דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביצוע תקציב המדינה

בארץ / פורסם דו"ח ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממסים

המגמה נמשכת: למרות שני עדכונים של יעדי הגבייה המדינה ממשיכה לגבות יותר משתכננה | במקביל משרדי הממשלה מוציאים פחות כסף מהתקציב שאושר להם בממשלה ובכנסת

משרד האוצר (צילום: דבר)
משרד האוצר (צילום: דבר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חצי שנה בתוך תקציב 2017 ועל אף עדכון תחזית הגבייה כלפי מעלה עדיין נרשמים עודפי גבייה ממסים מצד אחד ומצד שני תת ביצוע במשרדים החברתיים שבמחצית השנה הוציאו כ-44.5% מתקציבם בלבד. מתוך מתווה הגרעון שעליו החליטה הממשלה וצפוי לעמוד בסוף השנה על 36.6 מיליארד שקלים, צברה עד כה הממשלה גרעון של 9 מיליארד שקלים, כמעט פי שלושה מבתקופה המקבילה אשתקד.
הבוקר (ראשון) פרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר את דו"ח ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממסים. הדו"ח מאפשר הסתכלות על התקדמות הממשלה בביצוע התקציב עליו החליטה לפני חצי שנה ולבחון את ההתקדמות בביצוע ההוצאות, בגיוס החוב ובהכנסות המדינה.

הכנסות המדינה ממסים

תחזית גביית המסים הראשונית שאושרה בתקציב המדינה עמדה על 293.7 מיליארד שקלים אך מתחילת השנה הספיקו במשרד האוצר לעדכן את התחזית כבר פעמיים. בפעם הראשונה ל-294.5 מיליארד בתחילת השנה ובפעם השנייה, עם סיכום הרבעון הראשון שהראה כי מגמת עודפי הגבייה נמשכת לתוך 2017, עודכן הצפי ל-297 מיליארד שקלים. ובכל זאת, גם הרבעון השני הסתיים בגבייה עודפת, אומנם נמוכה יחסית לתחזית המעודכנת, של 0.4 מיליארד שקלים. באוצר מדברים על כך שבחצי השנה הראשונה נצברו 2 מיליארד שקל עודפים לעומת התחזית המקורית (294.5 מיליארד). עם זאת, כשבוחנים את עודפי הגבייה לעומת התקציב שאושר בכנסת מדובר על 2.8 מיליארד שקלים.

מבחינת המגמות בגביית המסים ישנה נקודה חיובית שצריך לקחת בערבון מוגבל שכן לצד הגידול בגבייה במסים ישירים לעומת המסים העקיפים, השינוי נובע בעיקר בהאטה בייבוא כלי רכב לעומת שנת השיא שהייתה ב-2016 בענף ולא ממדיניות מכוונת של הורדת המע"מ או מס הבלו על הדלק, למשל.

תת ביצוע בהוצאות

בחלוף שישה חודשים ניתן לבחון האם משרדי הממשלה מצליחים לממש את התקציב שהוקצה להם על מנת לתת שירות לאזרחים. עד כה הצליחו המשרדים האזרחיים לנצל רק 44.5% מתקציבם. אם מגמה זו תימשך יוותרו בסוף השנה עודפי תקציב של מיליארדי שקלים ושוב נראה את מירוץ ההוצאות המתרחש בכל דצמבר שכן כסף שנשאר בסוף השנה בקופה ולא מוגדר כעודפים מחוייבים (כסף שהחל תהליך הוצאתו בין אם בפרסום מכרזים או בחתימות חוזים, אך בפועל ייצא רק בשנה הבאה) עובר באופן אוטומטי להקטנת הגרעון.
בין המשרדים האזרחיים בולטים לחיוב דווקא המשרדים החברתיים (בריאות, חינוך ורווחה) שהצליחו להוציא 45.8% מתקציבם. לעומתם המשרדים הכלכליים (משרד הכלכלה ומשרד החקלאות) הצליחו לבצע רק 41.6% מתקציבם. להבדיל מהמערכת האזרחית, המערכת הביטחונית דווקא מצליחה למצות את תקציבה ואף למעלה מכך כשבתום חצי שנה עומדים המשרדים הביטחוניים על שיעורי ביצוע של 53.1% מתקציבם.

מתווה הגרעון

תקציב שנת 2017 היה אמור לכלול גרעון של 36.6 מיליארד שקלים שהם כ-2.9% מהתוצר. מדובר בהחלטה על שיעור גרעון גבוה יחסית לשנים האחרונות אך עדיין כזה השומר על מגמת ירידה ביחס החוב תוצר של הממשלה. על פי מתווה הגרעון שמציג החשב הכללי, בשלב זה של השנה צברה המדינה גרעון של כ-9 מיליארד שקלים כשמתוכם 5.8 מיליארד שקלים נצברו רק ביוני המאופיין מידי שנה בגרעון גבוה. בשלב זה של השנה ב-2016 עמד הגרעון המצטבר על 3.1 מיליארד שקלים. חשוב לציין כי החטיבה לניהול החוב באגף החשב הכללי עובדת על פי תוכנית שבה עיקר החוב נצבר בחודשים האחרונים של השנה כך שקשה לחזות האם היקפי החוב בחצי השנה הראשונה מעידים על הביצוע שיופיע בסוף השנה. עם זאת ניתן לציין כי ב-12 החודשים האחרונים עמד החוב על כ-2.5% תוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!