דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נחשים

טבע ישראלי / הנחש בא: הקיץ תיכף כאן והנחשים יוצאים - כך תשמרו על עצמכם ועליהם

"הנחשים לא באים לטרוף אותנו, והם לא ירדפו אחרינו. הכי חשוב זה לקרוא ללוכדת או לוכד", מדגישה לוכדת הנחשים אדוה קושניר | ברשות הטבע והגנים, מזכירים לנו כי הנחש הוא חיה מוגנת בישראל, ופגיעה בהם היא עבירה על החוק

צפע מצוי (צילום: Adam Matan/wikimedia).
צפע מצוי (צילום: Adam Matan/wikimedia).

עם בוא האביב גם הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף שלהם ומתחילים לחפש אחר מזון ובני זוג, על הדרך חלקם מהווים סכנה לבני אדם. ברשות הטבע והגנים מבקשים להזכיר לנו כמה וכמה  דברים שחשוב לדעת על  נחשים בישראל, עם בוא האביב ובכלל.

– כל הנחשים בישראל הם בעלי חיים מוגנים ופגיעה בהם היא עברה על החוק.
– בישראל כ-42 מיני נחשים, אך למעשה רק 9 מהם הם ארסיים ומסוכנים לאדם.
– הארס של הנחשים משמש אותם לציד או להגנה מפני תוקפים.
– למרות שיצא לנחשים שם רע ונקשרות להם תכונות כגון אכזריות וערמומיות, בפועל     לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית שהם הם חיים והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים.

אדווה קושניר לוכדת צפע (צילום באדיבות המצולמת).
אדווה קושניר לוכדת צפע (צילום באדיבות המצולמת).

אדוה קושניר, בת 25 מעתלית, היא לוכדת נחשים. "הכי חשוב זה לא לפחד כשאתם נתקלים בנחש, הוא לא בא להכיש אתכם ולא לטרוף אתכם", מדגישה קושניר, "הרבה אנשים חושבים שנחשים ירדפו אחריהם וינסו לאכול אותם, זה כמובן לא נכון. הדבר החשוב הוא שאם נתקלים בנחש כדאי להתרחק, ולקרוא ללכודת או לוכד נחשים."

קושניר מבהירה שיש נחש, המזכיר את הצפע הארסי, והוא עצמו לא ארסי, זהו הזעמן מטבעות. ההבדלים בינהם הם בצורות על הגב – לזעמן ישנן מספר טבעות שאינן מחוברות, ואילו לצפע זיגזג, ראשו של הזעמן צר יותר וגם גופו צר וארוך יותר מזה של הצפע, ואילו הצפע איטי יותר מהזעמן.

קושניר מחדדת את ההתנהגות במקרה של הכשה: "לא מוצצים את הארס, לא חובשים את המקום ולא שמים קרח. הדבר החשוב הוא להרגע, להאט את הדופק, לא לרוץ או ללכת, עדיף לשכב. המטרה היא שהארס יתפשט כמה שיותר לאט בגוף."

נחש מסוג זעמן שחור. (צילום : אביעד בר.)
נחש מסוג זעמן שחור. (צילום : אביעד בר.)

"פעם לכדתי זעמן שחור, שאינו ארסי, אך מגיע לאורכים עצומים" מספרת קושניר, "זה שלכדתי היא באורך 2.5 מטרים והיה עצבני. הזעיקו אותי לכיתה נטושה בבית ספר בניר עציון, בה עבדו שני פועלים, שהיו מפוחדים כל כך, עד שטיפסו על השולחנות".

מחירים של לוכד יכולים לנוע בין 300-900 שקלים, תלוי במרחק שהלוכדת צריכה לעבור וברמת הסיכון אותה היא לוקחת.

אדווה קושניר לוכדת צפע (צילום באדיבות המצולמת).
אדווה קושניר לוכדת צפע (צילום באדיבות המצולמת).

נתקלתם בנחש? אל תטרידו אותם ושימרו מרחק. ניסיון ללכוד נחש או לפגוע בו עלול לגרום להכשה. אפשר לפנות למוקד 106 העירוני או להזמין לוכד נחשים מורשה מתוך רשימת הלוכדים באתר רשות הטבע והגנים . הוא יחזיר אותו למקומו הטבעי בטבע. כאן תוכלו למצוא את רשימת לוכדי נחשים באתר רשות הטבע והגנים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!