דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

ביטחוני-מדיני / יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה בירושלים - עדכונים חיים

בעיסוויה ובמעבר שועפט הושלכו בקבוקי תבערה, נורו זיקוקין ויידו אבנים לעבר המשטרה, בא-טור נחסם כביש | אין נזק או נפגעים והמתפרעים פוזרו תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות | מוקדם יותר היום (ו') נהרגו בעימותים שלושה פלסטינים

כוחות משטרה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
כוחות משטרה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
שי ניר

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

תגובות המערכת הפוליטית להחלטת הקבינט בנוגע להר הבית

מיו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, נמסר הבוקר כי "קבינט שמקיים דיון, בטח לילי, בנושאים בעלי משמעות מדינית ובטחונית אמור להחליט ולא לגלגל אחריות למשטרה. אני מחזק את שוטרי משטרת ישראל וחיילי צה"ל ומאמין שיעמדו באתגר הבטחוני שניצב לפתחם."

מח"כ רחל עזריה (כולנו) לשעבר סגנית ראש עיריית ירושלים, נמסר כי "החלטת הקבינט הלילה על השארת המגנומטרים חייבת להיות מלווה בעבודה אינטנסיבית עם המנהיגות האזרחית המתונה במזרח העיר. הרוחות בוערות ועבודה מול המנהיגות יכולה להרגיע."

מח"כ עמר בר-לב נמסר כי "ממשלת ישראל נפלה לבור אותו כרו המחבלים, להפוך את המאבק מול הפלסטינים לכדי עימות בין האסלאם כולו לביננו. נתניהו והקבינט ברחו הלילה שוב מאחריותם להנהיג ולקבוע מדיניות לאומית כאשר העבירו אחריות בעלת משמעות אסטרטגית למשטרה, המקבלת החלטות ברמה הטקטית, בעוד עמדתם המקצועית של השב"כ וצה"ל היא אחרת. בשעה זו שהשטח בוער, כפי שתכננו המחבלים, היה מקום לפעול להורדת הלהבות, לקבל החלטה קשה אך נבונה ולהסיר את גלאי המתכות."

מראש העיר ירושלים ניר ברקת נמסר כי "ההחלטה של מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב יורם הלוי להצבת המגנומטרים בהר הבית היא החלטה אמיצה, מכיוון שבשעה הזו בשבוע שעבר כבר נרצחו שני שוטרים בהר. זו לקיחת אחריות כדי לוודא שאירועים כאלו לא יתחרשו שוב. עלינו לגבות את המשטרה ולעמוד מאחוריה. אף אחד לא קורא תיגר על הסטטוס קוו בהר הבית ואני קורא לכל התושבים המוסלמים להרגיע את הרוחות, לא לנהוג באלימות ולהישמע להוראות המשטרה. מי שבא להתפלל – אהלן וסהלן, מי שבא לעסוק בטרור ופרובוקציות ייתקל ביד קשה".

מפגינים חוסמים את הציר הסמוך לשער האריות; ח"כים מהרשימה המשותפת הגיעו לאזור

המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין אמר היום (שישי) כי כל עוד יוצבו גלאי מתכות בכניסה להר הבית לא יעלו מתפללים מוסלמים למקום.

בשעה זו מפגינים חוסמים את הציר הסמוך לשער האחריות ושומרים על מרחק מכוחות הביטחון. במקביל, מתפללים ממשיכים להגיע להר הבית.

דיווחים על כך שח"כים מהרשימה המשותפת הגיעו לאזור.

 

המשטרה להנהגה הערבית: "מצפה מאישי ציבור לגלות אחריות ולהוקיע מעשי הסתה ואלימות"

מהמשטרה נמסר כי בצאלח א-דין נוצרה התלהמות בעקבות הגעתם של אישי ציבור ששילהבו את המתגודדים במקום, ניסו לפרוץ את המחסום המשטרתי ויידו אבנים לעבר הכוחות. כוחות הביטחון השיבו את הסדר על כנו תוך פיזור המתפרעים.

ח"כ זחאלקה בהר הבית
ח"כ זחאלקה בהר הבית

עוד מסרה המשטרה כי היא "מצפה מגורמי ההנהגה ואישי ציבור לגלות אחריות ולהוקיע כל ביטויי ומעשי הסתה ואלימות ולהביא להרגעת הרוחות."

 

מפכ"ל המשטרה: "הכוחות ערוכים לכל תרחיש"

מפכ״ל המשטרה רנ״צ רוני אלשיך הגיע הבוקר (שישי) לירושלים, בכדי לעמוד מקרוב אחר היערכות המשטרה לקראת תפילות יום השישי. במהלך הערכת המצב המיוחדת בהשתתפות כלל מפקדי הכוחות ובהם מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, אלוף פקמ״ז, רוני נומה ונציגי כלל גופי הביטחון הגדיר המפכ"ל דגשים להיערכות והפריסה המבצעית של השוטרים.

מהמפכ"ל נמסר כי ״החובה שלנו היא להעניק שירותי משטרה לכלל אזרחי המדינה באשר הם. בד בבד, אל לנו לשכוח שהפיגוע בשבוע שעבר היווה חציית קו אדום וניסיון לפגוע במרׁקם הרגיש על הר הבית, כשברקע, כוחות המשטרה מתמודדים עם אירועים מאתגרים בירושלים ומחוצה לה. משטרת ישראל לא תאפשר כל הפרה של החוק או של הסדר הציבורי בכל מתווה שהוא ותפעל בנחישות כנגד כל גורם אשר ינצל את קדושת המקום ויבקש לבצע פיגועי טרור ולפגוע בחייהם של חפים מפשע".

״משטרת ישראל תעשה כל שביכולתה על מנת לאפשר את חופש הדת והפולחן לכל מי שחפץ בכך תוך שמירה על הסטטוס קוו סביב סוגיית הר הבית. המשטרה מממשת את החלטת הקבינט מאמש, להמשיך ולהפעיל את אמצעי הבטחון הנדרשים, ולאפשר למשטרת ישראל לפעול תוך הפעלת רגישות היכן שנדרש.

“אני קורא גם להנהגה הערבית לגלות אחריות, למגר אלימות מכל סוג ולמנוע הסתה שתוביל להסלמה שאף אזרח אינו חפץ בה.

התרשמתי שהכוחות ערוכים לכל תרחיש, לשמירה על הסדר הציבורי, והביטחון השוטף. המשטרה תחתור להחזיר מהר ככל שניתן מרקם חיים תקין לכלל תושבי העיר  ומבקשים מאזרחי העיר לשתף פעולה כדי להגיע למימוש מטרה זו."

ח"כ זחאלקה: החלטת הקבינט - אחיזת עיניים

ח״כ ג׳מאל זחאלקה כינה את החלטת הקבינט להעביר את ההחלטה על גלאי המתכות למשטרה – "אחיזת עיניים". לדבריו הפלסטינים דוחים את ההחלטה ואת כל ההצעות שאינן כוללות הסרה מוחלטת של גלאי המתכות, ודורשים להחזיר את המצב לקדמותו, טרם הצבתם. זחאלקה הנמצא בשער האריות הוסיף כי נתניהו נושא באחריות אישית להתדרדרות המצב היום ובתקופה הקרובה.

ממפלגת חד"ש נמסר כי היא מגנה את החלט הממשלה להשאיר את גלאי המתכות בהר הבית, דבר המהווה לדבריהם "פרובוקציה בוטה ופגיעה בחופש הפולחן וניסיון לשנות את הסטטוס-קוו במקומות הקדושים".

ח"כ זחאלקה, ח"כ זועבי ואנשי הווקף בכניסה להר הבית
ח"כ זחאלקה, ח"כ זועבי ואנשי הווקף בכניסה להר הבית

אבו מאזן לאמריקנים: המצב מסוכן ועשוי לצאת משליטה

מסוכנות הידיעות הפלסטינית WAFA נמסר כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביקש מהממשל האמריקאי להתערב ולאלץ את ישראל לסגת מהצבת המגנומטרים.
אבו מאזן שוחח עם יועצו הבכיר של טראמפ ג'ראד קושנר ואמר לו כי המצב "מסוכן באופן קיצוני ועשוי לצאת משליטה" והתנה את הרגעת המצב בהסרת גלאי המתכות. עוד אמר אבו מאזן כי הוא רואה בממשלת ישראל אחראית לכל תוצאה.

בתוך כך מכנס אבו מאזן ישיבה דחופה ברמאללה בהשתתפות ראשי אש"ף ותנועת הפתח וזאת על מנת לקבל החלטות ביחס להחלטת הקבינט להשאיר את גלאי המתכות בכניסה להר הבית.

דיווחים פלסטיניים: 18 עצורים מאז שעות הבוקר

עפ"י דיווחים פלסטינים כ-18 צעירים פלסטינים נעצרו במהלך הבוקר ע"י כוחות הביטחון.

הסתיימה התפילה בהר הבית; נעצר חשוד ביידוי אבנים

בסיום התפילה ותחילת פיזור המתפללים, החלו יידויי אבנים לעבר הכוחות. הם פוזרו תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. נעצר חשוד שזוהה מיידה אבנים.

שוטרים מרחיקים מפגינים בשעות הבוקר בהר הבית. צילום: דוברות המשטרה
שוטרים מרחיקים מפגינים בשעות הבוקר בהר הבית. צילום: דוברות המשטרה

דיווחים פלסטיניים על הרוג בעימותים במזרח ירושלים

על פי הדיווחים, נער פלסטיני בן 17 נהרג בעימותים בראס אל עמוד. ע"פ כמה עדי ראייה הנער נורה על ידי אזרח ישראלי. המשטרה טרם אישרה את הפרטים. למשטרת ישראל ידוע על שני פצועים פלסטיניים – בראס אל-עמוד ובא-טור.

ארבעה שוטרים נפצעו במהלך הפרות הסדר בהר הבית

כוחות משטרת ישראל התמודדו עם הפרות סדר אלימות שהחלו עם סיום התפילות בהר הבית. ארבעה שוטרים נפצעו מאבנים ומזיקוקים שהושלכו לעברם ע"י המתפרעים. אבנים יודו לעבר כוחות משטרה בשכונת ראס אל עמוד שבירושלים.

 

דיווח פלסטיני: שני הרוגים נוספים במהומות במזרח ירושלים

שני פלסטינים נהרגו בעימותים במזרח ירושלים. צעיר פלסטיני בן 18 משכונת סילוואן נהרג בשכונת ראס אל עמוד, כאשר ע"פ עדי ראייה פלסטינים, הצעיר נורה ע"י אזרח ישראלי. מיד לאחר מותו, הובא ההרוג לקבורה. צעיר פלסטיני נוסף בן 18 הלומד באוניברסיטת ביר זית מת מפצעיו בבית חולים אל-מקסד לאחר שנורה ע"י כוחות משטרה בשכונת א-טור, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות הפלסטינית מען. בנוסף מדווחים הפלסטינים על 140 פצועים במהלך אירועי היום.

מהמשטרה נמסר כי פצוע שפונה מא-טור לקבלת טיפול רפואי במהלך הפרות סדר אלימות מת מפצעיו ונקבר וכי נסיבות מותו נבדקות. עוד נמסר מהמשטרה כי בהפגנות נורו זיקוקין בכינון ישיר לעבר השוטרים וסיכנו את חייהם. ארבעה שוטרים נפצעו מאבנים ומזיקוקין שהושלכו לעברם על ידי המתפרעים וטופלו במקום.

התפרעויות גם ביהודה ושמורון: עימותים אלימים בין פלסטינים לצה"ל

אלפי פלסטינים מתפרעים במספר נקודות ביהודה ושומרון. על פי דיווחים של צה"ל במחנה הפליטים קלנדיה מיידים אבנים כ-500 פלסטינים לעבר כוחות הביטחון. גם בחברון מדווח על עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים. צה"ל משיב בירי רימוני גז והלם. עימותים נוספים נרשמים במספר מוקדים נוספים: ליד תקוע הושלכו אבנים על רכבים; שני כלי רכב נפגעו ונפגעת חרדה טופלה במקום. בקדום שבשומרון, עשרות פלסטינים הבעירו צמיגים, בנעלין כמאה פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחותינו, בבית אומר עשרות פלסטינים נוספים מתפרעים ובקבר רחל שבבית לחם כמאתיים פלסטינים מיידים אבנים. בסינג'יל צפונית לרמאללה כמאה פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל, שמשיבים בירי גז.

מעצרים ביהודה ושומרון; הפרות סדר ברצועת עזה

כוחות צה״ל ומג״ב עצרו 17 מעורבים בהפרות הסדר האלימות כלפי כוחות הביטחון ברחבי יהודה ושמרון. במהומות השתתפו אלפי פלסטינים ונזרקו בקבוקי תבערה, אבנים וצמיגים בוערים. מהצ"ל נמסר כי נבדקת טענה על הרוג פלסטיני באבו דיס.

בנוסף, בשעות האחרונות החלו הפרות סדר אלימות לאורך רצועת עזה, בהן משתתפים עשרות פלסטינים במספר מוקדים. המפגינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוח צה״ל. צה"ל ביצע ירי לעבר מסיתים מרכזיים. נבדקת טענה על מספר פלסטינים פצועים.

מהומות ביהודה ושומרון. צילום: דוברות מג"ב
מהומות ביהודה ושומרון. צילום: דוברות מג"ב

 

הח"כים הערבים מהרשימה המשותפת מפנים אצבע מאשימה כלפי השר לביטחון פנים ארדן

ח״כ ג׳מאל זחאלקה, יו״ר סיעת הרשימה המשותפת: ״ארדן מתעקש על השארת המגנומטרים, דבר הגורם לשפיכות דמים. החלטה אחרת הייתה מונעת ההרג היום״. חבר מפלגתו, ⁠⁠⁠ח״כ טלב אבו עראר אמר: ״מדיניות הממשלה האכזרית כלפי מסגד אלאקצא בשינוי הסטטוס קוו ובהצבת מכשירים מגנומטריים תוביל בהכרח לאינתיפאדה שלישית, שכבר התחילה היום. וממשלה אשר מקבלת החלטות פולוטיות כלפי מסגד אלאקצא היא זו שתשא באחריות. המוני המוסלמים שהגיעו היום למסגד לא השתמשו באלימות , ומי שהפר את השקט והשתמש באלימות והרג שלושה פלשתינים היא משטרת ישראל״.

הפרות הסדר באיזור ירושלים נמשכות

בצומת המצודה מכיוון עיסוויה הושלכו בקבוקי תבערה, נורו זיקוקין וייודו אבנים לעבר כוחות הביטחון. אין נזק או נפגעים. מפירי הסדר פוזרו תוך שימוש באמצעים. בא-טור עשרות רעולי פנים חוסמים כביש. המשטרה במקום. במעבר שועפט כמה עשרות מפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר השוטרים. אין נזק או נפגעים. המתפרעים פוזרו תוך שימוש באמצעים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!