דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארה"ב / ארגוני העובדים לטראמפ: מלא הבטחותיך, או שתאבד את ציבור הבוחרים שלך

קואליציית האיגודים Good Jobs Nation תצא למסע בן שבועיים ותרתום למאבק עובדים שתמכו בטראמפ בבחירות אך חשים כיום כי נשיאם הונה אותם | העובדים: "לא איכפת לנו אם הוא דמוקרט או רפובליקני, אנחנו רוצים שידאגו לזכויות שלנו"

פועלים מקשיבים לנאום של טראמפ באוהיו, יוני 2017 (AP Photo/Andrew Harnik).
פועלים מקשיבים לנאום של טראמפ באוהיו, יוני 2017 (AP Photo/Andrew Harnik).
יונתן קירשנבאום

ארגוני העובדים באמריקה יוצאים נגד טראמפ: לאחר שבעה חודשים כנשיא, האיגודים חשים כי טראמפ איננו עומד, ואף מפר את הבטחותיו. קואליציית האיגודים Good Jobs Nation מתכננת מסע בן שבועיים באזור הראסט בלט – האזור המתועש בצפון מזרח ארה"ב, בו חיים פועלים לבנים רבים שהיוו בסיס תמיכה משמעותי בטראמפ. המסר הברור לנשיא: מלא את הבטחותיך, או שתאבד את ציבור הבוחרים שלך.

ה-Good Jobs Nation הוא ארגון שהוקם בשנת 2013, ומייצג כ-2 מיליון עובדים ברחבי ארה"ב. הארגון הוקם בשותפות בין איגודי עובדים שונים, ומכוון למאבק של עובדים בעלי שכר נמוך, וסולידריות ביניהם. הארגון שותף במאבקים כגון הדרישה להעלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר, ונגד הלנת שכר, תופעה שלטענתם רווחת בקרב מעמד העובדים הארעיים בארה"ב. הארגון מחזיק בהשפעה ניכרת באזור ה"ראסט בלט" – האזור המתועש בצפון מזרח ארה"ב. באזור זה חיים פועלי תעשייה שחווים מזה עשורים שחיקה בשכרם. אזורים אלו ניכרו בתמיכה רחבה בדונלד טראמפ, שהבטיח כי יפעל "להחזיר את הכבוד לעובד האמריקאי".

דונאלד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות. צילום: AP
דונאלד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות. צילום: AP

הארגון יחל בקרוב מסע בן שבועיים ברחבי אזור ה"ראסט בלט", שמטרתו ללחוץ על טראמפ "למלא את הבטחותיו לעובדים". המסע יכלול עצרות ברחבי הערים הגדולות בהם ישתתפו העובדים ואליהם יוזמנו פוליטיקאים יריבים של טראמפ – בעיקר חברי המפלגה הדמוקרטית. "המסר שלנו הוא שאנחנו נלך עם מי שרוצה להיטיב עם העובדים" אמר אחד ממארגני המסע. "לא איכפת לנו אם הוא דמוקרט או רפובליקני, אנחנו רוצים שידאגו לזכויות שלנו".

ארגוני העובדים רואים בסיטואציה הפוליטית המורכבת בה נמצא הנשיא טראמפ הזדמנות ללחוץ עליו למלא את הבטחותיו. טראמפ עוד לא הראה הישגים פוליטיים מרשימים, ועד כה נכשל בניסיון להעביר את שני החוקים המרכזיים אותם הבטיח – ביטול ה'אובמה-קר' והרפורמות במיסים. בנוסף, עזיבתם של יועציו הכלכליים בעקבות התבטאויותיו ביחס לאלימות הגזענית בשארלוטסוויל מייצרים דימוי שלילי מאוד לגבי יכולתו לשלוט במטה, ועזיבתו של סטיב באנון בשבוע שעבר מחזקת את דימוי זה. טראמפ צריך להראות הישגים פוליטיים, והתנערות מבסיס תמיכה משמעותי שלו ממנו עשויה להיות עוד גורם באיומים הפוליטיים עליו.

ג'וסף גיברגס, יו"ר ארגון Good Jobs Nation: "טראמפ רץ כגיבור מעמד הפועלים, אז בואו נבחן את התוצאות. הוא אמר שאם הוא יהיה נשיא, לא יעבירו את העבודות שלנו למדינות אחרות. נחש מה? מעבירים אותן בכל זאת. הוא היה יכול למנוע את זה, אבל הוא לא נוקף אצבע".

נקודה נוספת אותה מדגישים ארגוני העובדים היא הנתונים הכלכליים שבהם טראמפ מתגאה. המשק האמריקאי אמנם צומח, אך הצמיחה נותרה נמוכה – בדיוק כמו תחת ממשל אובמה. גם הבטחותיו של טראמפ לדאוג למצבם של עובדי התעשייה האמריקאים אינם מראים סימני מימוש. כך, במפעל רכב באינדיאנאפוליס, שטראמפ ביקר בחודש דצמבר והבטיח כי יעניק לבעלים הקלות מס כדי "למנוע את פיטוריהם של העובדים הנפלאים האלה", פוטרו עד היום מעל 600 עובדים.

"טראמפ רץ כגיבור מעמד הפועלים, אז בואו נבחן את התוצאות" אמר ג'וסף גיברגס, יו"ר ארגון Good Jobs Nation. "לאחר שבעה חודשים השכר לא עולה, ואנשים ממשכים להיות מפוטרים", עובדים רבים, שתמכו בטראמפ בבחירות האחרונות מתוך תקווה כי דווקא הוא יביא לשיפור במצבם אחרי שנים רבות של פגיעה בהם. עם זאת, בתעשיית הרכב עלו המשכורות ב-12 החודשים האחרונים ב-0.7% בלבד- לעומת אינפלציה של 1.7%, ונמשכים הצמצומים בכוח העבודה. "הוא הבטיח דברים לאנשים העובדים" סיפא עובד במפעל רכב באינדיאנאפוליס. "הוא אמר שאם הוא יהיה נשיא, לא יעבירו את העבודות שלנו למדינות אחרות. נחש מה? מעבירים אותן בכל זאת. הוא היה יכול למנוע את זה, אבל הוא לא נוקף אצבע".

עובדת ניסאן מפגינה בעד התאגדות העובדים מחוץ למפעל לפני ההצבעה על ההתגדות במפעל (צילום: AP Photo/Rogelio V. Solis)
עובדת ניסאן מפגינה בעד התאגדות העובדים מחוץ למפעל לפני ההצבעה על ההתגדות במפעל (צילום: AP Photo/Rogelio V. Solis)

כך, רואים איגודי העובדים האמריקאיים הזדמנות ללחוץ על טראמפ לפעול. מעמד העובדים הלבן הוא אכן בסיס אלקטורלי חשוב בשביל טראמפ, ואובדנו עשוי להוות איום פוליטי ממשי עליו. עם זאת, מבחינת הנשיא, לאוכלוסייה זו ישנה משמעות פוליטית נוספת. טראמפ מצייר עצמו כ"שליח העובדים בבית הלבן", והבטחותיו להיטיב עם עובדי התעשייה הלבנים היא מרכיב מרכזי בדימוי הציבורי אותו הוא מנסה צייר. בלעדיו, עשוי להתגלות טראמפ כנציג האינטרסים של ההון הגדול – ולאבד רבים מתומכיו, שרוצים לראות "אחד משלהם" בבית הלבן.

האיגודים אף טוענים כי ממשל טראמפ פוגע במכוון בהישגים שהושגו במאבק מול ממשל אובמה. כך, טוענים ב-Good Jobs Nation, איפשר טראמפ את ביטולן של תקנות נשיאותיות שחייבו חברות שעובדות עם גופים ממשלתיים לחשוף את היסטוריית עבירות דיני העבודה שלהן, ואת ביטולה של תקנה נוספת שהבטיחה לכ-4.2 מיליון עובדים בשכר גבוה יותר על שעות נוספות. בארגון טוענים כי טראמפ משתמש ב"שפה של העובדים", אך מקדם בפועל מדיניות המכוונת להגדלת רווחיהם של המעסיקים – על חשבון עובדיהם. כך, רואים ארגוני העובדים בשיתוף הפעולה של טראמפ עם הממסד הרפובליקני במטרה לקדם הקלות במיסוי על ההון, בגידה בהם והפרה של ההבטחות אשר הובטחו במהלך הקמפיין.

מארגני המסע טוענים כי הם אינם מאמינים כי טראמפ יבחר לעמוד בהתחייבויותיו לעובדים על חשבון "נאמנותו לבעלי ההון". עם זאת, הם טוענים כי יקבלו בשמחה את החלטתו של הנשיא להיענות לבקשותיהם, במידה ויבחר בכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!