דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / בדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה הכריזו על הקמת מדינה חדשה

המדינה החדשה שתקום בדונייצק ולוהנסק תקרא 'מאלו-רוסיה' | מנהיג הבדלנים אלכסנדר זכארצ'נקו התראיין בטלוויזיה והודיע על תקופת מעבר של 3 שנים | נשיא אוקראינה מאשים את רוסיה במהלך

אלכסנדר זכארצ'נקו, מנהיג הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק, במצעד יום הנצחון בעיר (צילום: Denis Kornilov / Shutterstock.com)
אלכסנדר זכארצ'נקו, מנהיג הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק, במצעד יום הנצחון בעיר (צילום: Denis Kornilov / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

בדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה הכריזו אתמול (שלישי) על הקמת מדינה חדשה בשם מאלו-רוסיה (רוסיה הקטנה). הבדלנים החמושים, שהקימו בעבר את 'הרפובליקה העממית של דונייצק' בשטח בו הם שולטים במזרח אוקראינה בסיוע צבא רוסיה, הכריזו על 'מאלו-רוסיה' כמדינה פדרלית ריבונית שתוקם על שטחה של אוקראינה. בירתה של 'מאלו-רוסיה' (הכינוי של אוקראינה ברוסיה הצארית) לפי הכרזתם היא העיר דונייצק. ההודעה פורסמה על רקע הקרבות הניטשים בין צבא אוקראינה לבין המורדים וצבא רוסיה, על אף הסכם הפסקת האש שנחתם ב-2015 והיה אמור לשים קץ ללחימה. כמה פלגים מבין המורדים, שהופתעו מההצהרה, הודיעו שלא יהיו מוכנים להצטרף למדינה החדשה.

מנהיג הבדלנים אלכסנדר זכארצ'נקו הודיע בטלוויזיה הרוסית שהמורדים בדונייצק ולוהנסק, כמו גם נציגים מאזורים נוספים באוקראינה, החליטו לייסד את מדינת מאלו-רוסיה. "אנחנו מאמינים שאוקראינה אינה יכולה לחזור להיות מדינה", אמר זכארצ'נקו בדברים ששידרה סוכנות הידיעות TASS. "אנחנו מקימים מדינה שתירש אותה".

מנהיג המורדים הודיע על תקופת מעבר שתימשך כשלוש שנים עד להקמתה של המדינה החדשה ושתפתור לשיטתו את המשבר באזור שנמשך כבר שלוש שנים. "אנחנו קוראים להקמת מדינת מאלו-רוסיה, מדינה עצמאית צעירה בתוך שלוש שנים", אמר זכארצ'נקו לכתבים. הוא סיפר כי אנשיו מנסחים כעת חוקה שתעמוד למשאל עם במועד מאוחר יותר, וקרא לקהילה הבינלאומית לתמוך בתוכנית שלו.

ב-2014 הכריזו המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה על עצמאותם לאחר שהתרחשה באוקראינה הפיכה בה גברו אוקראינים לאומנים ופרו-אירופאים על אזרחי אוקראינה הרוסים והפרו-רוסים. קייב, כמו גם הקהילה הבינלאומית, אינה מכירה בישות העצמאית במזרח המדינה, אבל מטביעה חותמת בדרכוניהם של הזרים העוברים מאוקראינה לרפובליקת דונייצק הנשלטת בידי הבדלנים. באותה שנה סיפחה רוסיה את חצי האי קרים שהיה חלק מאוקראינה וכעת הוא שייך לרוסיה דה-פקטו.

מנהיגי הבדלנים בלוהנסק, חבל נוסף בו פועלים הבדלנים, הבהירו אחרי הצהרת זכארצ'נקו כי הם לא שותפים להכרזה. אתר החדשות "מרכז המידע של לוהנסק" ציטט את נציג הבדלנים המקומיים ולדימיר דגטיארנקו שאמר כי הם לא עודכנו בתוכנית להקמת המדינה, ויש להם "ספקות רבים בנוגע לתועלת שבנקיטת צעד שכזה". בלוהנסק גם מסתייגים מהצהרות מפורשות על הכוונה להצטרף לרוסיה, בניגוד לרפובליקה העממית של דונייצק.

בעקבות ההכרזה, הפנה נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו אצבע מאשימה כלפי רוסיה. פורושנקו אמר כי הקרמלין הנחה את הבדלנים לצאת בהצהרה, במטרה לפרק את אוקראינה. "עליכם להבין כי (מנהיגי הבדלנים) זכארצ'נקו ופלוטניצקי אינם שחקנים פוליטיים", אמר. הוא כינה אותם בזלזול "בובות", ש"כל תפקידם הוא לחזור על המסרים שהם מקבלים מרוסיה". פורושנקו אמר שאוקראינה מחויבת להסכמי השלום, ונשבע שישיב את השליטה של אוקראינה על מזרח המדינה.

מאז תחילת המלחמה באוקראינה לפני כשלוש שנים נהרגו לפחות 10,000 בני אדם, ביניהם 2,777 אזרחים בלתי חמושים. קרוב ל-2.5 מיליון אוקראינים נמלטו מביתם, מתוכם קרוב למיליון נמלטו מהמדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!