דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

רקע / לפני שמפטרים: 5 שאלות שראוי להעלות על תהליך ההתייעלות בטבע

הנהלת טבע מעוניינת לפטר מאות עובדים למרות שהיא חברה רווחית, למרות הסיוע הנדיב מהמדינה, למרות שלא מדובר בתכנית הבראה אמתית ולמרות הבונוסים המובטחים למנכ"ל הזמני. אז מה בעצם קורה כאן? פרשנות

עובדי טבע (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90).
עובדי טבע (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר הכחשות רבות, השבוע הודיעה חברת טבע, אחת המעסיקות הפרטיות הגדולות בישראל, כי בכוונתה לפטר מאות עובדים כחלק מתהליך התייעלות וצמצום על רקע השנה הקשה שעוברת ענקית התרופות. אך רגע לפני שמניפים את חרב הפיטורין, הנה כמה שאלות שראוי לענות עליהם כששולחים הביתה מאות עובדים.

עובדי טבע מפגינים מול מטה טבע נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).
עובדי טבע מפגינים מול מטה טבע נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).

למה חברה רווחית מפטרת עובדים?

למרות מצב המניה שלה (שערכה נחתך בכ-40% בשנה האחרונה), טבע היא חברה רווחית וצומחת. ב-2016 המחזור של טבע הוערך בכ-84 מיליארד שקל המהווים עליה של 10% לעומת 2015. הרווח הנקי של טבע ברבעון הראשון של 2017 עמד על כ-2.3 מיליארד שקל. את 2016 שהייתה שנה קשה, סיימה טבע ברווח נקי של 1.2 מיליארד שקל. את 2014 סיימה טבע עם רווח נקי של כמעט 12 מיליארד שקלים. בחמש השנים האחרונות צברה טבע רווח נקי של יותר מ-30 מיליארד שקלים. אז למה חברה מרוויחה כל כך צריכה לפטר? מה היא מנסה להראות, ולמי?

האם הטבות המס מהן נהנית החברה צריכות להשפיע על הפיטורים?

טבע נהנית מהטבות מס אדירות. מדינת ישראל לא מעניקה לטבע הטבות מס אדירות בשל תרומתה לסביבה. הטבות המס, במסגרת החוק לעידוד השקעות הון נועדו לתמרץ העסקה. ברגע שטבע מחליטה על מהלך פיטורים היא שומטת את ההיגיון שבשמו היא מקבלת את הטבות המס. בזכות עתירה של גלובס לבג"ץ נחשף כי בין השנים 2006 ל-2013 זכתה טבע בהטבות מס המוערכות בלמעלה מ-18 מיליארד שקלים. טבע היא למעשה החברה שנהנית מהיקף הטבות המס הגבוה בישראל.

האם הפיטורים הם חלק מתהליך הבראה אמיתי?

מעבר לעובדה שטבע היא חברה רווחית, בשנים האחרונות היא מצויה במשבר ניהולי חריף. מזה מספר חודשים טבע מנוהלת על ידי מנכ"ל זמני, יצחק פטרבורג, וללא מנהל כספים קבוע כאשר מייקל מקללן מונה למנהל כספים זמני במקום איל דשא המתפטר. טבע מחפשת מנכ"ל בעל שם שיצליח לתת לה כיוון, ישקם את מעמד המניה וייתן לה אופק אסטרטגי. ההודעה על פיטורים בטבע מגיעה ללא תוכנית אמיתית להבראה של החברה. לחברה בסדר הגודל של טבע המעסיקה כ-7,000 עובדים בישראל ומעל ל-40,000 עובדים בעולם, פיטורים של 350 עובדים לא ישנו את שורת הרווח, וחוץ מריצוי המשקיעים כלל לא ברור מה תהיה השפעתו של המהלך.

האם הפיטורים משקפים סדרי עדיפויות נכונים?

על פי הפרסומים, המנכ"ל הזמני של טבע צפוי ליהנות מחבילת שכר בשווי של מעל לתשעה מיליון שקלים בשנה. על פי השמועות, טבע הייתה מוכנה לשלם גם למעלה מ-20 מיליון דולרים למנכ"ל הבא של החברה. ראוי שחברה שמבקשת להתייעל ולפטר עובדים, תתחיל בצמצום הוצאות בראש הפירמידה. פיטורי עובדים צריכים להיות צעד אחרון של תהליכי ייעול והבראה, לא צעד ראשון.

האם הפיטורים האלה נעשים לטובת הציבור שמחזיק במניות החברה?

טבע היא חברה ציבורית. ציבור המשקיעים הפרטיים, יחד עם המשקיעים המוסדיים המנהלים גם הם את כספם של אנשים פרטיים, מחזיקים בכ-90% מטבע. גודלה האדיר של החברה, בה מושקע כספם של עשרות, אם לא מאות, אלפי אנשים, צריך לחייב אותה לסטנדרטים גבוהים במיוחד. סיפור אלוביץ' ובזק מלמד כי האינטרס של הציבור המחזיק ברוב המניות לא תמיד מיוצג. במקרה של טבע, האינטרס של הציבור, במובנו הרחב, הוא למנוע את הפיטורים. 350 מפוטרים לא ישפיעו ישירות על מצב הכלכלה הישראלית, אבל פיטורים ללא הצדקה בחברה כמו טבע מסמנים קו אדום שנחצה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!