דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טלוויזיה

טלוויזיה / "טווין פיקס" חוזרת למרקע לעונה שלישית ודורות של מעריצים במתח

הסדרה המסתורית שנחשבת לחלוצה בתחומה, עם תסריט מושקע, שחקנים איכותיים ודמויות עגולות, נקטעה באיבה אך אספה לעצמה עם השנים מעריצים רבים | כעת היא חוזרת, וההמתנה הארוכה מגיעה לקיצה

קייל מקלאכן, כוכב הסדרה טווין פיקס, בהקרנת הבכורה של העונה החדשה (Photo by Chris Pizzello/Invision/AP)
קייל מקלאכן, כוכב הסדרה טווין פיקס, בהקרנת הבכורה של העונה החדשה (Photo by Chris Pizzello/Invision/AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המתנה של 25 שנים הסתיימה סוף סוף: טווין פיקס חוזרת לעונה שלישית. סדרת המופת של דיוויד לינץ', שהסתיימה ב-1992 עם סרט הפריקוול "אש לכי עמי", עלתה היום (שני) לשידור בארה"ב בערוץ SHOWTIME. במשך השנים הופצו שמועות שונות על חידוש הסדרה, וכבר ב-2014 אישר לינץ' שזה הולך לקרות. הפרק הראשון בעונה שודר ב-4:00 לפנות בוקר שעון ישראל.

ב-YES משדרים את הסדרה במקביל לשעת השידור בארה"ב, (שבה עצמה יש ארבעה איזורי זמן). למי שכבר שכח, או אולי עוד לא נולד ב-1990, 'טווין פיקס' הייתה סדרה איכותית ביותר בטלוויזיה, שהייתה החלוצה של תופעה רווחת בימינו – תסריטים מושקעים, שחקנים איכותיים, דמויות שמתפתחות לעומק, תפאורות ותלבושות מהסוג שהיה מקובל לפני כן רק בקולנוע. בצד השני, בהוליווד מופקים כיום בעיקר להיטים המיועדים לילדים ונוער ופחות סרטים למבוגרים, שיכולים להנות משפע יוצא דופן של סדרות איכות בשנים האחרונות. העונה הראשונה, הסעירה בשמונת פרקיה את ארה"ב בשאלה המטרידה "מי רצח את לורה פאלמר?", כאשר אפילו נשיא בריה"מ האחרון, מיכאיל גורבצ'וב ניסה לברר את התשובה מבלי יכולת להתאפק.

שריל לי, ששיחקה את דמותה של לורה פאלמר בסדרה (צילום: Alan Light)
שריל לי, ששיחקה את דמותה של לורה פאלמר בסדרה (צילום: Alan Light)

העלילה צפויה להתחדש לאחר 25 שנה, כמעט במקביל להפרשי שנות השידור. בסצינות הסיום בעונה השניה המתרחשות ב'חדר האדום' השייך למקום רוחני ואפל – אומרת לורה פאלמר בקול בלתי אנושי (שצליליו הופקו במנגנון מסובך במיוחד – הקלטה רגילה שהורצה לאחור, והקלטה נוספת של הדיבור ההפוך, שנהפך שוב בעריכה) לסוכן ה-FBI דייל קופר, שפיענח את הרצח שלה – "אפגוש אותך שוב בעוד 25 שנה". והנה זה קורה, אולי לראשונה בהיסטוריה של הטלוויזיה.

מאש-אפ מרתק של ז'אנרים

אם הבסיס של הסדרה הוא ז'אנר הבילוש, ב'טווין פיקס' היה הרבה מעבר לכך. בתוך תבנית הסיפור הכמעט צפויה של עיירה אמריקאית שלווה שבה הרצח המיסתורי של "מלכת הכיתה" הבלונדינית מערער את כולם ומציף את סודותיהם האפלים, ניתן להנות במקביל מדינמיקות של אופרת סבון זולה בה כולם עסוקים במושאי רומנטיקה (95% הטרוסקסואלית, כמקובל ב-1990), בסיפורי מסתורין על-טבעי, ומלא מעט נגיעות קומיות, לצד פסקול מהמם ביופיו, אחד המרשימים בהיסטוריה של הטלוויזיה. הסדרה זכתה להערכה לא רק כבידור, אלא גם כיצירת אומנות החוקרת את תהומות הנפש.

הסדרה צולמה במדינת וושינגטון, קרוב למקום התרחשותה – עיירה אמריקאית דמיונית על גבול קנדה, וחלק נכבד מהשחקנים היו מקומיים ללא עבר מוכר במיוחד. מי שכבר זכו להכרה היו הבמאי הקולנוע דיוויד לינץ' ("איש הפיל", "קטיפה כחולה", ולעתיד "מלהולנד דרייב") והתסריטאי מארק פרוסט ("בלוז לכחולי המדים") שבראו את החנון והחתיך "הסוכן קופר", שנשלח מה-FBI  לחקור את הרצח בעיירה השלווה, ולאט לאט חושף את כל סטיותיה בעודו לוגם קפה שחור מהמם, זולל סופגניות עם רמת סוכר רעילה לחלוטין, וחולם חלומות מסתוריים העשירים ברמזים לגבי החקירה.

בסדרה היו עוד כמה רגעים בלתי נשכחים. שם גילינו את דיוויד דוכובני (לעתיד כוכב "תיקים באפילה") המשחק סוכן FBI  שאוהב ללבוש בגדי נשים, ומופיע בה גם לינץ' עצמו, בתור המפקד כבד השמיעה של קופר. שריל לי, שיועדה לשחק אך ורק את גופתה של הנרצחת, וכמה שניות בודדות נוספות בה לורה פאלמר מוסרטת על ידי חברתה הטובה בוידאו, מצאה חן בעיני לינץ', שברא בעבורה את דמותה של בת הדודה מדי פרגוסון שחורת השיער, שחוזרת לעיירה הקטנה בעקבות הרצח ומטרידה את כולם בשל דמיונה החיצוני ללורה פאלמר. שרלין פן, בתפקיד בת העשירים המפונקת אודרי הורן, הדהימה את הצופים כשקשרה קשר סבתא בזרד דובדבנים בעזרת הלשון בלבד. לאקט המפוברק יש גם מדריך אמיתי, ואפילו הוראות איפור:

מלכודת הרייטינג שהרגה את הסדרה

מרגע שהסדרה העסיקה את הצופים בארה"ב באובססיביות, שחקניה הפכו לדמויות מבוקשות בארה"ב בכל תכניות האירוח וגם במערכוני סאטירה. בעונה השניה הציבור כבר היה מחובר באינפוזיה, עד שבאמצע העונה מתגלה הרוצח. את הפרקים הבאים עשו במאים אחרים. אמנם דייל קופר כבר היה מעורבב בסודות הכמוסים של העיירה כל כך עמוק, שברור שיש עוד מה לראות, אבל האמריקאים חשבו אחרת. הרייטינג צנח מ-34 מליון צופים בפיילוט ל-10 בפרק האחרון. הנסיונות להחיות את העלילה לא צלחו גם עם השילוב הארכי פושע וינדום ארל, שותפו לשעבר של קופר ב-FBI  וכעת מטורף רדוף נקם, ואנני בלאקברן – מושא הרומנטיקה של קופר שהופיעה לקראת הסוף, בגילומה של הת'ר גראהם המהממת.

העונה השנייה הסתיימה בשיא של מתח שתובע המשך, אך רשת ABC חתכה את הסדרה. באופן מוזר, לינץ' סיפר שדווקא הרשת היא זו שלחצה לחשוף את הרוצח לפני הסוף, בעוד הוא רצה לדחות את הגילוי. ב-1992 לינץ' הוציא לקולנוע את הפריקוול על שבעת הימים האחרונים בחייה של לורה פאלמר, שמסביר חלק מהרקע, אך הרבה מאוד קווי עלילה נותרו בלתי מוסברים. השחקנים כבר התפזרו, סט התפאורה הוזנח, לינץ' ופרוסט עברו לפרויקטים אחרים, אך המיתוס של טווין פיקס נולד.

דורות של מעריצים

השידורים החוזרים בכבלים ומארז קלטות ה-VHS מ-1995, ה-DVD מ-2001 והבלוריי מ-2013 משכו דורות חדשים של צופים לסדרה. התופעה העמוקה שחוללה 'טווין פיקס' היה מעבר של כותבים, במאים ושחקנים איכותיים מהקולנוע לטלויזיה, שהתגלתה כמדיום שניתן לספר בו סיפור עמוק בהמשכים, עם תקציבי הפקה נאים ותפאורות מרשימות כמו בקולנוע. המעבר לא קרה מיד, כאשר התחנה החשובה הבאה בתהליך היא 86 הפרקים של ה'סופרנוס' שהחלה ב-1999, ואחריה זה היה כבר המבול. מעריצי 'טווין פיקס' הישנים והחדשים קיוו כל השנים שמשהו שם יתחבר מחדש ולסדרה ייכתב המשך. שפע אתרים באינטרנט הוקמו לכבודה, ג'ניפר לינץ', הבת של, פרסמה כספר ממש, את "יומנה הסודי של לורה פאלמר" המוזכר בסדרה.

אחד מגורמי הקסם של טווין פיקס היא היותה מקסימה ומחרידה. בעוד התפאורות והתלבושות מרגיעות, האלימות שלה מצליחה להבהיל.

בהתאם לכך, רוב רשעיה לא נענשים על ידי החוק, אלא שהם נידונים להתעללות בידי רשעים אחרים וגם לדמויות ה"טובות" יש צדדים אפלים. המסתורין וניגודי הטוב/רע בתוכה עוררו סקרנות ותקווה לסוף חיובי שבינתיים לא הגיע וכולם רוצה לדעת באמת מה קרה לסוכן קופר, אחרי שצרח בציניות "ומה שלום אנני?" אהובתו, ברגע מוזר ביותר בו מסתיימת הסדרה.

יהיה קל להתאכזב

צפיה בעונות הראשונות בימינו עלולה גם לאכזב. הסדרה רחוקה מאוד מתפיסות עכשוויות לגביי ייצוגי מיניות בכלל ונשים בפרט. בנוסף, סף הגירוי של הטלוויזיה היום כבר שונה לחלוטין, ולא ברור עד כמה יהנו צופים עדכניים להתרשם בנחת ובאיטיות מדמויות העיירה הפריפריאלית סטייל 'חשיפה לצפון', ולהמתין להתהפכות הפסיכית בסגנון 'איזור הדמדומים' שבהכרח מופיעה מתישהו בפרק. וזה מבלי להזכיר צופים ותיקים, שהעונה החדשה עלולה לא לעמוד בציפיותיהם שנוצרו במשך שני עשורים וחצי. לזהירים, ניתן לראות את ההשפעה של 'טווין פיקס' על סדרות רבות וטובות, למשל הסדרה הבדיונית המצויינת המשודרת כעת 'הנותרים' (The leftovers) העוסקת בתכנים דומים כמו אירועים על-טבעיים, התמודדות עם אבדן והתפוררות רקמת השפיות של כל אדם, אם תדחק אותו מספיק אל הקצה.

איך להתכונן?

הקפדנים יוכלו לצפות בכל הפרקים ב-YES BINGE, או בשאר דרכי האינטרנט הנסתרות.

למי צפה בעבר ולא רוצה להטריח את עצמו ב-30 הפרקים, או שזקוק לתזכורת בלבד, ישנו ברשת תקציר בן 6 דקות, שמחמיץ כמעט את כל מה שכיף לראות, אבל עושה סדר.

מה צפוי בעונה השלישית?

לא יודעים הרבה על העלילה, וגם הטריילר לא מסגיר כמעט דבר. נפגוש בה שוב את קייל מקלכלן (דייל קופר), שריל לי (לורה פאלמר שמתה, אבל הבטיחה לחזור), ודיוויד דוכובני (דניס בריסון). חלק מהשחקנים בקאסט המקורי כבר מתו, ואחרים לא רצו לחזור. נגיעה ישראלית תהיה עם אלון אבוטבול בדמות לא ידועה, כמו גם נעמי ווטס ורבים אחרים. נשוב לראות את קימי רוברטסון פקידת השריף המצחיקה-מגוחכת לוסי מורן ויחסיה עם הארי גוז, בתפקיד סגן השריף הרגיש אנדי ברנן (הייתה עליה גם פרודיה ישראלית עם קרן מור).

מה בישלו לנו לינץ' ופרוסט? האם במשך 25 שנים נמשכו מסעות הזוועה והרשע, או שהמתינו לשעת הכושר של התחדשות ההפקה? האם קופר בכלל עוד לכוד ב'חדר האדום' ואל עולמנו הוחדר כפיל נרצע, או שהוא השתלט מחדש על נשמתו וגבר על הרוחות? ומה עדיין כה חשוב ללורה פאלמר המתה לספר לו ולנו? בינתיים ברור רק שההמתנה הארוכה מגיעה לקיצה.

https://www.youtube.com/watch?v=ktv5Tcrndcs

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!