדבר ראשון מציאות דומה. "בעוד שאני עושה את המוטל עליי בגאווה גדולה, מנקרת במוחי המחשבה הבלתי פוסקת – איך אגמור את החודש?" סיפר, "80% מהמשכורת הולכת לשכר דירה. תוסיפו על זה הוצאות קבועות: חשמל, חימום, אינטרנט, טלפון וכביסה, והופּ נגמרה המשכורת עוד לפני שקניתי אוכל. מה אני אמור לעשות? לוותר על נסיעה בתחבורה ציבורית וללכת ברגל שלוש שעות כל יום בשביל להגיע לעבודה? לוותר על תשלום חשבון החשמל? מצפים ממני שלא אוֹכל? המצב הזה חייב להיגמר".

מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, שי בירן, אמר כי "העמ"י עושים עבודת קודש בשירות מדיניות החוץ של ישראל, אך משתכרים שכר רעב כבר שנים רבות. ההסתדרות פועלת בכל האמצעים להבאת בשורה משמעותית להתמודדות עם יוקר המחיה במדינות השירות. בכוונת יו"ר ההסתדרות להתערב באופן אישי כדי להביא את העניין לסיום".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), התערב גם הוא במשבר. אתמול, פנה חסון למבקר המדינה בבקשה שיפתח "בבדיקה מקיפה" של הנושא. "משבר עמ"י מציף כשלים רבים בהליכי קבלת ההחלטות בממשלה, ובמשרדי החוץ והאוצר בפרט. קיים צורך ציבורי לחקור לעומק את הכרוניקה של ניהול המשבר ולהפיק ממנו מסקנות", כתב חסון למבקר.

" יחסי החוץ של מדינת ישראל חשובים מדי מכדי שינוהלו באדישות ובחובבנות כזאת", הוסיף חסון, והדגיש כי תנאי ההעסקה של העובדים פוגעים ביעדי מדיניות החוץ של מדינת ישראל. "מדובר במיטב הצעירים שבחרו לשרת את מדינת ישראל בתפקידים דיפלומטיים הכרחיים, על אף שמדובר בעבודה שאינה מתגמלת ואף מבזה", כתב, "תנאי העסקתם לא רק שמביישים ומזלזלים בעובדים, אלא גם פוגעים ביכולתם לבצע את תפקידם כראוי, ובכך פוגעים בהשגת היעדים האסטרטגיים-מדיניים של ישראל".

בתיאום עם יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), יזם חסון דיון בנושא מעמד העמ"י שתתקיים מיד לאחר חג הפסח. בחודש פברואר האחרון קיימה הוועדה דיון דומה בה אמר אלאלוף כי "בעשור האחרון חטף משרד החוץ את כל המכות האפשריות. ההרגשה היא שאין בכלל משרד חוץ, בגלל מדיניות הממשלה. פניתי לסגנית השר שתגיע לדיון הזה, אבל זה לא עניין אותה".

מנציבות המדינה נמסר בתגובה כי "לגבי הנושאים  שבאחריותנו כבר קיימת הסכמה. בסוגיות השכר יש לפנות למשרד האוצר".

תגובת משרד האוצר לא התקבלה, נכון לשעה זו, ותתפרסם לכשתגיע. במשרד החוץ בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!