דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

חברה ועבודה / חוטובלי: קליטת עמ"י כעובדי מדינה תוסדר בהחלטת ממשלה

במסגרת דיון בהצעת חוק בנושא, שיזם ח"כ יואל חסון, התחייבה סגנית שר החוץ להסדיר את הנושא שלא בדרך חקיקה | הדיון בהצעת החוק נדחה בשבועיים | יו"ר ועד עמ"י: "החלטה קריטית לתיקון עיוות היסטורי"

שביתת עמ"י, אפריל 2017 (צילום: עובדי עמי בריסל).
שביתת עמ"י, אפריל 2017 (צילום: עובדי עמי בריסל).
שי ניר

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד), התחייבה אתמול (רביעי) מעל בימת הכנסת כי תעביר החלטת ממשלה לקליטת עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) כעובדי מדינה. חוטובלי אמרה את הדברים במסגרת דיון בהצעת חוק, אותה יזמו ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) וחברי כנסת נוספים מהקואליציה והאופוזיציה, העוסקת בתיקון חוק שירות המדינה והגדרת עובדים אלו כעובדי מדינה. לאחר הצגת החוק אמרה סגנית השר כי "זו סוגיה שאינה שנויה במחלוקת", והוסיפה כי "משנת 2016 מתקיימת עבודת מטה שתכליתה להביא לשיפור תנאי ההעסקה. מסקנות הוועדה הן כי יש להכיר בהם כעובדי מדינה וגובשה הצעת מחליטים". לטענתה, "ההסדרה צריכה להיות בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה". לאור התחייבות זו, נעתר חסון לבקשת חוטובלי לדחות את ההצבעה על החוק בשבועיים, על מנת לאפשר את השלמת התהליך מצד הממשלה.

"ברחבי העולם מועסקים בתפקידי מפתח על ידי משרד החוץ אלפי עמ"י בהעסקה קבלנית ופוגענית", אמר חסון והוסיף כי בתנאים הנוכחיים אין לעובדים אלה ברירה אלא למצוא מקורות הכנסה נוספים. "הגענו למצב אבסורדי שאזרחים המייצגים את מדינת ישראל צריכים להוריד את החליפות אחרי יום עבודה ולרוץ לעבודות הנוספות שלהם כגון ניקוי דירות, מלצרות ובייביסיטר – רק בשביל להצליח לשרוד את השליחות שלהם" טען, "את העוול הזה יש רק דרך אחת לתקן: קליטת עמ"י כעובדי מדינה לכל דבר".

https://www.facebook.com/ami.hitagdut/posts/1404982319579154

טל הורביץ יו"ר ועד עובדי העמ"י, בירך על הבטחתה של סגנית השר, והוסיף כי "הצעתו של ח"כ יואל חסון לתיקון חוק שירות המדינה קריטית לתיקון עיוות היסטורי, הגורם למדינה להעסיק אלפי עובדי קבלן. בשבוע הבא תתקיים ישיבת ועדת עבודה ורווחה בכנסת בעניין ואנו תקווה כי המסרים מצד נציגי משרד האוצר יהיו דומים. על הממשלה לאשר את הצעת המחליטים בהקדם ולתת לעובדים את הזכויות והתנאים המגיעים להם".

על העובדה שקליטתם תוסדר בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה, אמר הורביץ, לדבר ראשון, כי "כמובן שהיינו מעדיפים שהנושא יוסדר בחקיקה, אבל כרגע ישנה החלטת ממשלה ונדרש לבטלה. במידה ונראה כי לעניין השפעות רוחב נוספות (כגון החרגה של העמ"י מתכולות נוספות של חוק שירות המדינה) אנו נפעל לתקן העניין באמצעות חקיקה".

מזה מספר שנים נאבקים העמ"י על שיפור תנאי העסקתם. כיום מועסקים עובדים אלה בתפקידים ומשימות שבעבר מילאו עובדים בתקן של שירות החוץ או משרד הביטחון, ובשיטה המקבילה להעסקה קבלנית.

בעבר שימשה העסקת עמ"י כמסגרת עבור בני זוג של אנשי שירות החוץ בשליחויות ארוכות טווח או או לסטודנטים ישראלים בחו"ל שחיפשו השלמת הכנסה. במסגרת העסקתם, נלקחו בחשבון ההטבות מהן נהנים גם בני זוגם ההמועסקים בשירות החוץ.

כיום, הסידור הנוח התפתח לשיטה בה המדינה מגייסת בארץ עמ"י לעבודות של שליחות ממשית בחו"ל –  כמו משלחות רכש של משרד הביטחון או המשלחת הישראלית לאו"ם –  או משימות אבטחה אך ללא התנאים של עובדי שירות החוץ. כיום מועסקים במסגרת עמ"י כ-1,200 עובדים ברחבי העולם. העובדה שאינם מוגדרים כעובדי מדינה משמעה שעובדים אלו נושאים בעלות כרטיסי הטיסה, המגורים והמחייה – הוצאות המשולמות על ידי המדינה עבור עובדי שירות החוץ.  בנוסף, שכרם של עובדים אלו, במקרים רבים, לא הולם את יוקר המחייה במדינות בהן הם מוצבים.

משרד האוצר הציע, בחודשים האחרונים, מתווה שכר חדש לעמ"י אך ועד העובדים ונציגי ההסתדרות דחו אותו בטענה כי הוא משפר את שכרם של העמ"י בני זוג על חשבון עמ"י בגפם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!