דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגד

חברה ועבודה / לפנות בוקר (ו') נחתם הסכם קיבוצי חדש ופורץ דרך לעובדי אגד

לאחר מאבק ממושך נחתם הסכם קיבוצי שיגדיל את שכרם וישפר את תנאי העסקתם של עובדי אגד | יישום ההסכם מותנה בחתימה על הסכם בין אגד לממשלת ישראל

מעמד חתימת ההסכם באגד (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
מעמד חתימת ההסכם באגד (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי; יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן ויו"ר ועד העובדים הארצי, יעקב וחניש, חתמו לפנות בוקר (שישי) על הסכם עקרונות שמסדיר את זכויותיהם של עובדי אגד וכולל טבלת שכר ייחודית וראשונה מסוגה בענף התחבורה הציבורית, אשר מביאה לשדרוג דרמטי של שכר הנהגים ומחילה מנגנון קידום שכר אחיד לעובדי דור א' ודור ב'. עוד קובע ההסכם לראשונה כי החל משנת 2020 יוצמדו ההסכמים באגד למגזר הציבורי ועובדי אגד מכלל הסקטורים יוכלו ליהנות גם מתוספות השכר שיושגו במסגרת הסכמי המסגרת. ההסכם יכנס לתוקף רק עם חתימת הסכם התשומות החדש בין אגד וממשלת ישראל.

"טבלת השכר הייחודית והראשונה מסוגה שמוצגת בהסכם, קובעת למעשה סטנדרט חדש לתנאי העסקת העובדים אצל מפעילות התחבורה הציבורית" אמר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ובירך את הצדדים. "מדובר בבשורה שתשנה לא רק את מעמד הנהגים באגד אלא את פני התחבורה הציבורית בישראל. מהלך זה יגביר את האטרקטיביות של הענף, יביא לצמצום המחסור החמור בכוח אדם מיומן בתחום, ויתרום לשיפור איכות השירות והבטיחות לטובת כלל משתמשי התחבורה הציבורית בארץ" כך ניסנקורן. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר במעמד החתימה: "ההסכם הוא לא פחות ממהפכה. הצבנו רף חדש לתנאי השכר של הנהגים בתחבורה הציבורית ורף זה יהפוך במהרה ל'גולד סטנדרט' שישנה את המציאות בתחבורה הציבורית בישראל, תוך הגנה על האיזון הראוי בין המשימה האחראית שמבצעים הנהגים לבין התגמול שמגיע להם. בנוסף לכך, הבאנו להישגים משמעותיים גם ליתר הסקטורים באגד, תוך הבטחת הביטחון הכלכלי של כלל העובדים".

הפגנת עובדי אגד בירושלים (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
הפגנת עובדי אגד בירושלים (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

יו״ר אגד, אבי פרידמן, אמר הבוקר כי ״מדובר בהסכם חשוב לעובדים ולהנהלת אגד שמבטיח מחד ביטחון תעסוקתי, יציבות ושכר הוגן וכן יאפשר מאידך להנהלת אגד לעמוד על העקרונות החשובים לנו בהסכם התשומות החדש עם הממשלה כדי להבטיח את המשך פעילותו של אגד, כגוף התחבורה הציבורית הגדול והמוביל בישראל, בתנאי שוק משתנה ותחרותי״. יו"ר הוועד הארצי של עובדי אגד, יעקב וחניש, ציין כי: "המאמצים, הנחישות והעמידה האיתנה של העובדים והוועד השתלמו. בתמיכת ההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה, הצלחנו להביא הישג היסטורי שמיטיב עם כלל עובדי אגד ומשמש כמגדלור לענף כולו".

לראשונה מזה שנים – טבלאות שכר

טבלת השכר החדשה פותחת לנהגי אגד ציר התקדמות בשכר לאורך 38 שנים, כשבמהלכן יזכה כל נהג בתוספת אוטומטית של 1% בגין כל שנת ותק. מנגנון שכר זה יחול על כלל נהגי החברה – בדור א' ו-ב' כאחד. מרגע חתימת ההסכם הסופי יתעדכן שכר הנהגים בהתאם לוותק הנוכחי שלהם. כך למשל – עובד בעל 10 שנות ותק – שכרו יעלה ב-10% באופן מיידי – תוספת שכר משמעותית ביותר מדי חודש. טבלת קידום שכר זו תחול גם על כל עובד חדש שיצטרף לחברה.

על פי ההסכם, השכר ההתחלתי של עובדי המשק באגד יעמוד מעתה על 36 שקל לשעה והשכר השעתי של עובדים קיימים אשר השלימו ותק של 3 שנים באגד, יחל מ-39 שקל לשעה. טבלת השכר לעובדי המשק קובעת כי מדי שנתיים יקבלו תוספת קבועה של חצי אחוז, ותוספת של חצי אחוז נוסף על פי המלצת המנהל.

ההסכם כולל טבלת שכר ייחודית גם לסקטור עובדי המינהל באגד, שתחול גם על עובדי הבקרה התפעולית. שכרם של עובדי מינהל קיימים יחל מ-32 שקל לשעה, ושל עובדים שיגויסו בעתיד יחל מ-30 שקל לשעה. שכר עובדי סקטור זה יעלה בחצי אחוז בגין כל שנת ותק. יודגש כי גם עובדי המשק וגם עובדי המינהל אשר יועסקו בתפקידי נהיגה, יהיו זכאים לתגמול לפי טבלת השכר של הנהגים, הן בשכר והן בוותק. עוד כולל ההסכם זכאות של עובדי דור ב' במינהל ובמשק לקרן השתלמות, עם שיעור הפרשה מקסימלי מטעם המעסיק.

סעיף נוסף אשר מעוגן בהסכם קובע כי במקרים מוגדרים, אגד תאפשר לעובדיה העסקה במשרה חלקית, ובתנאי שמכסת העובדים המועסקים במתכונת זו לא יעלה על 5% מסך הנהגים באגד. המקרים שבהם תותר העסקה במשרה חלקית יהיו בתקופה של חוסר בגיוס נהגים למשרה מלאה, או בעת גיוס נשים נהגות, נהגים מהחברה החרדית או נהגים סטודנטים. העסקת עובדים אלו תתבצע תחת תנאי ההסכם הקיבוצי, וצבירת הוותק הנדרשת מהם לצורך מתן מעמד של קביעות, תיקבע ביחס לחלקיות משרתם. יודגש כי אגד מחויבת להסכים לבקשה של כל עובד במשרה חלקית לעבור למשרה מלאה.

אוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: רפי זהר).
אוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: רפי זהר).

עוד נושא שמוסדר בהסכם נוגע לפרישת עובדים עקב בעיה רפואית או בעקבות שלילת רישיון. כל בקשה של אגד להפריש עובד בנסיבות אלו, תובא לדיון בוועדה פריטטית בהרכב של ועד העובדים וההנהלה. במידה והצדדים לא יגיעו להסכמה בדבר הפרישה או בדבר תנאי הפרישה, הנושא יובא לדיון בפני ועדה פריטטית נוספת שישבו בה נציג ההנהלה ונציג ההסתדרות.
ההסכם כולל גם התחייבות של אגד לשלם את שכרו של עובד שנפגע בתאונת עבודה עד שתביעתו תאושר והוא יקבל את הכספים המגיעים לו מהביטוח הלאומי, וזאת בכפוף להלוואה  שאגד תעניק לעובד, זאת על פי ההסדר הקבוע בתקנה 22 של תקנות הביטוח הלאומי המאפשרת זאת למעסיקים. באופן זה לא יפגע רצף תשלומי השכר של העובד.

בנוסף, מסדיר ההסכם את זכויות העובדים, במקרה שאגד תהפוך בעתיד מאגודה שיתופית לחברה או במצב של כניסת משקיע חיצוני. הצדדים הסכימו כי זכויות העובדים יישמרו, כפי שהן מעוגנות בהסכמים קיבוציים ובנוהגי הארגון, לתקופה שלא תפחת משש שנים ממועד כניסת שינוי שכזה לתוקף. יודגש כי גם משקיע פרטי יהיה מחויב לכבד את ההסכמים הקיבוציים באגד. כמו כן, במקרה של שינוי המבנה התאגידי מקואופרטיב לחברה, התחייבה אגד לפתוח תפקידי ניהול לשכירי החברה ולהעניק לשכירים בונוס מכירה בגובה של 3.5% משווי המכירה. זאת ועוד, יו"ר הוועד הארצי באגד יוכל לקבל מעמד של משקיף בדירקטוריון החברה שתקום.

ההסכם כולל התייחסות לסוגיות רבות נוספות, בהן, בין היתר: אפשרות לפרישה מרצון של 50 עובדים מכלל הסקטורים, חלוקת דרגות לעובדי המשק והמינהל לאורך תקופת ההסכם, שעות העבודה בתחזוקה, פתיחת תפקידי ניהול לעובדים השכירים באגד.

הסכם העקרונות שנחתם היום, הושג כאמור לאחר מו"מ מורכב ודיונים אינטנסיביים שנערכו בין הצדדים, על רקע המאבק לחתימת הסכם תשומות חדש מול המדינה – ולאחר ששר התחבורה ישראל כץ הורה לחברה לנהל את המו"מ מול ועד העובדים בנפרד. עם זאת הובהר ל'דבר ראשון' על ידי אגד, כי ההסכם יכנס לתוקף הלכה למעשה רק לאחר שיתגבש, יסוכם וייחתם הסכם התשומות החדש עם ממשלת ישראל. במעמד חתימת ההסכם נכחו שותפים נוספים להסכמות, ביניהם: נציגי ההנהלה והוועד ומחזיק תיק התחבורה הציבורית באיגוד עובדי התחבורה, דורון עזרא.

יו"ר ועד העובדים באגד, יעקב ואחניש, נואם במהלך הפגנה. נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
יו"ר ועד העובדים באגד, יעקב ואחניש, נואם במהלך הפגנה. נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

בינואר שנה הסכימו ההסתדרות, הנהלת אגד והמדינה על העלאת שכר הנהגים ל-39 ש"ח לשעה לאחר שבמשך שנים עמד על כ-32 ש"ח לשעה. בעקבות כך עלה השכר בשורת הסכמים גם בחברות התחבורה הציבורית האחרות, אלא שהיעדר מנגנון התקדמות בשכר יצר מצב של 'נאמנות' נמוכה של הנהגים לחברות השונות ונטייה למעבר תכוף בין החברות השונות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!