דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

הר הבית / דריכות לקראת תפילות יום שישי בהר הבית; צעירים שהתבצרו בהר פונו בכח

לאחר שהוסרו אמצעי הבידוק ונפתחו כל שערי הכניסה להר, נכנסו אלפי מתפללים מוסלמים להר הבית והעימותים לא איחרו לבוא | כ-100 פלסטינים נפצעו | בסיום התפילה התבצרו עשרות צעירים במסגד ופונו ע"י כוחות המשטרה | היערכות מוגברת היום בכל ירושלים לקראת תפילות יום השישי

התפרעויות בהר הבית, עם כניסת המתפללים המוסלמים (צילום: דיאא חאג' יחיא)
התפרעויות בהר הבית, עם כניסת המתפללים המוסלמים (צילום: דיאא חאג' יחיא)
שי ניר

היום צפויה דריכות רבה מצד גורמי הביטחון לקראת תפילת יום שישי, מתוך חשש להמשך העימותים. אמש (חמישי) בסיום הערכת מצב משטרתית שהתקיימה בשעות הלילה הודיעה משטרת ישראל כי הוחלט על היערכות מבצעית במספר מעגלים במזרח ומערב העיר, בדגש על עוטף ירושלים, סמטאות העיר העתיקה, צירי תנועת מתפללים לכותל המערבי והר הבית. כמו כן יוגבל גיל הכניסה לכיוון העיר העתיקה והר הבית לגברים מגיל 50 ומעלה, לנשים תותר הכניסה בכל גיל.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, הדגיש את החובה לשמור על ביטחונם, שלומם וכבודם של המתפללים והתושבים בעיר העתיקה ובשטח הר הבית, לצד האזהרה כי המשטרה לא תאפשר לאף גורם קיצוני או מתסיס לחולל מהומות. בערב הכריז ראש הממשלה נתניהו כי כוחות המשטרה יתוגברו, וזאת לאחר היוועצות בשר הביטחון והשר לביטחון הפנים.

פינוי פצועים מהר הבית בשער האריות (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
פינוי פצועים מהר הבית בשער האריות (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)

מוקדם יותר אתמול, בשעות הערב, לאחר שהמשטרה פתחה את שער חוטה שם התבצע לפני שבועיים הפיגוע בו נהרגו שוטרי מג"ב האיל סתאוי וכמיל שנאן, הגיעו להתפלל אלפי מתפללים מוסלמים אל הר הבית. במקום פרצו עימותים בין הנוכחים לבין כוחות המשטרה שכללו בין היתר זריקות אבנים על רחבת הכותל. עפ"י מקורות פלסטינים משטרת ישראל פעלה ברחבת הר הבית לפיזור ההתפרעות ובדיווח הסהר האדום נמסר כי כ-94 פלסטינים נפצעו במהלך עימותים אלה, בין היתר מפגיעות כדורי גומי וכי הפצועים קיבלו טיפול במרפאה של מסגד אלאקסא.

לאחר תפילת הלילה של המוסלמים, התחדשו המהומות בהר הבית בין כוחות המשטרה לבין עשרות צעירים במתחם. על אף ניסיונות ההרגעה בשטח, וחרף נסיגת ישראל התקפלות ישראל מהצבת אמצעי בידוק למתפללים המוסלמים ופתיחת כל שערי כניסות המתפללים, נראה כי ישנן עדיין קבוצות המעוניינות להמשיך להתסיס ולהסלים את המצב.

מפקד מחוז ירושלים, תנ״צ יורם הלוי ברחבת הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל).
מפקד מחוז ירושלים, תנ״צ יורם הלוי ברחבת הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל).

במקביל לסיום התפילה, כמה עשרות צעירים התבצרו במסגד ולא נשמעו להוראות השוטרים לעזוב את שטח ההר כמקובל בסיום התפילה. ממשטרת ישראל נמסר כי נעשו מספר ניסיונות באמצעות הוואקף לקרוא לצעירים לצאת מהמסגד, אך משלא נענו, נעשו ניסיונות נוספים במהלכם כרזו גם כוחות המשטרה לצעירים להישמע להוראות המשטרה ולצאת מהמסגד. בשלב זה נעלו הצעירים את דלתות המסגד וסרבו לצאת. על מנת למנוע הסלמה וכחלק מהיערכות המשטרה לתפילות יום השישי, נכנסו כוחות המשטרה אל המסגד בו התבצרו הצעירים, ופעלו להוצאתם. מספר צעירים שהפרו את הסדר והתעמתו עם השוטרים נעצרו והועברו לחקירה.

שרי החוץ הערבים: על ישראל לחדול המתוקפנות

אתמול נפגשו שרי החוץ של מדינות ערב החברות בליגה הערבית בקהיר, לדיון בנושא אירועי הר הבית. לאחר פגישתם יצאו בגינוי, "ההתקפות והצעדים הישראלים בירושלים ובמסגד אל אקצה", וקראו למועצת הביטחון של האו"ם – "לחייב את ישראל לחדול ממדיניותה וההתקפות המתמשכות על מזרח ירושלים ומסגד אל אקצא המפרה את החוק הבינלאומי והחלטות (מועצת הביטחון, ש.נ.). שרי החוץ קוראים גם לכל המדינות לממש את החלטות הוועד המנהל של אונסק"ו ביחס לנושא הפלסטיני ובהכרה כי מסגד אל אקצא הוא חלק מהמורשת העולמית."

על רקע המשבר הדיפלומטי עם ישראל ביחס לפרשת הירי במתחם שגרירות ישראל שהוביל למותם של 2 אזרחי ירדן, אמר אתמול מלך ירדן עבדאללה השני, "חשוב להבטיח ולכבד את הסטטוס קוו ההיבטורי והחוקי בחראם אל שריף (הר הבית, ש.נ.) למנוע את הישנות המשבר" והוסיף כי, ירדן ניהלה את המשבר במתחם לאחר מאמצים מתמשכים לאחר הכלת ההתפתחויות השליליות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!