דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוויון

מחאת הנכים / דיווח: שמחון ימליץ להגדיל קצבאות הנכים בסכום נמוך; הנכים הפגינו

על פי דיווחים קצבאות הנכים יועלו ב-500 שקלים בלבד בחודש, ורק לנכים העניים ביותר | אחד המפגינים: "קצבאות בגובה שכר המינימום זה לא דבר שבשמיים, למדינה יש כסף"

הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג  פלאש90)
הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

במחאה על ההמלצות המסתמנות של ועדת שמחון לבחינת קצבאות הנכות, הפגינו אתמול (שלישי) מאות נכים וחסמו צומת הרחובות ארלוזורוב ונמיר בת"א. הנכים דורשים להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום. על פי דיווחים, תמליץ הוועדה להעלות את קצבת הנכות לנכים שנמצאים מתחת לקו העוני בכ-500 שקלים בלבד, סכום נמוך משמעותית מזה עליו המליצה ועדת זליכה. הועדה הייתה אמורה להגיש את המלצותיה ביום שישי האחרון אבל מועד זה נדחה וגם אתמול (ג') לא התפרסמו המלצות הוועדה.

הפגנת הנכים בת"א, ח"כ אילן גילאון: "אנו כאן היום בשם כל מי שממשלת ישראל דופקת" (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)
הפגנת הנכים בת"א, ח"כ אילן גילאון: "אנו כאן היום בשם כל מי שממשלת ישראל דופקת" (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)

הפגנת המחאה של הנכים לנוכח המסקנות המסתמנות התנהלה ברוגע יחסי. חברי כנסת רבים הביעו היום הזדהות עם הנכים והוציאו הודעות על כך שמסקנות ועדת שמחון אינן צודקות, אך בחרו שלא להגיע להפגנה.

ניסים מורביה, ממטה מאבק הנכים, אמר בהפגנה, "המסקנות של שמחון יותר גרועות משל זליכה. לא זה ולא זה טובים בשבילנו. אנחנו פשוט מאוכזבים מאוד מראש הממשלה שמזגזג ולא מביא אותנו לתוצאות המתאימות למינימום למחיה. אנחנו חיים בצורה לא הגיונית ולא הוגנת מלקטים בסופי שבוע מארגזי ירקות רקובים כדי להתקיים. עושים חשבון אם לקנות לחם או תרופה. קצבאות בגובה שכר המינימום זה לא דבר שבשמיים למדינה יש כסף. ב-2016 בוועדת כספים 18 מיליארד ש"ח פוזרו לכל עבר כעודפי תקציב ושאלנו למה לנכים אין אמרו לנו כי אין. זה היה ממש עלוב, התייחסות עלובה. אנחנו נסלים את המאבק. היינו חמודים, היום עשינו את ההפגנה כמו שצריך עם רישיון אבל זה לא המצב שימשיך אנחנו נתארגן בסתר ונחסום כבישים ונעשה צרות עד שיבינו מה אנחנו רוצים, שיבינו שלא עושים לנו טובה אלא שזה מגיע לנו".

ח"כ אילן גילאון אמר בהפגנה, ״ראש הממשלה ושר האוצר משקרים לציבור הנכים ומוכרים לו ועדות במקום פתרונות אמיתיים למצוקת העוני והאומללות שגוזרות הקצבה הקיימת על למעלה מרבע מיליון אנשים עם מוגבלות בישראל. מרוב ועדות לא רואים את הקצבה. עוד בטרם הגישה ועדת שמחון את מסקנותיה ברור לכל בר-דעת כי הן נועדו להסות את הזעקה האדירה שמשמיע ציבור הנכים כבר חמש-עשרה שנים שבהן לא עודכנה קצבתו ולו בשקל שחוק אחד. הביזיון הזה נגמר, ולכן נצא, נפגין, נתנגד ונתקומם בתל אביב, ירושלים, חיפה ובכל מקום עד שהקצבאות יעודכנו לגובה שכר המינימום לפחות".

הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)
הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)

אביטל כהן שהשתתפה גם היא בהפגנה אמרה, "אנחנו הבאנו ארון קבורה מיצג מאוד חזק וברור מלווים כ"כ הרבה לוויות של נכים שבוחרים לסיים את חייהם. דבר מאוד קשה. פעם שרדו את השואה ואנחנו לא מצליחים לשרוד את ה שקורה פה. ראש הממשלה חייב לפתוח את הלב השר כחלון חייב לפתוח את הלב ולהתעשת, בעיה כזאת הוא צריך לפתור. 238 אלף נכים בבחירות האלה הנכים לא מתכוונים לוותר וגם בני המשפחות".

שלומי מולכו מקרית ביאליק ממטה המאבק אמר, "מה ששמחון עשה זה לקחת את זליכה, חילק ל-2 את ה-2 חילק ב-6. מה ששמחון אומר אני עוזר רק למי שמתחת לקו העוני. אדם שמקבל ניידות כמוני לא יכול לנסוע, הקצבה באה לתת מענה לקיום. הוא אומר שהוא ייתן רק למי שבאמת צריך אבל לתוספות האלה אין שום משמעות כלכלית, הם רוצים להגיע לפגרת קיץ בלי תשובה. מה שכן קרה היום ומשמעותי זה  שיש פה את רוב הארגונים שזה יחסית חדש שאנחנו מתארגנים ביחד".

אלי בוסקילה בהפגנת הנכים בת"א: "נכה לא צריך לבקש צדקה" (תמונה: טל כרמון)
אלי בוסקילה בהפגנת הנכים בת"א: "נכה לא צריך לבקש צדקה" (תמונה: טל כרמון)

נתי ביאליסטוק, מנכ"ל המרכז לעיוור, "לצורך העניין שום דבר לא השתנה קצבת נכות צמודה לגובה שכר מינימום זה הכל. אני חוזר ואומר קצבת הנכות היא תחליף לשכר אנשים שאינם עובדים זה מה שהם מקבלים כדי להתקיים זה לא להחזיק את האוטו המיוחד וכו'  מזה משלמים חשמל תרופות אוכל חוגים וכל זה. באה המדינה וקבעה ששכר מינימום זה ההכנסה המינימלית לקיים בכבוד אז אין סיבה שאדם עם נכות יצטרך לקבל פחות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הקמת ועדת שמחון לפני כחודש, סמוך לפרסום מסקנות ועדת מומחים לבחינת העלאת הקיצבאות שמינה שר האוצר משה כחלון, ובראשה עמד החשב הכללי באוצר לשעבר פרופ' ירון זליכה. ועדת זליכה המליצה על העלאת קצבאות הנכות ל-4,000 ש"ח ברוטו בחודש, אימוץ שורה של שינויים באופן החישוב של תשלומים נוספים והנחות שהנכים זכאים להם (רובם לטובת הנכים ומיעוטם לרעתם), בעלות כוללת של 4 מיליארד ש"ח לשנה.

הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)
הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)

יש לציין כי המלצות ועדת זליכה היו נמוכות בהרבה מדרישת הנכים להשוואת הקצבאות לשכר המינימום, העומד כיום על 5,300 ש"ח לחודש. עם הגשת ההמלצות הודיע נתניהו על הקמת צוות בין משרדי לקביעת העלאת התוספות לקצבאות ואופן חלוקתן. בראש הצוות עמד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון והוא כלל נציגים ממשרדי האוצר, הרווחה, הבריאות והמוסד לביטוח לאומי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!