דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / הסכם קיבוצי ראשון נחתם בחברת הביטוח מנורה מבטחים

ההסכם, שיחול על 1,500 עובדי החברה, כולל בין היתר העלאת שכר מצטברת של עד 13%, בונוס שנתי, הגדלת שכר המינימום בחברה והגדלת מספר ימי החופשה | אבי ניסנקורן: "ההסכם מביא לידי ביטוי את הערכת החברה להון האנושי שלה"

חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)
חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר כשנה וחצי של משא ומתן, חתמו אתמול (ראשון) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ועד עובדי מנורה מבטחים, ומנכ"ל החברה, מוטי רוזן, על הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך בחברת הביטוח, שיחול על כ-1,500 עובדיה, שהתאגדו בהסתדרות בתחילת 2016.

ההסכם משפר את תנאי ההעסקה של העובדים, לצד תגמול על מצוינות, ושימת דגש על צמצום פערים. בכך מצטרפת מצטרפת מנורה מבטחים לשורת חברות הביטוח הגדולות בישראל, שעובדיהן כבר נהנים מהעסקה תחת הסכמים קיבוציים, בהן: כלל, מגדל, AIG, הפניקס ושירביט.

חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)
חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)

"ההסכם הוא חלק ממהלך נרחב שההסתדרות מובילה לעיגון יחסי העבודה הקיבוציים בענף הביטוח, מהלך שימצב את הביטחון התעסוקתי בתחום ויניע את העובדים להביא להצלחת מקומות העבודה שלהם", אמר ניסנקורן במעמד החתימה. יו"ר ההסתדרות בירך את עובדי החברה והנהלתה, משא ומתן ש"נוהל לכל אורכו בהגינות רבה ובהוגנות מלאה ע"י כל הצדדים להסכם, תוך שמירה על שקט תעשייתי למופת".

מנכ"ל החברה, מוטי רוזן, אמר כי "בעיני ההנהלה, עובדי החברה הם המשאב החשוב ביותר והיחיד להצלחתה של החברה. דאגנו, ותמיד נדאג, לרווחתם של עובדינו המסורים ולרווחת משפחותיהם. ההסכם מיטיב ומשפר את תנאי העסקתם של העובדים ואנו מברכים על כך. אנו משוכנעים כי ההסכם הקיבוצי יתרום משמעותית להמשך הצלחתה של החברה".

"אני גאה בהסכם ובהישגים הרבים שבו, אולם יותר מכל אני גאה בדרך שבחרנו להשגתו. על כך שידענו להניח את משקעי תקופת ההתאגדות מאחורינו, ללמוד את הצרכים והחששות של הצד השני ולהגיע להבנות והסכמות מתוך ראייה כוללת של טובת עובדי החברה, זאת אף ללא צורך בסכסוך עבודה, אלא מתוך הדברות עניינית, שקופה וכנה" אמר יו"ר ועד העובדים, ניסים טורקיה, "בהסכם הבאנו בשורה לכל סוגי האוכלוסייה בחברה וחשבנו על כולם, אבל בעיקר חשבנו על העובדים המוחלשים. חשבנו על העובד בעל השכר הנמוך, העומד מול אתגרי יוקר המחייה ופרנסת משפחתו וילדיו. חשבנו על כבודו של האדם העובד ועל כך שעובדי מנורה מבטחים ביטוח יהיו גאים במקום עבודתם וישמחו להגיע בבוקר למשרדי החברה".

ההסכם החדש, שיהיה בתוקף עד שנת 2020, קובע בין היתר כי השכר ההתחלתי לעובדים הנוכחיים בחברה, ולעובדים קבועים שייקלטו אחרי החתימה עליו, לא יפחת מ-6,000 שקלים – שכר גבוה משמעותית משכר המינימום במשק, העומד כיום על 5,000 ש"ח וצפוי לעלות עד סוף השנה ל-5,300.

לצד זאת, נקבע כי שכר העובדים יועלה, בארבע פעימות לאורך תקופת ההסכם. הפעימה הראשונה, שתשולם בסמוך למועד החתימה, תעמוד על שיעור של 4% בממוצע, ותינתן בה עדיפות משמעותית לבעלי השכר הנמוך ובעלי הוותק הגבוה בחברה. שלוש הפעימות שאחריה תעמוד על 3%, כל אחת, ותהיינה תלויות בביצועי החברה. הפעימה האחרונה של העלאת השכר תביא בחשבון את העובדים אשר טרם קיבלו העלאת שכר דיפרנציאלית קודם לכן.

בנוסף להעלאות השכר הוסכם כי עובדי החברה יקבלו כבר בשנה הראשונה להסכם בונוס שנתי שיחולק באופן דיפרנציאלי, ובשאר שנות ההסכם יותנה הבונוס בעמידת החברה ביעדי הרווח שהוגדרו מראש.

ההסכם מסדיר את מעמד עובדי החברה ומספק להם ביטחון תעסוקתי. עובדים קיימים בעלי ותק של שנתיים ומעלה, יקבלו קביעות עם החתימה על ההסכם ועובדים חדשים יקבלו מעמד של קביעות בחברה בתוך שלוש שנים. בנוסף, מסדיר ההסכם קדימות למועמדים פנימיים בתהליכי איוש משרות, ומנגד מסדיר מנגנונים שונים ומשותפים להנהלה, להסתדרות ולוועד העובדים בכל הקשור להליך סיום העסקת עובדים.

עם החלת ההסכם, מספר ימי החופשה בחברה יחל מ-12 ימי עבודה בשנה לעובדים בעלי הוותק הנמוך ביותר ועד ל-23 ימי עבודה לעובדים בעלי ותק של תשע שנים ומעלה. בנוסף , ההסכם מעניק לכל עובד שני ימי בחירה בשנה וימי חופשה בגין אירועים מיוחדים כגון נישואים, הולדת ילד וכו'. כחלק מההסכם שופר התעריף לכל אחד מימי ההבראה שיקבלו העובדים אחת לשנה. לעובדים קבועים בעלי ותק של עד שש שנים הוגדל התעריף ל-424 שקל ליום ועד ל-500 שקל לעובדים להם ותק של 13 שנים ומעלה.

נקבע כי החברה תפריש מדי חודש לעובדים 6.5% משכרם על חשבונה  לסעיף ההפרשות הפנסיוניות בנוסף להפרשה של 6% על חשבון העובד. 8.33% נוספים יופרשו על חשבון החברה, לטובת פיצויי פיטורים. ההסכם מסדיר גם הפרשות פנסיוניות בגין רכיב שעות נוספות גלובליות. כמו כן, החל מוותק של שנה, תיפתח לכל עובד קרן השתלמות שההפרשות אליה יהיו בגובה 5% מחציתם על חשבון העובד ומחציתם על חשבון המעסיק. עם קבלת מעמד של קביעות בחברה יגדל שיעור ההפרשות מצד המעסיק ל-7.5%.

הורים לילדים בני שנתיים עד חמש, עם מעמד קביעות, יהיו זכאים לתשלום תוספת גני ילדים בגובה 300 שקל לילד לחודש. עובדים ותיקים ימשיכו ליהנות מההסדר הקיים. עובדים קבועים אשר הינם הורים לילדים בני ארבע עד עשר, יקבלו אחת לשנה גם תוספת קייטנות בגובה 350 שקל לכל ילד.

בתחום הרווחה, הוסדר כי גובה השי שיקבלו העובדים בפסח ובראש השנה יעמוד על 500 שקל בכל חג. תקציב הרווחה לכלל עובדי החברה יעמוד על כ-5.7 מיליון שקל בשנה, והוא ינוהל באמצעות ועדה משותפת להנהלה ולוועד. תקציב הרווחה כולל בין היתר נופשים משפחתיים לעובדי החברה, ימי גיבוש וימי כיף.

סעיפים נוספים בהסכם קובעים כי החברה תממן את תשלום אגרת הרישיון המקצועי השנתית לעובדיה, וכי היא תרחיב את רמת כיסוי ביטוח הבריאות, נוסף לזה שהעניקה לעובדיה ערב חתימת ההסכם. בהתאם לשיקול דעת ההנהלה, החברה אף תשתתף בעלות לימודים חיצוניים הרלוונטיים לתחומי עיסוקם של העובדים.

יש לציין כי ההסכם מעגן באופן ייחודי גם את זכויותיהם של עובדי מוקדי החברה, ובין היתר נקבע כי כל עובד מוקד שישלים שנת עבודה יהיה זכאי לקרן השתלמות ולאחר חצי שנת עבודה יועבר להעסקה במתכונת של עובד חודשי. כמו כן העובד יהיה זכאי לימי בחירה ולאחר שישלים 15 חודשי עבודה יוכל להגיש מועמדות לתפקידים אחרים בחברה.

עוגה לכבוד חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים שהכינה עובדת החברה, ורדה שמואלביץ. (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)
עוגה לכבוד חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים שהכינה עובדת החברה, ורדה שמואלביץ. (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד מסר כי "ההסכם במנורה מבטחים הוא עדות נוספת להצלחת מהלכי ההתאגדות בענף הביטוח. הערכתי נתונה לעובדים ולאנשי המקצוע שליוו אותם באופן הדוק במהלך המו"מ וכן להנהלת החברה על אורך הרוח שגילו לאורך הדרך ועל ההבנות אליהן השכילו להגיע, לטובת כל הצדדים".

את ועד העובדים ליוו לאורך תהליך המשא ומתן ראש חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות בהסתדרות המעו"ף מירי גרגיר, עורכי הדין יובל ברוק, וגלי שטיינברג מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי, בני כהאן מאגף הכלכלה בהסתדרות ויניב וייס מאגף הפנסיה. "עם סיומו של מו"מ מאתגר בחברת מנורה מבטחים ביטוח, אני שמחה מאוד על ההטבות הגלומות בהסכם אך בראש ובראשונה אני מכבדת מאד את הדרך שבה השכילו שני הצדדים להוביל את המו"מ" אמרה גרגיר, "זו דוגמה לכך שגם מו"מ להסכם קיבוצי ראשוני יכול להתנהל בדרך של הבנה, הקשבה ושיתוף פעולה. הגענו להסכם קיבוצי ראשוני אשר משפר משמעותית את תנאי עבודתם ושכרם של העובדים תוך דאגה לעובדים בשכבות החלשות יותר ותוך דאגה לביטחונם התעסוקתי של כלל עובדי החברה. אני משוכנעת שתהליך הטמעת ההסכם יתבצע אף הוא באותה הדרך בה נוהל המו"מ, כי לעיני כולנו עומדת טובת העובדים וטובת החברה".

עובדי מנורה התאגדו בהסתדרות בתחילת שנת 2016, וניהלו מאבק משפטי ארוך כנגד ניסיון להקמת ועד עובדים פנימי בחברה. רק בעקבות קביעת בית הדין לעבודה כי הועד הפנימי אינו ארגון עובדים היכול לטעון ליציגות, בפברואר 2016, ולאחר מאבק נחוש של העובדים, הכירה הנהלת החברה ביציגות התארגנות העובדים בהסתדרות ופתחה במשא ומתן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!