דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרות

תרבות / לשמוע צ'כוב ורביניאן כשעושים ספונג'ה: הישראלים מתמכרים לספרים מוקלטים

אישה מאזינה לספר דיגיטלי, אילוסטרציה (צילום: shutterstock).
אישה מאזינה לספר דיגיטלי, אילוסטרציה (צילום: shutterstock).

מורן משמיעה לילדה, אילן שומע תוך כדי שהוא מפסל ואלון תוך כדי שהוא מכסח את הדשא | האם עולם העבודה המודרני שמרחיק אותנו מפנאי ומנחת מציע לאוהבי הספרות חלופה הולמת?

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"שמעתי ספר מעולה אתמול." כן, שמעתי, לא קראתי. ספרים מוקלטים הם טרנד שהולך וגדל בחמש השנים האחרונות בישראל.

מהפכת ההאזנה לספרים משנה את האופן בו אנשים צורכים ספרים, ובכך צורכים תרבות. במציאות המודרנית העמוסה ומלאת המסכים, חלק מהאנשים כבר לא קוראים ספרים וחשים את היעדרם. למזלנו, התקופה בה אנו חיים מאפשרת התפתחות טכנולוגית נגישה של האזנה לספרים באמצעות היוטיוב או אפליקציה בפעילות היומיומית, ברכב בדרך לעבודה, במטלות הבית, בזמן הליכה, בנסיעה ברכבת או באוטובוס, סיפור לפני השינה לילדים ועוד.

אייקסט, מקליטים 350 ספרים בכל שנה (תמונה: יח"צ)
אייקסט, מקליטים 350 ספרים בכל שנה (תמונה: יח"צ)

שומעים קלאסיקות בכל מקום

מאור בר (35) מכפר סבא, נשואה ואם לשלושה, התחילה לשמוע ספרים מוקלטים בדרך לעבודה. "כל בוקר אני עומדת בפקקים. מצאתי את עצמי נוסעת שעות והתחיל לשעמם לי. ראיתי מודעה בפייסבוק על ספרים בהקלטה והתלהבתי מהרעיון."

"בשנים האחרונות לא הייתי קוראת ספרים, לא היה לי פנאי לזה", מתוודה מאור. "הייתי מחפשת את הספרים היותר קלילים, כי קצת קשה להתרכז באוטו. כשמישהו מקריא לך צריך להתרגל לזה, כי זה לוקח את הדמיון שלך למקום מסוים, כי הטון וההקראה משפיעים וצריך להתרגל לזה."

מאחורי אלון דרור (36) ממשגב ישנן כבר אלפי שעות האזנה. "לפני 10 שנים התחלתי להאזין לספרים. היו אז איזה 4 ספרים כאלה ומשם נתקלתי בקיומם. בגדול, בחו"ל זה רץ יותר מאצלנו, ובאוכלוסיית דוברי אנגלית יש קהל יעד גדול יותר אז זה ממש הולך טוב. אני שומע בנהיגה, בהליכות, כשאני עושה עבודות שלא דורשות חשיבה מילולית, משטיפת כלים וכיסוח דשא, אבל כשאני על מחשב זה לא עובד טוב. כשאני מחכה בתחנת אוטובוס עם אוזניות, בזמן שמישהו שומע מוזיקה – אני שומע ספר וזאת חוויה כיפית."

מורן וזיו קוראות ספר בהארד קופי (תמונה: באדיבות מורן וייצנר)
מורן וזיו קוראות ספר בהארד קופי (תמונה: באדיבות מורן וייצנר)

מורן וייצנר (35) מחיפה, אם לשניים, ושותפה בצוות ההוצאה לאור 'דרור לנפש' משמיעה סיפורים בהקלטה לבתה הקטנה זיו בת הארבע, "אני משמיעה לה סיפורים לרוב מהיוטיוב. אנחנו לא מרשים לה טלוויזיה, טלפונים ואלקטרוניקה, ופתאום היא נוגעת בטכנולוגיה. זה דורש סבלנות ומאמץ לשבת ולהקשיב, והיא מאוד אוהבת את זה. אני משתדלת שזה לא יהיה כמו לתקוע ילדים מול הטלוויזיה, שזאת תהיה חוויה."

אילן שיף, שומע ספר ומצייר (תמונה: באדיבות המצולם)
אילן שיף, שומע ספר ומצייר (תמונה: באדיבות המצולם)

אילן שיף (32) גר באלישמע, מורה לאומנות ביסודי, אב לילדה בת שנה. שיף שומע ספרים מושאלים מהספרייה לעיוורים מילדותו. "רק בכיתה ד' למדתי באמת לקרוא. אני לקוי למידה מאוד קשה, קורא גם היום כמו בכיתה ד', פיסקה בחצי שעה. זאת לא רמה של לקרוא ספר. בהתחלה היו קוראים לי עד שהורי התעייפו, ואז בתור אדם שאוהב מאוד את עולם הספרות, התחלתי לשמוע המון ספרים בכל מיני תחומים. מה שיש אני שומע." לעיוורים הפתרון של ספרים בהשמעה קיים כבר הרבה שנים, והתפתחות של חברות מסחריות המקליטות ספרים משדרגות את ההיצע גם עבור אוכלוסייה הזו.

גם הצד של הסופרים לא נפקד מהתהליך, וגם הם לאט לאט מתרגלים לעולם החדש והמופלא הזה "כשפנו אליי לפני כמה שנים אמרתי, מי שומע ספרים?" מתאר יובל אבמרמוביץ', סופר ומו"ל אשר ספריו מוקלטים באייקסט. "ואמרו לי על זה שזה תחום מתפתח. היום אני מקבל יותר ויותר פידבק מאנשים שהם שומעים את הספרים שלי."

300 עמודים ב-13 שעות

מוטי ליפמן, יזם ומנכ"ל אייקאסט (icast), אחת משתי החברות המובילות את תחום הספרים המוקראים, חווה בעצמו את הקשיים של שילוב קריאת ספרים בעולם העבודה המודרני, "מאוד אהבתי לקרוא ספרים. אבל בעולם העסקי שלנו יחד עם חיי משפחה וחברים ושלל פעילויות אתה תמיד עסוק, הקריאה נשכחה ממני. מצאתי את עצמי קורא רק בחופשים ואז גם נהיה מתוסכל מזה." לפני חמש שנים התחבר הצורך האישי של ליפמן עם היותו יזם והוא הקים את אייקסט.

יובל אברמוביץ' "כשפנו אליי לפני כמה שנים אמרתי מי שומע ספרים?", (תמונה: רונן אקרמן)
יובל אברמוביץ' "כשפנו אליי לפני כמה שנים אמרתי מי שומע ספרים?", (תמונה: רונן אקרמן)

אייקסט מקליטה כיום 350 ספרים בשנה. 50 אלף האנשים שהורידו את האפליקציה בנוסף לאלפי מנויים פעילים, יכולים לשמוע אחד מתוך 1,200 הספרים שכבר הוקלטו. "אנשים רוצים לקרוא, יש להם מוטיבציה, אבל זה הופך להיות משהו שאנשים לא מגיעים אליו. זה שזה דיגיטלי ונייד איתך לכל מקום מקל על הנגישות לספר, ומאפשר חוויה אפילו משפחתית של פעילות משותפת".

"שמיעה של ספר בעל 300 עמודים זה בערך 13 שעות לפי גודל המילים, המנוי מאפשר עד 80 שעות האזנה בחודש אך ממוצע ההאזנה עומד על 15 שעות לחודש", אומר ליפמן. מנוי באייקסט עולה 39.90 ש״ח לחודש. עבור שלושה חודשים תשלמו 119 ש״ח ועבור שנה שלמה 399 ש״ח. את הספרים של אייקסט וספרים מוקלטים אחרים ניתן גם להשיג בספריות הציבוריות. אם תהיתם אם לסופרות ולסופרים שלנו משתלם שמקריאים את ספריהם, חשוב שתדעו שהסופרים מקבלים בין 20%-40% תמלוגים מהמכירות. "אני עובד עם אייקסט שלוש שנים, אז אני רואה את הצ'קים שלי שהולכים וגדלים", אמר לנו אברמוביץ'. "אני אומר 'וואלה יש מצב שהדבר הזה ילך ויגדל בצורה משמעותית' ולסופרים, שלוקח להם שנה שנתיים לכתוב, והם צריכים להוציא את הספר וההוצאות גדולות אז זה טוב מבחינה כלכלית."

בתהליך המעניין של הפקת ספר מוקלט יש חשיבות רבה לקריינות, "זה תענוג לחבר בין הסופרים לקריינים. הסופרים מאוד מחוברים לתהליך", מספר ליפמן. "יחד עם הסופר, בוחרים ליהוק מתאים, כי כשמוסיפים קריין צריך להתחבר לקול. גילינו שזו אמנות בפני עצמה, כי הסופרים מכירים את הדיוק בכתיבה של הסיפור שלהם." ההקלטה אורכת זמן רב, הקצב הסטנדרטי הוא של 10 עמודים בשעה. החברות עובדות עם כמעט 300 קריינים, ולצד הקריינים המקצועיים מתפתחת קטגוריה שלמה של סופרים מקריאים. "חלק מהספרים שלי אני הקראתי, וגם ספרי ילדים" מספר אברמוביץ', "אבל בספרי מתח שלי, הדמות הראשית היא אשה, וליהוק של הקול המדויק שלא יהיה ילדותי מידי או מבוגר מידי לקח לא מעט זמן."

מוטי ליפמן, מנכ"ל אייקסט (תמונה באדיבות המצולם)
מוטי ליפמן, מנכ"ל אייקסט (תמונה באדיבות המצולם)

"שלושת הספרים הכי מושמעים באייקסט הם 'קיצור תולדות האנשות' של יובל נוח הררי, 'רומן רוסי' של מאיר שלו ו'נוילנד' של אשכול נבו. ליפמן מספר שמבין הספרים החדשים נמצאים 'גינת בר' של מאיר שלו, 'מילכוד 67', ו'ההיסטוריה של האנושות'.

מפתח מיומנויות

"שמעתי עד עכשיו ארבעה ספרים, כל אחד מהם לקח לי בערך שבועיים של נסיעות. כשהספר ריתק אותי, כמו 'גדר חיה' של דורית רביניאן בהקראת ריקי בליך, המשכתי להקשיב לפני השינה בבית", מספרת מאור. מורן בטוחה במקומם של הספרים בכריכה קשה בגם בעולמנו הנוכחי, "זה לא מחליף את הקריאה. זה בנוסף. אני חושבת שלראות את המילים והתמונות ולהיות ביחד באינטרקציה של לקרוא ספר, זה דבר שאין לו תחליף. גם לי בתור ילדה נתנו לשמוע וזה לא פגע בכושר הקריאה שלי, אני קוראת המון."

"אני מורה לאומנות אז אני מצייר תוך כדי ועובד על המחשב תוך כדי, לפני שינה" מספר שיף. "ניסיתי פעם לעשות את זה בנהיגה אבל לא הצלחתי להתרכז. לעומת זאת, כשאני מצייר ומפסל אני יוכל לשמוע על זה. אני מצליח לנתב את הקשב וריכוז שלי לשני דברים. גם לשבת ולהקשיב אני מסוגל ליהנות. אני יכול לסיים ספר בשבוע ואפילו פחות. בחודש אני יכול לקרוא בין ארבעה לחמישה ספרים. האמת שזה נורא כיף. לא כל אחד יכול להקשיב לספר, זאת מיומנות נחמדה."

אם בא לכןם לנסות, כאן תוכלו לשמוע את הפרק הראשון מתוך 'מבצע קהיר' – של דנה אלעזר-הלוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!