דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב / הצו האוסר כניסתם של אזרחי מדינות מוסלמיות לארה"ב אושר

הצו המרוכך, יהיה תקף לשלושה חודשים | גם כינסתם של פליטים לארה"ב נעצרה לחודשים הקרובים | בנוסף, לא קיים הנשיא החדש סעודת איפטר לרגל הרמאדן, כנהוג במדינה בעשרים השנים האחרונות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
אוריאל לוי

בית המשפט העליון של ארה"ב הורה אתמול (שני) להחזיר לתוקף את הצו הנשיאותי של הנשיא טראמפ, המקשה על אזרחי שש מדינות מוסלמיות להיכנס לארה"ב. הצו, שהושעה על ידי ערכאות משפטיות נמוכות יותר, בטענה שהוא מפלה על רקע דתי, הוא גרסה מרוככת של הצו הראשון, לפיו נאסרה כל כניסה לארה"ב של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות. לפי הנוסח שאושר אתמול על ידי בית המשפט העליון, לא ינתנו אשרות כניסה למדינה, ויזות, לאזרחי המדינות: סומליה, סודאן, סוריה, איראן, תימן ולוב, שאין להם קשר מובהק לאדם או מוסד בארה"ב. השופטים הודיעו כי ידונו שוב בשאלת חוקיותו של הצו, מיד עם פתיחת המושב הבא באוקטובר.

בתחילת החודש עתר ממשל טראמפ לבית המשפט העליון, בבקשה לאשר את הצו הנשיאותי. אתמול פסקו השופטים כי חלק מהצו יוחזר לתוקף באופן מיידי, ויהיה תקף לפחות עד תחילת אוקטובר. הנשיא טראמפ אמר בתגובה להחלטת בית המשפט כי "מדובר בניצחון מובהק לביטחון הלאומי שלנו". טראמפ אמר בהודעה שפרסם הבית הלבן כי, "הפסיקה היום נתנה לי כלי חשוב כדי להגן על ביטחון המולדת".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/879405223399350272

הממשל נימק את הצורך בצו בצורך לבחון מחדש את תהליכי השיקוף שעוברים אותם אזרחים בכניסה לארה"ב, מחשש לחדירת גורמי טרור. כניסתם לארה"ב של אזרחים מהמדינות האמורות אסורה במשך 90 ימים מרגע כניסתו לתוקף (הצו הראשון אסר גם על אזרחי עיראק להיכנס למדינה). כמו כן הוא עוצר את תוכנית כניסת הפליטים לארה"ב למשך 120 ימים.

הביקורת על יחסו של טראמפ למוסלמים גברה השבוע לאחר שלא קיים במהלך חודש הרמדאן אף ארוחת איפטאר (ארוחת ערב בסוף הצום הנערכת בכל יום בחודש הרמדאן). טראמפ שבר מסורת של 20 שנה בהן נערכו ארוחות איפטאר רשמיות בבית הלבן. גם לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר אירח הנשיא ג'ורג' בוש הבן אזרחים מוסלמים לארוחת איפטאר מסורתית. טראמפ כאמור, הסתפק בברכה כתובה שפורסמה רק לאחר שהופנתה לעברו ביקורת על ביטול המסורת.

בזכות השמרנים

השופטים הבהירו כי צו ההגירה של טראמפ יהיה מושעה לגבי כל מי שערער נגדו באופן פרטני, ולגבי תושבים בארה"ב שיש להם קשר לאותם זרים ושזכויותיהם עלולות להיפגע אם תימנע מהם כניסה למדינה. "הצו הנשיאותי לא ייאכף נגד אזרחים זרים שיוכיחו כי יש להם קשר מובהק לאדם או למוסד בארה"ב", נכתב בהודעה.

בית המשפט הוסיף כי הוא יאפשר ליישם באופן חלקי גם את האיסור על כניסת פליטים לארה"ב למשך ארבעה חודשים. גם כאן הגבילו השופטים את יישום הצו רק לפליטים שלהם אין קשר מובהק לאזרחים או מוסדות אמריקאיים.

שלושה מהשופטים, בהם ניל גורסאץ' – מינויו של טראמפ שהחזיר את השמרנים לעמדת רוב בבית הדין – אמרו כי הם תמכו בהחזרת צו ההגירה במלואו. בסופו של דבר השופטים הגיעו לפשרה לפיה התקבלה החלטה "פה אחד" בקרב תשעת השופטים להחזיר את צו ההגירה עם סייגים קלים.

"אני חושש שהפשרה שבית המשפט נתן לא תעבוד", כתב השופט קלרנס תומאס, שיחד עם השופטים גורסאץ' וסמואל אליטו ג'וניור הצביעו בעד יישום מלא של הצו כל עוד מתנהל בעדו דיון משפטי. "הפשרה הזאת רק תכביד על בכירי הממשל שייאלצו להכריע לגבי כל אדם שירצה להיכנס לארה"ב אם יש לו מספיק קשרים לאדם או למוסד במדינה. היא תציף את המערכת בדיונים מיותרים על מהו טיב הקשר שיצדיק כניסה של אזרח כזה ועד כמה הוא אמין או שמא נאמר רק בשביל להימנע מהשלכות הצו", הוסיף תומאס.

הצו שהפשיר בית המשפט העליון בארה"ב נחתם על ידי הנשיא טראמפ במרץ השנה, זאת לאחר שהצו הראשון והמחמיר יותר, שנחתם בינואר מיד עם כניסתו של הנשיא לבית הלבן, עורר מחאה גדולה בארה"ב, כאוס בנמלי התעופה וחודש לאחר מכן נפסל על ידי בית משפט פדרלי בוושינגטון. כמה ימים לאחר פרסום הצו המרוכך, הודיעו שני שופטים בהוואי ובמרילנד על הקפאתו, שעות ספורות טרם כניסתו לתוקף. כעת הוא הצו המרוכך יופעל לראשונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!