דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
וועדת העבודה והרווחה

תאונות בניין / הוועדה בנושא הבטיחות באתרי הבניה קיימה את ישיבתה הראשונה בכנסת

בין הנושאים שנדונו בישיבה של ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה: אי מתן צווי סגירה לאתרי בנייה בהם קרו תאונות קשות, חוסר במפקחים, חוסר בפיקוח על הדרכות בטיחות וחוסר פיקוח על בניית הפיגומים

שלטי אזהרה בכניסה לאתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: אלון ווליניץ).
שלטי אזהרה בכניסה לאתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: אלון ווליניץ).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

וועדת המשנה של וועדת העבודה והרווחה לעניין הבטיחות באתרי הבניה קיימה היום (רביעי) את ישיבתה הראשונה.

מנכ"ל ארגון מען אסף אדיב, הציג בפני הועדה נתונים שנאספו על ידי ארגון קו לעובד. על פי הנתונים, מלבד 12 העובדים שקיפחו חייהם מאז תחילת השנה בתאונות בניין, נפצעו באורך קשה או בינוני עוד 87 עובדים. לדבריהם רק ב-18 מתוך 38 התאונות הקשות או הקטלניות שארעו מתחילת השנה, הוציא מינהל הבטיחות והבריאות שבמשרד העבודה והרווחה צווי סגירה – זאת בניגוד לחוק הקובע כי בכל תאונה קשה או קטלנית ייסגר האתר ליומיים. כמו כן ציינו כי אף צו לא הוארך למעלה מיומיים.

מבין 14 התאונות הקשות והקטלניות בהן לא הוטל צו סגירה – שלוש היו מעבר לקו הירוק, היכן שעל פי משרד העבודה והרווחה החוק הישראלי אינו חל, שלוש היו באתרי בניה שמלכתחילה לא הוסדרו, בארבע תאונות דרגת הפציעה בפועל הייתה חמורה מזו שדווחה על ידי מד"א, 3 תאונות נוספות אירעו במהלך ביצוע עבודות הנחשבות לעבודות בענף הבניין – אך שלא באתרי בניה כהגדרתם בחוק (כגון הקמת קונסטרוקציה במפעל), ותאונה אחת שלקו לעובד לא ידועה הסיבה בגינה לא הוטל צו.

עוד העלה אדיב בנתונים שהציג כי לא מבוצעות כיום פעולות אכיפה כנגד אתרי בניה בהם נפצעו עובדים באורח בינוני (פציעה בה קיימת סכנה לאיבר או לנכות). על אף פניות רבות של קו לעובד למנהל לאחר תאונות שכאלו, נענו רק פעמיים בכך שלא ניתן להסיט את משאבי המינהל המועטים ממילא למקרים אלה. נזכיר כי כיום מועסקים 19 מפקחים בלבד על למעלה מ-12 אלף אתרי הבנייה בישראל.

"הביטוח הלאומי משלם מדי שנה קצבאות בסך 15 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות עבודה. כך שכל משפחה בישראל מפרישה כ-7,000 שקלים בשנה לשם כך" אמר מנהל תחום הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, רן כהן "הגיע הזמן שעלות הטיפול תושת על הקבלנים. הקמנו צוות משותף למשרד העבודה והרווחה, משרד האוצר והביטוח הלאומי שיגבש המלצות בעניין".

יו"ר וועד מנהלי עבודה בהסתדרות החדשה, אמנון שינדלר, התייחס לאחריות על בטיחות העובדים המרוכזת על מנהלי העבודה, וזאת על אף ריבוי תפקידיהם ואתרי הבניה ההולכים ונהיים גדולים ומורכבים,  "לא נכון ולא צודק שמנהל עבודה יהיה אחראי על הכל. צריך למנות נאמן בטיחות. אנחנו עסוקים בהמון דברים אחרים. שוכרים אותנו לשם ביצוע העבודה ועמידה בלוחות זמנים, ו-90% מהזמן אנחנו מתעסקים בזה. משרד העבודה רואה בנו אחראי בטיחות, הקבלנים רואים בנו אחראי ביצוע, ויש כאן התנגשות". שינדלר הוסיף והתריע כי משרד העבודה אינו מפקח על הדרכות הבטיחות, וכתוצאה מכך הן אורכות פעמים רבות שעה בלבד במקום שמונה שעות כנדרש.

נושא נוסף שנדון בועדה הוא הפיגומים הלקויים המותקנים באתרי בניה רבים בישראל. אלי כהן וראובן בן שמעון מהפורום למניעת תאונות עבודה, התריעו כי בניית הפיגומים באתרי הבנייה אף היא אינה מפוקחת, וכי פיגומים רבים עקומים, מעוותים, אינם מעוגנים ולא מורכבים כפי שצריך. "אלה חתיכות עץ עם מסמרים. הגיע הזמן להכניס טכנולוגיה חדשה ותקינה אירופית". "שר העבודה יכול להכריז כבר היום על תקנים אירופאים, ובכך כל הפיגומים הקיימים יהפכו באחת ללא חוקיים" הוסיף ד"ר אלעזר ביקלס, חבר הנהלת אגודת מהנדסי בטיחות "כבר היום אין במדינת ישראל שום פיגום שקוטר הצינור שלו עומד בתקן". יו"ר ועדת המשנה ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הדגיש כי "יש לפעול לעדכון התקינה לפיגומים לפי סטנדרטים מחמירים בעולם".

ח"כ חאג יחיא הדגיש את חשיבות המשכיות רצף הדיונים בועדת המשנה ואמר: ״זהו הדיון הראשון בנושא הבטיחות בענף הבנייה מסדרת דיונים מתוכננים, כאשר בכל דיון נתמקד בעניין מסוים נבחן אותו לעומק, נזמן את הגורמים הרלוונטיים ונסיק מסקנות שיובילו למניעת התאונות בענף הבנייה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!