דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / למעלה מאלף אסירים פלסטינים פתחו בשביתת רעב במחאה על תנאי מאסרם

מרואן ברגותי, איש פת"ח המרצה חמישה מאסרי עולם בכלא הדרים, עומד מאחורי המהלך, אולם צפויים להשתתף בה כל הפלגים הפלסטיניים | על פי הערכות גורמי מודיעין, המניע לשביתה הוא רצונו של ברגותי לחזק את כוחו הפוליטי בתוך פת"ח

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים בשכם (צילום: נאסר אישתיה / פלאש 90).
הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים בשכם (צילום: נאסר אישתיה / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

1,187 אסירים ביטחוניים פלסטינים המוחזקים בישראל החלו אתמול (שני) בשביתת רעב, זאת במחאה תנאי מאסרם, כך נמסר משירות בתי הסוהר. האסירים, רובם אנשי פת"ח והחזית העממית, הודיעו אמש על פתיחת השביתה, שלא הוגבלה בזמן.

השביתה, אותה מוביל איש הפת"ח מרואן ברגותי, צפויים להשתתף כל הפלגים הפלסטיניים והיא הוכרזה כחלק מציון יום האסיר. ארגון חמאס הודיע על תמיכתו בשביתה, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל קראה לקיום משמרות מקומיות בסולידריות עם מאבק האסירים. 6,500 פלסטינים כלואים כיום בבתי כלא ובמתקני מעצר בישראל, מהם כ-3,500 אנשי פת"ח.

מרואן ברגותי (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
מרואן ברגותי (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).

רשימת הדרישות שפרסמו יוזמי השביתה כוללת, בין היתר, הרכבת טלפונים ציבוריים באגפי בתי הכלא הביטחוניים, הגדלת מספר הביקורים של הצלב האדום, הארכת זמני הביקורים של בני משפחה, שיפור רמת הטיפול הרפואי לו זוכים האסירים, פיקוח של האסירים על המטבחים בבתי הכלא, הפסקה של מאסרים בתנאי בידוד, הפסקת המעצרים המנהליים והחזרת האפשרות ללימודים אקדמיים במסגרת האוניברסיטה הפתוחה.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פרסם ברכה לרגל יום האסיר, בה קרא לקהילה הבינלאומית "להתערב במהירות ולהציל את חיי האסירים הפלסטינים השובתים רעב". הוא הזהיר מפני החרפת המצב בשל "העקשנות של ישראל וסירובה להיענות לדרישות ההומניטריות הצודקות של האסירים". עם זאת, הוא נמנע מלהזכיר את מנהיג השביתה, מרואן ברגותי, בשמו.

במקביל, אלפים השתתפו בעצרות בערים הפלסטיניות. לא נרשמו עימותים עם כוחות הביטחון, למעט בהפגנה בכניסה לבית לחם, בה נפצעו שני בני אדם נפצעו. באום אל פאחם הוקם מאהל תמיכה בשביתת הרעב. המבקרים במאהל אמרו: "כולנו נתמוך באסירים ולא נשכח אותם".

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים (צילום: פלאש 90).
הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים (צילום: פלאש 90).

בדיוני הערכות מצב שנערכו אתמול, בראשות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, וממלא מקום נציב שירות בתי הסוהר, גונדר אשר שריקי, הוחלט כי כל אסיר ביטחוני שיפתח בשביתה יועבר לאגף אחר בכלא, וזכויות היתר שלו – ביקורים וצפייה בטלוויזיה – יישללו באופן מידי. גם נציגי מערכת הבריאות לקחו חלק בהיערכות, למקרה שהאסירים השובתים יזדקקו לטיפול רפואי. עוד הוחלט על הקמת בית חולים שדה מחוץ לכלא קציעות לטיפול בשובתים, על מנת להימנע מפינויים לבתי כלא אזרחיים.

עוד הוחלט להעביר את יחידת ההתערבות של שב"ס למיקום סמוך לבתי הכלא, על מנת לאפשר ביצוע של חיפושים מוגברים בימים כך שתימנע כל תקשורת בלתי חוקית. במידת הצורך, יבוצעו העברות של אסירים שובתים בין בתי הכלא בהתאם לשיקול דעת של שב"ס.

"המהלך מובל ממניעים פוליטיים פנים פלסטיניים, ולכן כולל דרישות בלתי סבירות בקשר לתנאי האסירים" אמר השר ארדן, "הנחיתי את שב"ס לפעול בכל דרך אפשרית כדי להכיל את השביתה בתוך כתלי בתי הכלא ואת משטרת ישראל להיערך למתן כל סיוע נדרש לשב"ס בכל תרחיש שעלול להתפתח".

השביתה יוצאת לדרך במסגרת "יום האסיר", יום פלסטיני לאומי המצוין ב-17 באפריל מאז שנת 1974, בו מביעים הפלסטינים הזדהות עם אסירים הכלואים בישראל ובני משפחותיהם. הסיבה הרשמית לשביתת הרעב היא מאבק  לשיפור תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים, אך גורמי מודיעין במערכת הביטחון טענו כי המניע העיקרי מאחוריה הוא רצונו של ברגותי, המרצה עונש של חמישה מאסרי עולם בכלא הדרים, לחזק את כוחו הפוליטי.

בבחירות הפנימיות בפת"ח, שהתקיימו לפני כארבעה חודשים וחצי, זכה ברגותי למרב הקולות ונבחר לוועד המרכזי – גוף ההנהגה העליון של הארגון. עם זאת, למרות שקיווה להיות ממונה כסגנו של ראש הארגון, מחמוד עבאס, לא זכה ברגותי לאף תפקיד רשמי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!