דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכים / תוכנית נתניהו: העלאת קצבאות, אבל לא לכולם

ראש הממשלה הציג היום את תכניתו להעלאת קצבאות הנכות, לפיה תעלה קצבת הנכות לנכים קשים בלבד ל-4,000 שקלים בחודש | בארגוני הנכים הגיבו בזעם: חלוקת הנכים לקבוצות נוגדת את כל העקרונות המקצועיים והמוסריים

נתניהו בשעת שאלות במליאת בכנסת, יולי 2016. צילום: הדס פרוש \ פלאש 90
נתניהו בשעת שאלות במליאת בכנסת, יולי 2016. צילום: הדס פרוש \ פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג היום (שלישי) את תכניתו להעלאת קצבאות הנכות. למרות שכותרת הודעתו מבשרת על הגדלת הקצבאות לשיעור של 4,000 שקלים, בחינת פרטי המתווה מראה תמונה שונה. בארגוני הנכים זעמו על התוכנית שהציג נתניהו, והודיעו כי יפגינו הערב, בשעה 17:00, מול בית ראש הממשלה בירושלים.

ישובו להפגין מול מעון ראש הממשלה, הפגנת מאבק הנכים ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)
ישובו להפגין מול מעון ראש הממשלה, הפגנת מאבק הנכים ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)

על פי המתווה שהתקבל יוקצו ארבעה מיליארד שקלים להעלאת הקצבאות על פני ארבע השנים הקרובות. החל מינואר 2018 תועלה הקצבה לנכים קשים (מעל 90% נכות) בלבד ל-4,000 שקלים בחודש. בנוסף, יחולקו תקציבי המתווה באופן דיפרנציאלי בין נכים קשים ולא קשים – ההבדל המשמעותי ביותר בין מתווה זה לקודמיו. עוד הוחלט כי הקצבאות יוצמדו לשכר המינימום.

על פי ההודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה, כוללת התוכנית גם הקצאת 100 מיליון שקלים בשנה לסבסוד עבודת נכים וביטול קיזוז הקצבה לנכה שמשתכר מתחת ל-4,200 שקלים. עוד נמסר כי "החל מינואר 2018 נכה שהוכר כמי שאינו יכול לעבוד לא יהיה מתחת לקו העוני", אך לא ניתנו פרטים נוספים לאופן בו יתבצע המהלך.

עוד על פי ההודעה, תוך ארבע שנים יגדל הסיוע לנכים בארבעה מיליארד שקל לשנה, מסגרת תקציבית שקבע שר האוצר. כאשר הפעימות לגידול התקציב וחלוקתו יקבעו בדיון משותף בין שר האוצר, שר הרווחה וראש הממשלה. גם במקרה זה לא ניתנו פרטים שיבהירו את משמעות מנגנון זה.

"החל מינואר 2018 נכה שהוכר כמי שאינו יכול לעבוד לא יהיה מתחת לקו העוני. המטרה היא לשנות מיידית את המצב הקיים שבו רבע מהנכים נמצאים מתחת לקו העוני", נמסר מלשכת ראש הממשלה.

תכנית זליכה מול תכנית נתניהו (גרפיקה: אידאה).
תכנית זליכה מול תכנית נתניהו (גרפיקה: אידאה).

בראיון שהעניק הבוקר לגלי צה"ל, טען הפרופסור ירון זליכה כי התכנית החדשה תעניק העלאה בקצבה למספר זעום של נכים, וכי שאר מקבלי הקצבאות – כ-235 אלף בני אדם – ייאלצו להמתין ארבע שנים, ולא שלוש כפי שנקבע בהמלצות הוועדה בראשה עמד. עוד טען כי הצמדת הקצבאות לשכר המינימום חסרת משמעות, למעשה, מכיוון שזה לא צפוי להתעדכן בשנים הקרובות. עם זאת, שיבח את ראש הממשלה על ההודעה וטען כי מדובר בהתקדמות מהעמדה הראשונית שהציגה לשכתו.

"משאיר את ציבור הנכים במצוקה"

ח"כ ביטן מסר אמנם כי "מדובר בבשורה אמיתית לנכים" וכי "מדובר בפתרון למצוקה אמיתית של מעל 200 אלף אזרחים ואני שמח שראש הממשלה קבל את עמדתי בנושא". אך פעילי המאבק להעלאת הקצבאות, מתוך ומחוץ לכנסת, הביעו דווקא זעם על הודעת ראש הממשלה.

אלכס פרידמן, יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" ומוביל המאבק להעלאת קצבאות הנכות, אמר בתגובה להודעת ראש הממשלה כי "המתווה שהוצג לנו הבוקר אינו המתווה של הכנסת ביוזמת יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ולפיכך אנו מתנגדים לו. אין שום היגיון לחלק את הנכים לקבוצות, זה נוגד את כל העקרונות המקצועיים והמוסריים. ההעלאה של קצבת הנכות לקו העוני, עלייה של 500 ש"ח בלבד, דנה את רבע מיליון הנכים להמשך חיי עוני ונזקקות!".  עוד הוסיף "צר לנו שראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו ופרופ' אבי שמחון ממשיכים להיות אטומים לצרכים של רבע מיליון נכים בישראל".

מסיבת העיתונאים חוצת הסיעות בעניין העלאת קצבת הנכים 22.6.2017 (צילום: פלאש 90)
מסיבת העיתונאים חוצת הסיעות בעניין העלאת קצבת הנכים 22.6.2017 (צילום: פלאש 90)

מקואליציית ארגוני הנכים נמסר כי "היום הוציא החינמון 'ישראל היום' כותרות ענק שתוכנן מועתק מ'הודעה לתקשורת' ומטרתן הורדת גובה הלהבות וכדי לדכא את מאבק הנכים, ובעיקר לרצות את שר האוצר בנושא, השרוי במצוקה בשל העובדה שדעתו דעת מיעוט בקואליציה"

"הפתרון שהוצג משאיר את ציבור הנכים במצוקה" הוסיפו, "ראש הממשלה, יועציו, ושריו לא טרחו אפילו לפנות אל קואליציית הנכים המובילה את המאבק ברחובות ובכבישים.
מאסנו בהתייחסות אלינו כמספרים ללא פנים ושמות בטבלאות האקסל, שקופים, וחסרי דעה"

גם שותפיו של ביטן לגיבוש המתווה שהציג בשבוע שעבר הביעו את זעמם על הודעת ראש הממשלה.  ח"כ קארין אלהרר אמרה כי "לקחתי בחשבון שעושים עלינו סיבוב, ואם הסיבוב הזה נועד להיטיב עם אוכלוסיית הנכים, שמחתי לשתף פעולה". היא הוסיפה כי "התכנית של נתניהו לקוחה ממתווה שמחון, היא כרגיל 'הפרד ומשול' בתוך אוכלוסיית הנכים, מי יותר מסכן, במקום להרים את כולם מהמקום של מסכנות למקום של יכולת. הוא אומר 'בואו תראו לי מי יותר מסכן', אני חושבת שזה מאוד מצער".

אלהרר הוסיפה כי "המתווה שהסכמנו עליו הוא המתווה שצריך לעבור בחקיקה בכנסת. נתניהו מדבר על 4,000 שקלים קצבה, ואני מברכת על זה, אבל זה חייב להיות לכל הנכים. במידה מסוימת נתניהו ייצא המושיע והכותרת היא שהקצבה עלתה ל-4,000 שקל, אבל כשמסתכלים על הפרטים הקטנים, זה לא מה שמופיע בתכנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!