דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / על רקע קיצוץ בתקנים: איגוד העו"סים הכריז על סכסוך עבודה

לפני כשבוע הודיע משרד הרווחה לרשויות המקומיות על קיצוץ בתקנים של עובדים סוציאליים בתחום הזקנה | יו"ר האיגוד, צפרא דוויק: "את המחיר ישלמו עשרות אלפי זקנים, הזקוקים לסיוע ולא יקבלו את המענה הסוציאלי הדרוש להם"

קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אידו העובדים הסוציאליים בהסתדרות הכריז היום (שלישי) על סכסוך עבודה בשם כ-4,000 עובדים סוציאליים בתחום הזקנה ברשויות המקומיות. הסכסוך הוכרז בעקבות הודעת משרד הרווחה על כוונתו לקצץ ולפטר עשרות עובדים סוציאליים מתחום זה, שלטענת העובדים סובל ממחסור קשה בכוח אדם.

בשבוע שעבר הודיע משרד הרווחה לכלל הרשויות המקומיות בארץ על קיצוץ בתקנים של המחלקות לשירותים חברתיים. לאור הודעת מרכז השלטון המקומי כי במצבת כוח האדם הקיימת לא יוכלו הרשויות המקומיות לעמוד במשימות הנדרשות מהן (ביקורי בית אצל זכאי חוק סיעוד), הודעת המשרד צפויה להביא לפיטורי עובדים. "במקום להוסיף תקנים לתחום הזקנה, משרד הרווחה מקצץ בתקני העובדים הסוציאליים העוסקים בתחום", אמרה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק.

"במקום להוסיף, מקצצים", דוויק (התמונה באדיבות המצולמת).
"במקום להוסיף, מקצצים", דוויק (התמונה באדיבות המצולמת).

לטענתה, המצב הנוכחי הוא תוצאת מאבק בין רשויות המדינה, מאבק שנעשה על גב אלו הזקוקים לסיוע. "הזקנים הפכו לקורבנות של ויכוח מתמשך, של מספר שנים, בין הביטוח הלאומי, משרד הרווחה ומרכז השלטון המקומי, שלא הצליחו להגיע ביניהם להבנות באשר לתקצוב התקנים" אמרה, "את המחיר על כך ישלמו עשרות אלפי זקנים, הזקוקים לסיוע ונסמכים על שירותי הרווחה, שלא יקבלו את המענה הסוציאלי הדרוש להם".

על פי איגוד העובדים הסוציאליים, העומס המוטל על העובדים הסוציאליים בתחום הזקנה הוא בלתי נסבל. לדבריהם, נדרש כל עובד סוציאלי לטפל, בו זמנית, בכ-500 זקנים בממוצע. "במצב שכזה עובד סוציאלי יכול להקדיש מקסימום שעה בשנה לכל זקן שבטיפולו" הסבירו, "האם זה מה שמגיע לאוכלוסיית הזקנים? האם המדינה שכחה את הציווי שאנו מחוייבים אליו – 'אל תשליכני לעת זקנה'?".

סוגיית החוסר בתקנים ועומס העבודה המוגזם בתחום הטיפול בזקנים ברשויות המקומית עלה כבר בדוח מבקר המדינה לשנת 2014. "עומס העבודה הרב המוטל על כתפי העובדים הסוציאליים מגביל את יכולתם להבטיח רצף טיפולי ומעקב תקופתי אחר הזקנים שבטיפולם" כתב אז המבקר, "הטיפול הוא תגובתי וניתן בעיקר בעתות משבר, כמענה לקרות אירוע חריג או צורך מידי".

לטענת דוויק, מאז דוח המבקר, המעמסה על עובדים אלה רק הלכה וגדלה. זאת עקב התארכות תוחלת החיים וההתקדמות בתחום הרפואה, לצד העובדה שבכל אותה תקופה לא נוספו עובדים סוציאליים בתחום, וכעת מאיים המשרד להפחית עוד יותר את מספרם. "לכך לא ניתן יד, ונצא למאבק", אמרה.

איגוד העובדים הסוציאליים פנה לשר האוצר, משה כחלון, ולשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בדרישה למצוא פתרון לסוגיה ולהקצות לפחות 200 תקנים חדשים באופן מידי. במקביל, קרא האיגוד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר כץ, להיכנס לעובי הקורה ולמצוא חלופות מעשיות, ארוכות טווח, לסוגיה המורכבת של טיפול בזקנים בכלל ומטלות חוק הסיעוד בפרט. "הזמנים השתנו ונושא הטיפול בזקנים דורש רפורמה והיערכות מרחיקי לכת" הסבירה דוויק, "המדינה מחויבת לשינוי תפיסה מקצועית, ארגונית, חברתית בנושא, ואם הממשלה לא תחל בכך כבר עתה, אנו צפויים לקטסטרופה".

בתגובה על סכסוך העבודה שהוכרז על ידי איגוד העובדים הסוציאליים הודיע ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר שדולת האזרחים הוותיקים בכנסת, כי יכנס דיון דחוף בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא ביטול ביקורי הבית וצמצום העזרה סוציאלית לקשישים: "כרגיל זורקים את הקשישים במדינת ישראל לכלבים. בגלל סכסוך ביורוקרטי בין הרשויות המקומיות, משרד הרווחה והביטוח הלאומי מפקירים אלפי קשישים ברחבי הארץ הזקוקים נואשות לעזרה זו. אנשים שאין להם מישהו שיסייע וידריך אותם יאבדו גם את המעט שהמדינה הקצתה. אין גבול לאכזריות ולחוסר האכפתיות כשמדובר באוכלוסייה המבוגרת במדינת ישראל. זהו מחדל ממעלה ראשונה".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "מרכז השלטון המקומי החליט באופן חד צדדי להפסיק את הבקרות של עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות על פי חוק סיעוד, עבורם הוקצו כ-165 תקנים לרשויות, שמומנו על ידי הביטוח הלאומי. לאור ההחלטה הזו נאלץ המשרד לבטל את התקנים שהוקצו לרשויות כאמור. המשרד ער לצורך בתגבור מערך שירותי הרווחה ברשויות המקומיות המטפלות באזרחים ותיקים, ולכן פועל בשיתוף עם איגוד העו"ס ויחד עם משרד האוצר, לטובת השגת תקנים ייעודים ותקציבים מותאמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!