דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מפעילי עגורן צריח / פורץ דרך: נחתם הסכם קיבוצי להסדרת זכויות המנופאים

שכר המינימום של 49 ש"ח לשעה, קרן השתלמות, שיפור הבטיחות ועוד: התאחדות בוני הארץ וההסתדרות חתמו על הסכם תקדימי לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים. ועד מפעילי העגורנים: "הגדרת המקצוע היא צעד היסטורי המבשר את סופה של תקופה עצובה בענף"

מנוף (צילום: דבר).
מנוף (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ חתמו היום (חמישי) על הסכם קיבוצי לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים. ההסכם יצורף כנספח להסכם הענפי שנחתם ב-2015, ויוטל עליו צו הרחבה אשר יחיל אותו על כלל המנופאים בישראל. ההסכם יכנס לתוקפו חודש לאחר ששר העבודה והרווחה יחתום עליו צו הרחבה.

"ההסכם להסדרת זכויות המנופאים עליו חתמנו היום עושה צדק היסטורי עם קבוצה של עובדות ועובדים הממלאים תפקיד מאתגר, המהווה תפקיד מפתח גם בתחום הבטיחות באתרי בנייה, והם ראויים לתגמול שמכבד את עמלם" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "לצד שיפור משמעותי בשכר, ההסכם מעגן גם סוגיות משמעותיות נוספות שנועדו להבטיח תנאי בטיחות הולמים בסביבת העבודה הפיזית, תוך מתן מענה מקיף למאפיינים הייחודים של עבודת המנופאים". יו"ר ההסתדרות הבהיר כי זהו צעד ראשון בדרך ארוכה להסדרת נושא הבטיחות בכל ענף הבניין.

"אני שמח שהגענו לרגע הזה. לאחר מסע קשה של למעלה משנה וחצי, הצדק נעשה, העובדים השקופים מקבלים הכרה, והניצול שחוו עד היום ייפסק. זהו עוד צעד חשוב בהסדרת הענף, ואני שמח כי התאחדות בוני הארץ הכירה בצורך בשינוי, וכי ידענו להוביל אותו יחד" אמר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל. מוועד הפעולה של עובדי עגורן-צריח נמסר: ״הגדרת מקצוע המנופאות וההכרה בו היא צעד היסטורי המבשר את סופה של תקופה עצובה בענף. זהו ניצחון ראשון במלחמה בה כלל הציבור מפסיד כבר עשרות שנים. המנופאים יכולים להיות גאים בעצמם על היותם חוד החנית בהפיכת מדינת ישראל לקצת יותר שקופה ובטוחה".

ההסכם יעלה בעשרות אחוזים את שכר הבסיס ההתחלתי של המנופאים, אשר עד היום היו מקבלים פעמים רבות חלקים ניכרים משכרם בתשלום שחור אשר לא היה מזכה אותם בזכויות סוציאליות. שכר המינימום במקצוע יעמוד על 49 ש"ח לשעה, ושנה וחצי לאחר חתימת ההסכם יעלה ל-52 ש"ח לשעה. לכך תתווסף תוספת בגין המאמץ הנדרש בשל עבודתו בגובה ובבידוד בסך 3.5 ש"ח לשעה על עבודה על מנוף בגובה למעלה מ-23 מטרים. הובהר כי אורך שבוע העבודה של המנופאים הוא בכפוף להסכם הקיבוצי הענפי, כלומר קצר בשעה מאורך שבוע העבודה הכללי (כלומר – כיום 42 שעות), וכן כי במשמרת הלילה יועסקו 7 שעות בלבד בשכר של 8 שעות.

טקס חתימת ההסכם לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים (צילום: דוברות ההסתדרות).
טקס חתימת ההסכם לשיפור והסדרת תנאי העסקתם של המנופאים (צילום: דוברות ההסתדרות).

המנופאים יהיו זכאים לקרן השתלמות החל מיומם הראשון בעבודה, עם 5% הפרשות מעביד ו-2.5% הפרשות עובד. כמו כן מסדיר ההסכם תוספת סיכון מיוחדת בסך 4 ש"ח לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי.

מלבד הפרק הכלכלי כולל ההסכם גם פרק המסדיר את סביבת העבודה הפיזית והאנושית של המנופאים – בדגש על שיפור הבטיחות והגיהות. על פי ההסכם יפעלו הצדדים במשותף להכשרת עובדים ישראלים למקצועות האיתות – המנחה את מפעיל המנוף מהקרקע, ולמקצועות העניבנות – קשירת המטענים ואבטחתם. לצד זאת התחייבו הצדדים לפעול יחדיו לעצירת תופעת זיוף הרישיונות ולהסדרה מול הכנסת והרשויות של תחום חברות שירותי המנוף, כך שחברות קבלניות המעסיקות מנופאים יחויבו ברישיון וברגולציה ייחודית באופן שיגביר את היציבות והאחריותיות (Accountability). ההסכם אף קובע תקן מינמלי לקבינה בה עובדים המנופאים – כגון אספקת מתקני העלאת ציוד למנוף, העלאה סדירה של מי שתייה, קיום מערכת קשר תקינה, כיסא תקין המיועד לישיבה ממושכת, מיזוג אוויר, מטף כיבוי אש וערכת עזרה ראשונה.

"אנו שמחים מאוד על השלמת ההסכם שמבטיח תנאי עבודה ושכר ראויים למנופאיות והמנופאים" התייחס נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק, "סברנו מתחילת המגעים שיש לשפר מהותית את תנאי השכר והעבודה שלהם, והסכם זה יבטיח זאת ויאפשר את המשך העבודה התקינה של הענף לשם עמידתו במשימה הלאומית של הבטחת קורת גג לאלה שאין להם". כמו כן הדגיש כי הצדדים ימשיכו לפעול יחד למניעת תאונות עבודה בענף הבנייה באמצעות הקרן לפיתוח ענף הבניה שבבעלותם המשותפת.

Posted by ‎ארגון מפעילי עגורן צריח‎ on Thursday, April 6, 2017

יו"ר ועדת העבודה של התאחדות בוני הארץ, אורי רובין הדגיש, כי הסכם זה הינו נדבך נוסף ברצף של הסכמים קיבוציים מהפכניים אשר נחתמו על ידי ההתאחדות וההסתדרות מאז 2010. לדבריו: "אלו הסכמים שמהם נהנים כלל עובדי ענף הבנייה, ישראלים, פלסטינים וזרים, הכוללים תוספות שכר משמעותיות, בסיס פנסיה רחב, קרנות השתלמות, הכשרות מקצועיות ושכר מינימום ענפי ייחודי, הגבוה משכר המינימום הכללי במשק. זאת, מתוך הוקרה לעובדי הבניין הבונים את הארץ ושאנו, המובילים את חברות הבנייה במשק, רואים בהם חלק חשוב ומהותי ממערך הבנייה שלו עוד נכונו אתגרים רבים בשנים הקרובות".

לצד ההסכם הקיבוצי המיוחד למנופאים, אמור היה להיחתם גם הסכם הבטיחות הכללי בענף הבניין. בהסכם אשר נחתם היום הובהר כי הצדדים ימשיכו וינהלו מו"מ לחתימת הסכם הבטיחות הענפי, וכי התחייבותם של המנופאים לשקט תעשייתי, אינה גורעת מזכותם להשתתף בשביתה ברמה הארצית או המפעלית שההסתדרות עשויה להכריז בין היתר על נושא זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!