דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

בטחוני-מדיני / חמאס מציב תנאים למו"מ על רקע ביקורת משפחות הנעדרים והשבויים על הממשלה

מנהיג חמאס ברצועת עזה אמר כי הארגון יהיה מוכן להכנס למו"מ על עסקת חילופים רק בתנאי שישראל תשחרר את משוחררי עסקת שליט, שנאסרו מחדש | בתוך כך הגיב ליברמן לביקורת שהושמעה נגדו ואמר כי פתרון למצב מחייב סבלנות ויכולת עמידה

יחיא סינוואר, ראש ממשל חמאס ברצועת עזה (AP Photo/Adel Hana)
יחיא סינוואר, ראש ממשל חמאס ברצועת עזה (AP Photo/Adel Hana)
שי ניר

"לא נתחיל במו"מ לפני שחרור האסירים" כך אמר אתמול (שני) לכלי התקשורת מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סנוואר, על רקע הוויכוח הציבורי בישראל בסוגיית הנעדרים והאזרחים הישראלים השבויים בידי חמאס והביקורת החריפה נגד ממשלת ישראל מצד משפחות גולדין, הדר ומנגיסטו.

סנוואר, שהחל את כהונתו בחודש פברואר האחרון, הוסיף כי בארגונו "מוכנים לפתוח במו"מ באמצעות מתווך על עסקת חילופים" ובתנאי שמשוחררי עסקת שליט, שנאסרו מחדש, ישוחררו והוסיף כי "זוהי מחוייבותנו וההבטחה שלנו לכל האסירים שנקדם את שחרורם באמצעות עסקה מכובדת". בהתייחסו להתפטרותו של מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה אל"מ עו"ד ליאור לוטן אמר סנוואר כי לוטן התפטר מאחר "והחזיק תפקיד ללא כוח, סמכות או מעשים ותחת הצל של הממשלה הפחדנית" והוסיף כי "נתניהו מוכר אשליות למשפחות החיילים המוחזקים בשבי". עוד אמר סנוואר כי החמאס הציב תנאי "כבר משלב מוקדם" כי המו"מ לא יתחיל לפני שחרורם של 54 אסירים משוחררי שליט שנאסרו מחדש ע"י מדינת ישראל והוסיף כי "לא נשלם את אותו המחיר פעמיים".

בתוך כך, שר הביטחון ליברמן הגיב בראיון לחדשות וואלה לביקורת שנשמעה כלפיו השבוע ביחס להתנהלותו בסוגיית הנעדרים והשבויים מצד המשפחות שכינו אותו "פחדן וחלש" ואמר כי "האפשרויות העומדות כרגע כדי להחזיר את האזרחים הישראלים והגופות המוחזקות בידי חמאס הן כיבוש עזה או כניעה, והוסיף כי כל פתרון אחר, מחייב סבלנות ויכולת עמידה. "הגיע הזמן שנשבור את המשוואה", אמר ליברמן בראיון והוסיף, "זו אותה משוואה שהתחילה בעסקת ג'יבריל, שמשוחרריה הפכו ליוזמי האינתיפאדה הראשונה ומחולליה, ועד עסקת שליט שמשוחרריה נותנים כיום את הטון בחמאס בעזה ובכלל זה מנהיג הארגון ברצועה יחיא סנוואר. משוחררי שליט אחראים לרצח של שבעה בני אדם, לכן עלינו לאמץ את דוח שמגר כדי לשרטט גבולות גזרה".

שר הביטחון ליברמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).
שר הביטחון ליברמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).

על פי דיווח בחדשות 2 מיום ראשון השבוע, חמאס דורש כתנאי מקדים לכניסה למשא ומתן, את שחרורם של אלפים שנעצרו במבצע "שובו אחים" לאחר חטיפת שלושת הנערים. עוד נמסר כי חמאס מעוניין בעסקת חילופים שתהיה דומה באופיה לעסקת שליט במסגרתה שוחררו 1,027 אסירים ביטחוניים.

חמאס מחזיק בגופותיהם של החיילים אורן שאול והדר גולדין שנפלו במהלך מבצע צוק איתן, ועד היום הוא מתייחס אליהם כשבויים חיים, למרות שמדינת ישראל קבעה כי הם אינם בין החיים. בנוסף לכך, מחזיק חמאס בשלושה אזרחים שבויים – אברה מנגיסטו, הישאם-סייד וג'ומעה אבו ענימה. בשנה האחרונה נעשו מספר מאמצים לנסות לייצר ציר התקשרות מול חמאס ונסיונות ללחוץ על הארגון לשחרר את השבויים והנעדרים, אך עד היום כולם עלו בתוהו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!