דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

בעולם / טראמפ פיטר את ראש ה-FBI שהיה אחראי לחקירת קשריו עם רוסיה

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI, הופתע לשמוע על פיטוריו דרך הטלוויזיה | לטענת הבית הלבן הפיטורים הם בעקבות המלצת התובע והתנהלותו של קומי בפרשת המיילים של קלינטון | הטוענים מנגד אומרים שיש כאן ניסיון לחסל את החקירה על קשרי טראמפ ורוסיה

ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני במרץ 2017 (AP Photo/J. Scott Applewhite)
ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני במרץ 2017 (AP Photo/J. Scott Applewhite)

פיטורי ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, על ידי הנשיא טראמפ מעמידים בסימן שאלה את המשך החקירה של הקשרים לכאורה בין מטה הקמפיין של טראמפ לרוסיה ומעלה חשדות ושאלות על ההקשר הפוליטי של הפיטורין ועל הסיבות שהביאו את נשיא ארה"ב לפטר ראש בולשת פדרלית רפובליקני.

קומי עצמו שהה בלוס אנג'לס והיה בפגישה עם עובדי בולשת שעה שהחלו להופיע בטלוויזיה ידיעות על כך שפוטר. בהתחלה חשב קומי שמותחים אותו אך עובדים נוספים שהיו איתו הציעו לו לעבור למשרד צדדי שם אישרו את פיטוריו. עד נקודה זו לא שמע קומי מהבית הלבן, זמן קצר לאחר מכן המכתב מהנשיא נשלח למטה ה-FBI.

חברים במפלגה הדמוקרטית השוו את ליל אמש ל"טבח מוצאי שבת" של ריצ'ארד ניקסון שהתרחש בשנת 1973 במהלך החקירה של פרשת "ווטרגייט", שם פיטר ניקסון את התובע המיוחד ארצ'יבלד קוקס שחקר את הפרשה. הדמוקרטים דרשו שוב מינוי של תובע מיוחד שיחקור את הקשרים של טראמפ לרוסיה. גם כמה חברים במפלגה הרפובליקנית הביעו תמיהה על המהלך.

במכתב הפיטורין ששלח טראמפ לקומי הוא כתב כי הפיטורים היו הכרחיים כדי להשיב את "אמון וביטחון הציבור" ב-FBI. הממשל האמריקאי הוסיף למכתב חוות דעת של התובע רוד רוזנשטיין על האופן בו טיפל קומי בפרשת המיילים של הילרי קלינטון, כולל החלטתו לעכב מסיבת עיתונאים בנוגע לממצאים בחקירה.

מכתב הפיטורים של טראמפ לראש ה-FBI קומי (צילום: AP Photo/Jon Elswick).
מכתב הפיטורים של טראמפ לראש ה-FBI קומי (צילום: AP Photo/Jon Elswick).

למרות שקומי עיצבן דמוקרטים רבים בשל כך שהחליט לפתוח מחדש את החקירה בפרשת המיילים של קלינטון בימים האחרונים של המירוץ לנשיאות ארה"ב בנובמבר האחרון, הם לא קונים את הטענה שזוהי הסיבה לפיטוריו אתמול בלילה. מספר רפובליקנים הצטרפו אליהם כאשר העלו חששות שמהלך זה עלול להשפיע על החקירה של הקשרים בין אנשי טראמפ לרוסיה במטרה להשפיע על הבחירות לנשיאות ב-2016. ה-FBI חוקר את הקשרים הללו החל מחודש יולי האחרון וכעת, כאשר טראמפ ימנה ראש FBI חדש, עולה שאלת ההשפעה שתהיה לו על החקירה והאם הציבור יקבל את תוצאותיה.

זוהי הפעם השניה בהיסטוריה בה מפטר נשיא ראש FBI. הנשיא ביל קלינטון פיטר בשנת 1993 את ויליאם סשיינס לאחר שהאחרון הואשם בעבירות אתיות כמו נסיעה במטוס הבולשת כדי לבקר את הבת שלו.

צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, אמר על הפיטורין: "אנחנו יודעים שבית הנבחרים חוקר את המעורבות הרוסית בבחירות שהעניקו רוח גבית לקמפיין טראמפ. אנחנו יודעים שהסנאט חוקר. אנחנו יודעים שה-FBI חוקר אם הקמפיין של טראמפ שיתף פעולה עם הרוסים. זו האשמה מאוד חמורה. האם החקירות הללו היו קרובות מדי לחשיפת האמת עבור הנשיא?". הנשיא טראמפ הגיב בטוויטר לדבריו של שומר וצייץ: "צ'אק שומר הבכיין אמר רק לאחרונה: 'אין לי אמון בו (ג'יימס קומי)'. ועכשיו הוא מדבר בכעס גדול".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/862135824745467905

את קומי מיחליף באופן זמני סגנו, אנדרו מקייב, עד אשר ימנה הבית הלבן ראש חדש לבולשת הפדרלית. בין שמות המועמדים שעלו עד כה: ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, התבוע הכללי לשעבר, דיינה בונט והתובע לשעבר טריי גאודי.

דובר הבית הלבן שון ספייסר כתה בהודעה לתקשורת כי הנשיא "הודיע לקומי כי כהונתו הסתיימה. הוא נהג לפי המלצותיו של התובע הכללי ג'ף סשנז". עוד נכתב בהודעה: "ה-FBI הוא אחד המוסדות המכובדים בארצות הברית, והיום יתחיל פרק חדש בגולת הכותרת של אכיפת החוק במדינתנו".

בעיתוי מפתיע יפגש היום הנשיא טראמפ עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. לוח הזמנים של הנשיא פורסם שעות בודדות לאחר ההודעה המפתיעה על פיטוריו של קומי. הנשיא ושר החוץ הרוסי יפגשו בחדר הסגלגל בבית הלבן בפגישה שלא תהיה פתוחה לתקשורת. הפגישה נועדה לחזק את היחסים בין המדינות שלדבריהן נמצאים בשפל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!