דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / פרויקט של משרד העבודה הכשיר ושילב צעירות וצעירים בדואים במקצועות ההנדסה

במסגרת פרויקט 'אשבאל' הוכשרו 259 הצעירים מהדרום בתחומי הנדסאות שונים במסגרת מכללות מפוקחות | הממשלה אישרה את תקצוב הפרויקט גם לחמש השנים הבאות | רק 18% מהנשים הבדואיות בגילאים 64-25 ו-44% מהגברים בדרום מועסקים

תלמידות מרהט בהכשרה מקצועית (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90)
תלמידות מרהט בהכשרה מקצועית (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשלוש השנים האחרונות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הצליח להכשיר 259 צעירות וצעירים בדואים מהדרום בתחומי הנדסאות שונים במכללות מפוקחות ולשלבם בתעסוקה במסגרת תוכנית ייחודית בעלות של 7.5 מיליון ש"ח לשנה. שר העבודה והרווחה חיים כץ: "הגדלת ההשתתפות של קבוצות עם אתגרים תעסוקתיים במעגל העבודה, ובפרט הגדלת שיעורי תעסוקה בקרב גברים ונשים מהמגזר הבדואי, הינו יעד מרכזי שלנו ואנו משקיעים מאמצים מיוחדים על מנת שצעירי המגזר יקבלו את הכלים המיטביים להתפרנס בכבוד".

פרויקט אשבאל (מילה שמשמעה כפיר, אריה צעיר, בשפה הערבית) כולל מימון מלא של לימודי הנדסאות לצד מלגת מחיה, שיעורי עזר, נסיעות, וליווי אישי עד לקבלת ההסמכה והשמה בעבודה. התוכנית שהוקמה לפני ארבע שנים עומדת ביעדים שהוצבו לה, והעמידה עד כה שלושה מחזורי בוגרים מן המגזר הבדואי – 259 סטודנטים. בהתאם להחלטת הממשלה בנושא, הוארכה התוכנית ותוקצבה גם לחמש השנים הקרובות.

סטודנטים להנדסאות שיחלו ללמוד בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ח, אוקטובר 2017) ויעברו את מבחני התמיכה, יקבלו תמיכה כספית בסדר גודל של 70-40 אלף ש"ח לסטודנט, הכוללת בין השאר: מלגת לימודים, דמי קיום, נסיעות וכן ליווי אישי מטעם מרכזי 'ריאן' עד להשמה בעבודה. התוכנית פועלת לשילובם האינטגרטיבי של הסטודנטים מן המגזר הבדואי באוכלוסייה הכללית ולימוד בכיתות הטרוגניות במכללות שבפיקוח המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית.

"אנחנו מבקשים להשוות את המצב בדרום למצב במשולש ובצפון, שם יש יציאה עצמאית יחסית ללמוד את מקצועות ההנדסה – בעוד באיזור הנגב לומדים זאת באחוזים מאוד נמוכים." הסבירה ל'דבר ראשון' אימאן טרביה-אלקאסם מרכזת תחום התעסוקה בחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית במשרד העבודה והרווחה. "במגזר הערבי יש חסמים שונים, ובדרום יש אפילו יותר – אם זה ברמת ידיעת השפה העברית, אחוזי הכניסה להשכלה גבוהה, וגם המרחקים והפיזור והנגישות התחבורתית למכללות שהיא יותר דלה בדרום".

לדברי טרביה-אלקאסם התוכנית שמה דגש רב על קידום ושילוב תעסוקתי של נשים בדואיות. הגיוס מבוצע באמצעות רכזי תעסוקה שכונתיים של מרכזי ריאן, בני היישוב עצמו. "כל עובד כזה מכיר את הציבור שלו, ויודע לעבוד איתם גם בפן הקהילתי כדי לעשות איתן מהלך של שכנוע, המלצה על מסלולים וכו'". כך בשנת 2016 היו 85 נשים בין 209 משתתפי התוכנית. למרות שחלה עלייה מתמדת בשיעור התעסוקה של נשים ערביות בגילאי העבודה שהגיעה ב-2016 ל-32.4%, המצב בחברה הבדואית בדרום בתחום זה חמור במיוחד – רק 18% מהנשים הבדואיות בגילאים 64-25 בדרום מועסקות וכ-76% מהנשים כלל אינן נמצאות בתהליכי חיפוש עבודה. גם אחוז הגברים הבדואים מהדרום המועסקים עומד על השיעור הנמוך של 44%. "אנחנו מודעים לכך שמצב התעסוקה והפיתוח הכלכלי בקרב המגזר הבדואי בדרום ראוי לתשומת לב וטיפול ייחודי" אמרה אלה בר דוד, מנהלת המטה לתעסוקת מיעוטים. "תכנית אשבאל הינה הזדמנות לקפיצת מדרגה גם לכניסה לשוק העבודה וגם לקידום משמעותי ושכר ראוי לצעירות והצעירים הבדואים בנגב".

במדינת ישראל חיים כיום כ-318 אלף תושבים בדואים בדרום, המרוכזים בעיר הבדואית רהט, וביישובים חורה, תל-שבע, שגב שלום, ערערה, לקייה, כסייפה, מ.א. נווה מדבר, מ.א. אל-קסום ובפזורה. לטובתם, מפעיל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים תוכניות רבות ביניהן תוכניות ריאן, אשת חיל, מרכזי עוצמה, ותוכנית אשבל לסיוע ליציאה ממעגל העוני למעגל התעסוקה.

משרד העבודה והרווחה מייחס חשיבות רבה ללימוד מקצועות ההנדסאות בקרב סטודנטים מהמגזר הבדואי בדרום הארץ, ופועל לקידום הפרויקט בהתאם להחלטות הממשלה בנושא קידום האוכלוסיות המחולשות בשוק העבודה, ובשותפות עם מטה היישום שהוקם במשרד החקלאות ומרכזי ריאן לתעסוקת בדואים בנגב המלווים את הבוגרים גם בשלבי ההשמה במטרה לסייע להם להתקבל לעבודות בשכר ראוי על פי כישוריהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!