דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצרים

מדיני ביטחוני / דיווח: לאחר שפונה עקב סיכון ביטחוני, שגריר ישראל במצרים שב לקהיר

לאחר שפונה בסוף 2016 מקהיר, ככל הנראה משיקולים ביטחוניים, שב לפני שבוע שגריר ישראל במצרים, דוד גוברין, לשגרירות בפאתי קהיר | צוות השגרירות בירדן שהתפנה בעקבות תקרית בטחונית בחודש שעבר טרם שב לעמאן

דויד גוברין, שגריר ישראל למצרים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
דויד גוברין, שגריר ישראל למצרים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

שגריר ישראל למצרים חזר לשגרירות ישראל בקהיר לאחר 8 חודשים בהם פעל מישראל, זאת לאחר שהוחזר לישראל יחד עם צוותו בשל איום ביטחוני. עפ"י הדיווח בסוכנות הידיעות AP, גורמים רשמיים בשדה התעופה בקהיר אמרו כי השגריר דוד גוברין חזר למצרים ביום שלישי לפני שבוע יחד עם 8 אנשי משלחת נוספים. השגריר ואנשיו צפויים ולפעול מהמתחם המצוי בפרברי קהיר. במשרד החוץ סירבו להתייחס לדברים.

בחודש פברואר האחרון פורסם בעיתון הטלגרף הבריטי, מפי בכיר ישראלי, כי ישראל החזירה את שגריר ישראל ממצרים מסיבות ביטחוניות חודשיים לפני שהתפרסמה הידיעה. לפניית העיתון השב"כ אישר את הידיעה ומסר כי "בשל שיקולים ביטחוניים, הוגבלה חזרת צוות השגרירות של משרד החוץ לקהיר". במשרד החוץ סרבו להתייחס אז לפרסום.

תקרית ביטחונית חמורה נוספת בה נשקף חשש ממשי ל-6 מאבטחי שגרירות ישראל במצרים זכורה משנת 2011. שגרירות ישראל במצרים הייתה תחת התקפה של אלפי מפגינים מצריים, שהצליחו לחדור לבניין השגרירות, לבזוז ולהרוס אותה, בעוד 6 אנשי ביטחון נצורים בתוך חדר ביטחון, כשקיים חשש ממשי לחייהם. לבסוף, לאחר התערבות ישירה, מידית ותקיפה של נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, הגיעה יחידה מיוחדת מצרית לחלץ את הנצורים. מאז שגרירות ישראל במרכז קהיר לא פעילה ופעילות המשלחת הישראלית מבוצעת במקום אחר.

פעולת שליחי מדינת ישראל במדינות ערב עימן לישראל יחסים דיפלומטים רשמיים רגישה והסיכון הביטחוני גבוהה. בחודש יולי האחרון, על רקע המתיחות הביטחונית בעקבות הצבת "המגנומטרים" בהר הבית, זיו מויאל, מאבטח ישראלי במתחם השגרירות הישראלית בעמאן בירת ירדן, ירה והרג נער בן 17, מרכיב רהיטים אשר לטענתו ניסה לדקור אותו עם מברג. מן היריות נפצע גם בעל הבית הירדני שבהמשך מת מפצעיו. הרשויות הירדניות דרשו את המאבטח לחקירה ובשל סירובה של ישראל עפ"י אמנת וינה, התייחסותה אל התקרית כניסיון פיגוע ובשל המתיחות הביטחונית הוחלט שסגל המשלחת הדיפלומטית הישראלית יסתגר במתחם השגרירות. במקביל התנהלו מאמצים דיפלומטים נמרצים בין ירושלים ועמאן שכללו גם ביקור של ראש השב"כ הישראלי, נדב ארגמן במטרה להעביר את המשלחת הישראלית בראשות השגרירה עינת שלאין בשלמותה חזרה למדינת ישראל. לאחר כיממה מתוחה המשלחת הישראלית הגיעה בשלום לישראל. לאחר חזרתה של המשלחת והתבהרות פרטי הפרשה אירועי התקרית נחקרים ובהמשך רשויות החוק יקבעו על איזה רקע היא התרחשה והאם יש להתייחס אל מויאל כמי שביצע את תפקידו או להעמידו בפני הליך משפטי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!