דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אינדונזיה: 4,220 כורים פוטרו בעקבות שביתה

העובדים שובתים בעקבות החלטתה החד צדדית של חברת פריפורט להוציא אותם לחופשה ארוכת טווח בשל סכסוך עם ממשלת אינדונזיה | ארגוני עובדים ברחבי העולם קוראים לממשלת אינדונזיה לעמוד איתנה מול פריפורט וצעדיה הבלתי חוקיים

שביתת כורי הפחם באינדונזיה (צילום: IndustriALL).
שביתת כורי הפחם באינדונזיה (צילום: IndustriALL).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מחלוקת מתמשכת בין ממשלת אינדונזיה לחברת PT Freeport, חברת כרייה ועיבוד מחצבים, שבשליטת החברה האמריקאית פריפורט-מקמורן, הביאה לפיטוריהם של 4,220 עובדים בגין שביתה. העובדים ששובתים מזה חודשיים, פוטרו לאחר שהחברה הגדירה את השביתה כ"התפטרות מרצון". הפיטורים ההמוניים פוגעים בזכויות היסוד של העובדים, בהסכם הקיבוצי ובמשפט האינדונזי.

רוב הפיטורים התבצעו במכרה גרסברג – מכרה נחושת וזהב שנמצא בפפואה המערבית, מחוז של אינדונזיה הנמצא בחלק המערבי של האי גינאה החדשה. הסכסוך התפשט אל ג'אווה, האי המאוכלס ביותר בעולם, שם פוטרו יותר מ-300 עובדים שעבדו במיזם משותף בין פריפורט למיצובישי המכונה PT Smelting, המעבד נחושת מגרסברג.

העובדים שובתים במחאה על החלטתה החד-צדדית של החברה להוציא אותם לחופשה ארוכת טווח בשל הסכסוך בין פריפורט לממשלת אינדונזיה.

האיגוד המקצועי המייצג את העובדים במכרות, בתעשייה הכימית ובתחום האנרגיה (CEMWU SPSI PTFI), החבר באיגוד המקצועי הבינלאומי הנקרא אינדסטריאול, הודיע על הארכה שנייה של השביתה, עד ה-30 ביולי.

עוזר מזכ"ל אינדסטריאול, כאמל אוזקן: "אנו קוראים לממשלת אינדונזיה להתערב במכרה גראסברג כדי למנוע אסון חברתי בקהילה, הנובע מהפיטורים הבלתי חוקיים של יותר מ-4,000 עובדים. ממשלת אינדונזיה חייבת להתערב כדי להגן על זכויות העובדים ולמנוע כל אלימות שעשויה להתפרץ כתוצאה מהעמדה העיקשת והבלתי אנושית של פריפורט אינדונזיה."

ארגון אינדסטריאול מתכנן לשלוח לאינדונזיה משלחת שתבצע התערבות אינטנסיבית בסוגיה בתחילת חודש אוגוסט ותנסה להיפגש עם נציגי ממשלת אינדונזיה, עם הממשלה האזורית, עם החברה, עם האיגודים ועם קבוצות מהקהילה, כדי למצוא פתרון לסכסוך. במשלחת ישתתפו משלחות סולידאריות מהאיגוד בתחום הכרייה והמתכת.

כמו כן, משתמש הארגון בכלים הבינלאומיים העומדים לרשותו ומנהל קמפיין מתמשך עם אתר 'לייבור סטראט' המרכז ידיעות חדשותיות בנושא מאבקי עובדים, על מנת להפעיל לחץ על ממשלת אינדוזיה ולקרוא לה לעמוד איתנה מול פריפורט וצעדיה הבלתי חוקיים לפיטורים בזמן שביתה.

במקביל, מופעל לחץ בינלאומי על ידי פעילויות סולידאריות ותמיכה של איגודים מקצועיים בתחומי הכרייה והמתכת בעולם הדורשים מאינדונזיה לאכוף את החוק שלה ולהגן על זכות השביתה, עד כה ללא הועיל.

תמיכה בשביתה ארוכה שכזאת הכרחית על מנת לשמור על הצלחתה. איגוד העובדים המקומי הודיע כי ב-10 ביולי תתקיים מסיבת עיתונאים עם פדרציית כלל האיגודים באינדונזיה, המאשרת את תמיכת תנועת הפועלים של המדינה בשובתים.

האיגוד קיבל את תמיכתה של הממשלה האזורית בבית הנבחרים של פפואה. מושל פפואה קרא בפומבי לפריפורט להחזיר את העובדים המפוטרים לעבודתם. הממשלה המקומית ניסתה לפתור את המצב על ידי כינוס פגישות על מנת להגיע לפשרה. פריפורט לא הגיבה לשתי בקשות לפגישה ולא השתתפה בפגישה שהתקיימה ביום שלישי ה-20 ביוני. הממשלה לא אמרה נואש וצויין כי הזמנה שלישית תישלח.

פעולותיה של פריפורט מנוגדות לסטנדרטים הקיימים באינדונזיה בתחום העבודה. אינדונזיה אישררה את אמנות הליבה של ארגון העבודה הבינלאומי ועל כן מחויבת לאפשר חופש התאגדות וניהול משא ומתן קיבוצי.

בוועידת ארגון העבודה העולמי שהתקיימה החודש בז'נבה שוויץ, בהשתתפות נציגי כל חברי 186 המדינות החברים בארגון נכחה גם משלחת אינדונזית. המשלחת הורכבה ממעסיקים, נציגי עובדים ונציגי ממשלה ונפגשה עם נציגי אירגון אינדסטריאול שדרשו התערבות בנושא. במליאת הוועידה קרא עוזר המזכ"ל של אינדסטריאול, כאמל אוזקן לממשלת אינדונזיה להתערב במשבר: "אנו קוראים לממשלת אינדונזיה להתערב במכרה גראסברג כדי למנוע אסון חברתי בקהילה, הנובע מהפיטורים הבלתי חוקיים של יותר מ-4,000 עובדים. ממשלת אינדונזיה חייבת להתערב כדי להגן על זכויות העובדים ולמנוע כל אלימות שעשויה להתפרץ כתוצאה מהעמדה העיקשת והבלתי אנושית של פריפורט אינדונזיה."

בארגון אינדסטריאול סבורים כי החברה משתמשת במחלוקת הקיימת כטקטיקה של משא ומתן עם הממשלה, אשר דרשה נתח של 51 אחוזים מהפעילות. החברה גם מנסה לשבור את האיגוד ולפגוע בכוח העבודה והיא ככל הנראה מתכננת להחליף את העובדים שפוטרו בעובדי קבלן לא מאורגנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!