דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח עם

בעולם / רבבות מבני הרוהינגיה נמלטו מביתם במיאנמר בעקבות רדיפות המשטר

צעיר שנמלט לבנגלדש:"הלחימה נמשכה כל היום. הייתי תקוע במנזר ולא העזתי לצאת. כשקול היריות פסק, רצתי חזרה לביתי" | אתמול טבעו 26 נשים וילדים שניסו להימלט בסירה | והעולם בשלו

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
אוריאל לוי

האלימות בין המוסלמים לבודהיסטים במחוז ראקין של מיאנמר (בורמה) מסלימה. כ-28,000 בני רוהינגיה מוסלמים נאלצו להימלט לשכנה בנגלדש בשבוע האחרון. כך מסרו אתמול (חמישי) סוכנויות האו"ם. 20 אלף בני רוהינגיה נוספים שוהים בשטח שבין שתי המדינות האסייתיות. אנשי משמר הגבול של בנגלדש משו מהמים 26 גופות של נשים וילדים שסירתם התהפכה בשעה שברחו ממיאנמר. ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM) מסר שבין אלפי האנשים שברחו ממיאנמר יש רבים שחולים וסובלים מפציעות ירי. הנהירה העצומה של בני מיעוט הרוהינגיה המוסלמים לעבר בנגלדש באה לאחר שמורדים מוסלמים תקפו בסוף השבוע האחרון את כוחות הביטחון של מיאנמר. כוחות הביטחון שרפו בתגובה עשרות כפרים מוסלמים ומאז מתנהלת באזור לחימה עזה בין הצדדים. ממשלת מיאנמר דיווחה כי לפחות 400 בני אדם נהרגו בקרבות. מיאנמר פינתה אלפי אזרחים בודהיסטים, הזוכים לתמיכת השלטונות, ממחוז ראקין שבצפון מערב המדינה בעקבות הלחימה. כך לפי ממשלת מיאנמר.

https://twitter.com/war_zone_1/status/903267595855519744

בעיר הגבול קוקס בזאר שבבנגלדש הקימו הרשויות בשנה שעברה מחנות ארעיים עבור העקורים הרבים ממיאנמר, וכעת בעקבות הנהירה ההמונית החדשה, הם הרחיבו בשבוע האחרון את המחנות כדי לאכלס בהם אלפי אנשים נוספים. אחד מהאנשים האלה הוא מוחמד ראשיד בן ה-45 שעוטה רטיה על אחת מעיניו – תוצאה של רסיס קליע שפגע בו לאחר שצבא מיאנמר פתח באש לעבר קבוצה של בני רוהינגיה. הוא סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס שכ-100 בני אדם עשו יחד איתו את הדרך לגבול ושראה פיצוצים ואנשים מתים. "הסתתרנו ביער במשך יומיים ואז עצרנו בגבול, אבל הצלחנו לעבור. שמענו שהבתים בכפר שלנו הוצתו כליל", מספר ראשיד. מתאו מיין לין, בן 27, סיפר כי החלו חילופי אש בין כוחות הביטחון לעשרות מוסלמים חמושים בסמוך למנזר שבו שהה באותה העת. "הלחימה נמשכה כל היום. הייתי תקוע במנזר ולא העזתי לצאת. כשקול היריות פסק, רצתי חזרה לביתי", אמר לסוכנות הידיעות.

הרוהינגיה הוא עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר, מזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש ב-1971.

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה ובמקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחייה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש האוכלוסייה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם ובין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בשלל דרכים בעוד ששריפת כפריהם נמשכת. חוקרים הזהירו כי בני הרוהינגיה עשויים להיות קרבנות לרצח-עם.

מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).

מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים וכפרים נמחקו עד היסוד. בין ה-9 ל-20 באוקטובר 2016 נרצחו 428 בני רוהינגיה במיאנמר, 192 נשים נאנסו, 440 נעצרו, ועוד 160 הותקפו ונפגעו מאלימות. ב-25 בנובמבר 2016 רצח צבא מיאנמר כ-500 בני רוהינגיה בכפר חאתי פארה (Hati Para). שבוע לפני כן, ב-19 בנובמבר, פרסם "משמר זכויות האדם" (HRW) דו"ח לפיו יותר מ-1,000 בתים של בני רוהינגיה הוחרבו בהוראת הממשלה. ב-19 בדצמבר פרסם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח אודות מקרים רבים של רצח, אונס, גירוש והחרבת כפרים של בני הרוהינגיה במחוז ראקין שבמיאנמר, החל מאוקטובר 2016.

לאחרונה התייחס האו"ם לרדיפת הרוהינגיה במספר הזדמנויות. בהודעה שפרסם ב-3 בינואר 2017 האשים האו"ם את מיאנמר בביצוע "פשעים נגד האנושות". גם אחמד אל-טאייב, העומד בראש האוניברסיטה המוסלמית אל-אזהר שבקהיר ונחשב לאימאם הגדול של האיסלם (מקביל לאפיפיור) גינה את רדיפת בני הרוהינגיה בנובמבר אשתקד.

לעומת זאת, מנהיגי העולם נותרו אדישים גם למתרחש במיאנמר. בתחילת דצמבר 2016 הודיע נשיא ארה"ב ברק אובמה כי יבטל את הסנקציות נגד מיאנמר בעקבות השיפור במצב זכויות האדם במדינה. יומיים לאחר מכן, כלת פרס נובל לשלום, ראשת הממשלה הבורמזית, אונג סן סו צ'י,  צחקה כשנשאלה אודות רדיפת הרוהינגיה. לאחר שנמתחה נגדה ביקורת רבה, הודיע סו צ'י לפני כשבועיים כי תחקור את הפשעים נגד בני הרוהינגיה לבקשת נציב זכויות האדם של האו"ם. מנהיגים אירופאים נמנעו מלהתייחס לרדיפת הרוהינגיה עד כה. ממשלת הודו הודיע לאחרונה כי תשלח 40,000 פליטים בני הרוהינגיה בחזרה למיאנמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!