דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראש הממשלה

מדיני-בטחוני / דיון סוער בדו"ח 'צוק איתן', נתניהו: "אין לנו חלופה מדינית"

ראש הממשלה נתניהו הגיע אתמול (ד') לדיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא דוח המבקר על כשלי הטיפול במנהרות | במשך 4 שעות ענה נתניהו לשאלות חברות האופוזציה, ולטענות הקשות המשפחות השכולות | ח"כ אלהרר: "ועדת חקירה ממשלתית היא אופציה"

נתניהו מופיע בפני הוועדה לביקורת המדינה בעניין דצוק איתן. ברקע, ח"כ קארין אלהרר, יושבת ראש הוועדה. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
נתניהו מופיע בפני הוועדה לביקורת המדינה בעניין דצוק איתן. ברקע, ח"כ קארין אלהרר, יושבת ראש הוועדה. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אתמול (רביעי) לדיון בוועדה לביקורת המדינה בכדי להתייחס לדוח המבקר שיצא בסוף פברואר השנה. בדיון שערך למעלה מארבע שעות והיה אמוציונלי ורגיש, התייחס נתניהו לאיום המנהרות ואמר שהוא נמצא במקום רביעי אחרי איום הגרעין, האיום מטיל בליסטי ואיום הסייבר, "חשבתי שיש בו איום גדול וגם היום שאני אומר את זה עדיין הוא נופל בעצמתו מהאיום האחרים." יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר אמרה בסיכום הדיון, "לא קיבלנו מענה לכל התשובות, נדרוש לקבלן. ועדת חקירה ממשלתית היא אופציה, המטרה היא לוודא שהמחירים ששילמנו לא יהיו לשווא".

בדיון השתתפו משפחות שכולות, וכן משפחת גולדין, שבנה הדר נחטף במהלך המבצע וגופתו מוחזקת ככל הנראה ע"י חמאס. חברי הכנסת מהאופוזיציה העלו שאלות קשות הקשורות לביצוע מסקנות מהדוח, וכן על דרכים, בעיקר מדיניות, על מנת למנוע את סבב הלחימה הבא. חברי הכנסת מהליכוד, יואב קיש, מיקי זוהר ודוד ביטן יצאו לעזרתו של ראש הממשלה במהלך הדיון, ואף התכתשו מילולית עם המשפחות השכולות, מחזה שגרר תגובות נזעמות מכלל סיעות הכנסת.

ראש הממשלה נתניהו, וח"כ אלהרר בוועדה לביקורת המדינה בדיון על דוח המבקר שעסק באיום המנהרות – לפני ובעת מבצע 'צוק איתן' (צילום: הדס פרוש / פלאש90)
ראש הממשלה נתניהו, וח"כ אלהרר בוועדה לביקורת המדינה בדיון על דוח המבקר שעסק באיום המנהרות – לפני ובעת מבצע 'צוק איתן' (צילום: הדס פרוש / פלאש90)

 

 

 

 

 

 

 

אורית חי אמו של עומר חי ז"ל שנהרג בצוק איתן התייחסה גם היא לדו"ח ואמרה כי מבחינת ההורים השכולים "באנו לבקש את העתיד". לדבריה " דוח המבקר מצביע על ליקויים קשים, כאשר משווים את הממצאים לוינוגרד נמצאים כשלים קשים דומים. מצאנו קשיים בעיקר בכוחות היבשה, כשלים בדרג המדיני והצבאי בתכנון אסטרטגי, אחרי וינוגרד אותן המסקנות, הקבינט לא קבע מהן היעדים האסטרטגים, הרוב המוחלט עסקו בסוגיות צבאיות, כשלים באיום התת קרקעי, ראש הממשלה יש כשל חוזר יש ליישם את מסקנות הדוח ללא דיחוי זה חובתך כלפי מי שנפל על מנת שלא נמצא את אותן מסקנות אחרי עוד מערכה כואבת." לבקשת חי, ציין רה"מ כי המשפחות יוכלו לקבל מסמך עם הכשלים שתוקנו.

לאה גולדין, אמו של הדר: "מבקר המדינה בפתח הדו"ח שכח שני חיילים – בני הדר גולדין ואורון שאול שנחטפו למנהרות החמאס. האם החלטתם סופית שגורלם נחתם? האם תצליחו להחזיר את הבנים בלי שתורידו את המדינה ביגון זו השאלה שתקבע את הצלחת המבצע. אנחנו לא חשבון בנק, הבן שלי הוא לא חוב ולא גופה זו בושה, הוא הפך מלוחם גיבור לחוב גופה. הדר גולדין ואורון שאול הם הראייה של ניצחון המנהרות והחמאס." אמרה גולדין בכאב, ופנתה ישירות לראש הממשלה: "הפכת אותנו לאויב העם. איפה כל הח"כים פה, מתי לאחרונה הגשתם שאילתה על השבויים בעזה?".

אילן שגיא, אביו השכול של סמל ארז שגיא, לצד לאה גולדין, אמו של החייל השבוי בידי חמאס הדר גולדין. נשאו דברים בפני הוועדה לענייני ביקורת המדינה. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אילן שגיא, אביו השכול של סמל ארז שגיא, לצד לאה גולדין, אמו של החייל השבוי בידי חמאס הדר גולדין. נשאו דברים בפני הוועדה לענייני ביקורת המדינה. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

נתניהו אמר שרצה להימנע מהלחימה ומהכניסה הקרקעית, והדגים זאת בהצעות הפסקות האש בימים הראשונים של הלחימה. עוד הסביר נתניהו את החשיבות של הלגיטימציה בזירה הבין לאומית ואמר כי "ככל שהבנו שצריך להיכנס הייתה שאלה לא פשוטה, מאחר שבזירה הבין לאומית הייתה התנגדות עזה לכניסה הזאת. ואני קיימתי שיחות עם אומבה פוטין ועוד והבהרתי שאנחנו עושים מאמץ בהפסקות אש. הפסקות האש הביאו למצב שהמעצמות הבינו שמדינת ישראל רוצה לסיים את הלחימה, אבל אין לה ברירה. אובמה היה נגד כניסה קרקעית, ואמרתי לו שאני עושה כמיטב יכולתי. זה שלא היה כינוס של מועצת הביטחון ובין השאר זה הייתה אסטרטגית הפסקת האש, חידדה מי הצד הרע ומי הצד הטוב."

אילן שגיא, ששכל את בנו ארז שגיא ז"ל במהלך המבצע, אשר התפרץ לדיון מספר פעמים, ודיבר מדם ליבו, נקלע לויכוח מילולי קשה עם ח"כ ביטן. השניים יישרו את ההדורים בינהם לאחר מכן.

צוק איתן, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.
צוק איתן, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.

"אין חלופה מדינית"

נתניהו התייחס לביקורת בסוגיית החלופה המדינית למצב הביטחוני ואמר כי "אין לנו חלופה מדינית, האופציה המדינית עם החמאס היא הזויה, מה שכן אפשר זה תהליך מדיני מול גורמים בעולם הערבי."

"אם המצב בעזה יכול להידרדר לאסון הומניטריות זה יהיה בעיה, יש כאן גוף שלא רוצה לעשות הסכם, נתתי הנחיה לאפשר תשתיות של מים חשמל וגז ואנחנו עושים את זה. למה זה קשה? כי אין בצד השני גוף שמוכן לטפל באוכלוסיה של עצמו. נדרשים כמעט לבד לטפל במשבר ההומניטרי. עושים מה שיכולים למנוע אותו." אמר נתניהו.

בדו"ח המבקר נמתחה ביקורת על העובדה כי המצב ההומניטרי בעזה לא היווה שיקול משמעותי למבצע, לכך התייחס נתניהו ואמר כי "יש לדאוג שהמצב הפנימי בעזה לא יורע. זה קשה מאוד שהחמאס לוקח 70% מהכספים של עזה, אז אפשר לדחוף עוד כספים אבל הם לוקחים את זה, אתם צריכים לראות איך הם חיים". נתניהו התייחס ספציפית לסוגיית המלט שכאמור מהווה גורם חיוני ביכולת לבנות בתים חדשים אחרי צוק איתן ואמר "נהרסו קרוב ל-80-90 אלף בתים. ואיפשרנו את השיקום, העלינו את מספר המשאיות מ-250 ביום לפני צוק איתן לקרוב לאלף, אבל התברר מהר מאוד שהמשאיות הוסטו לבניית מנהרות מחדש. ולכן מה שעשינו זה שהורדנו עוד פעם ועכשיו זה 650".

חיילי גבעתי בכניסה למנהרת טרור שהתגלתה במהלך מבצע צוק איתן (צילום: דובר צה"ל)
חיילי גבעתי בכניסה למנהרת טרור שהתגלתה במהלך מבצע צוק איתן (צילום: דובר צה"ל)

"אם החמאס היה גוף נורמאלי היה דואג קודם כל לאוכלוסייה שלו, אבל הוא רוצה ללחום נגדנו." אמר נתניהו, "וזה מעמיד אותנו בדילמה כפולה. יש כאן קבוצה שהשתלטה על 2 מיליון איש. והם דואגים לקיים את ה-30 אלף לוחמים שלהם".

תפיסת הביטחון

"אתה ראש הממשלה שמונה שנים ואין לנו דף או שניים תפיסת ביטחון. מי שהסכים 12 פעמים להפסקות האש זה ישראל. ובגלל שאנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים הלחימה נמשכה יותר מ-50 יום", הטיח ח"כ עופר שלח (יש עתיד) בראש הממשלה. "ועדת עמידרור הוקמה לפני שנה, 15 דפים והמלצות זהות למבקר המדינה. מה הייתה הבעיה ליישם את ההמלצות. אתה הגדרת את המנהרות כאיום אסטרטגי ולא הורית לצבא לטפל בבעיה, ואתה לא מוודא שהתכנית מתקיימת והיא קיימת ובניין הכוח מתבצע. בסופו של דבר צה"ל נשלח למשימה בלי מודיעין בלי הכשרה של יחידות בלי אמצעים וזה עולה בדם."

נתניהו טען כי הוא מתנגד להכנסה של פועלים מהרצועה לעבודה בישראל, "לפי הדיווחים מהשב"כ חמאס לוקח חולים ומצייד אותם בכל מיני אמצעי חבלה, אני מקבל את ההמלצה שלהם."

רה"מ סיכם את דבריו ואמר: "ביקשתי מח"כ אלהרר לתת לכל ההורים שיכולים לדבר, היעד הראשון שלנו הוא להגן על אזרחנו, לעשות זאת במחיר המינימלי של חיי חיילנו. הלקחים קיימים, רובם מיושמים וייושמו, יש מחלוקות על חלקם. אני מרשה לעצמי לחשוב ולהאמין שראשי הממשלה בישראל מודעים לאחריות העצומה להבטיח את המשך קיום המדינה והאומה, תוך שמירה מרבית על חיי אדם, כולל חיי חיילנו. נעשה את הכל כדי להבטיח את עתיד המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!