דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נכה לא חצי בן אדם

כלכלה וחברה / הישג חברתי: קיצבאות הנכים יעלו ל-4,000 שקלים

לאחר מאבק ארוך סוכם אמש כי הקצבאות יועלו בארבע פעימות עד 2021, וכי הקיצבה לא תישלל מנכים עובדים | למרות ההישג המשמעותי, המדינה תמשיך לסיים כל שנה עם עודפי מסים של מיליארדי ש"ח

מחאת הנכים באשדוד (צילום: פלאש 90).
מחאת הנכים באשדוד (צילום: פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

קצבת הנכות תעלה במספר פעימות לגובה של 4,000 שקלים בחודש, כך סוכם בפגישה שקיימו אתמול (חמישי) מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ויו"ר הוועדה המיוחדת לבחינת העלאת קצבאות הנכות, פרופ' ירון זליכה. בישיבה קיבל באב"ד את מסקנותיה הסופיות של הוועדה לאחר חודשיים של עבודה. בשבוע הבא צפויה הוועדה להגיש באופן רשמי את מסקנותיה לשר האוצר משה כחלון ולשר הרווחה חיים כץ.

על פי המתווה שסוכם בפגישה, יועלו קצבאות הנכות במהלך של ארבע פעימות עד 2021 לגובה של 4,000 שקלים בחודש. העלות הסופית (עוד ארבע שנים) של המהלך תעמוד על 4 מיליארד שקלים. במשרד האוצר נערכים להכנת החלטת הממשלה בנושא במטרה להניח אותה מוקדם ככל הניתן על שולחן הממשלה.

אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום (צילום:" מתוך הפייסבוק של אילן גילאון).
אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום (צילום:" מתוך הפייסבוק של אילן גילאון).

בנוסף, הוועדה תמליץ על העלאת גובה השכר בו תבוטל הזכאות לקצבה במטרה לעודד נכים רבים יותר להשתלב בשוק העבודה. על פי הערכת הוועדה, המצב הנוכחי בו מהכנסה של 6,000 שקלים מאבדים הנכים את זכאותם לקצבה, מובילה נכים רבים להישאר מחוץ לשוק העבודה. יתכן והוועדה תמליץ על צעדים נוספים במטרה לעודד תעסוקה של נכים נוספים.

כזכור, הנכים מנהלים מזה מספר חודשים מאבק להעלאת קצבאותיהם לשכר המינימום. המאבק זכה להישג משמעותי כאשר הצעת החוק של ח"כ אילן גילאון (מרצ) להצמדת קצבאות הנכות לשכר המינימום, עברה בקריאה טרומית בכנסת. זאת על אף שגילאון מגיע מהאופוזיציה. מאז יצא שר האוצר כחלון בהצהרות במספר הזדמנויות כי בכוונתו לבצע העלאה של הקיצבאות. על רקע זה, מינה את הוועדה לבחינת העלאת קצבת הנכות והעמיד בראשה את הפרופ' ירון זליכה.

יש לציין כי ממשלת ישראל צפויה לסיים את השנה עם עודפי גביית מיסים משמעותיים (כמו כל שנה בשנים האחרונות), כשבשלושת החודשים הראשונים של השנה נצבר עודף של 1.6 מיליארד שקלים.

הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).
הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).

הודעה משותפת וחריגה של ארגוני הנכים ועשרות ארגונים חברתיים נוספים שפורסמה ביום רביעי השבוע, קראה לשר האוצר להעלות את קצבת הנכות בפעימה אחת לרמה של שכר המינימום בהתאם להצעת החוק של ח"כ אילן גילאון. בהודעה נכתב "אנו החתומים מטה, מנכ"לי עשרות ארגונים חברתיים ועמותות מהמגזר השלישי, המשרתים מאות אלפי  משפחות של נכים ובעלי צרכים מיוחדים ומוגבלים פיזית, קוראים לשר האוצר ח"כ משה כחלון, לעשות צעד אמיץ ולהוציא את הנכים במדינת ישראל ממצב של עוני מרוד לקיום כלכלי נאות. היום ולא בעוד 5 שנים!"

הנכים הוסיפו וכתבו לכחלון כי "תכניתך להגדלת תקציב קצבאות הנכות בפעימות על פני 5 שנים היא בבחינת לעג לרש אשר לא מכבדת את הממשלה, במיוחד במדינה בעלת עוצמה כלכלית כמדינת ישראל. חמור מכך – תכנית הפעימות עלולה להיות מאוחרת מדי לנכים רבים –  היא אינה משיגה את המטרה העומדת בבסיס הצעת החוק, לאפשר את מינימום התנאים הדרושים לקיום למי שהפך נכה, והוגדר כך על פי חוק.  היא גם מעמידה בסכנה את סבירות מימושה עקב חוסר הבהירות הפוליטית המורגשת כיום והאפשרות לקיומן של בחירות תוך מספר חודשים. בשם מאות אלפים של חולים ונכים וציבור הבריאים העלולים ביום סגריר למצוא עצמם מתמודדים עם נכות, אנו קוראים לך ולממשלת ישראל להשוות את קצבאות הנכים לשכר המינימום, בפעימה אחת, ותוך הצמדתה לשכר המינימום,  ולעצור את העוול הנגרם לציבור הנכים כבר שנים רבות".

במקביל היו אתמול גם מי שראו בהחלטה להעלות את הקצבה הישג, והביעו תמיכה בהחלטה. בין המברכים על ההחלטה היה גם אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק 'סיכוי שווה' שכתב "'סיכוי שווה' מברכים את שר האוצר, משה כחלון, על ההחלטה להעלות קיצבאות, אבל חובה לבטל במקביל את חוק לרון שחוסם אנשים עם מוגבלות מלעבוד. העלאת קיצבת הנכות בלי העלאת רף ההכנסה ממנה מתחילים לקזז קיצבה- משמעותה הפסד עצום למי שיוצא לעבוד ומסר של אי עבודה והסתמכות על קיצבאות בלבד. קיצבאות הנכות אמורות לכסות את ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים בגלל מצבם. יש לבטל את המנגנון של ביטול הקצבאות עם יציאה של אנשים עם מוגבלות לעבודה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!