דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

החדשות לסנאפצ'ט

על פי הדיווחים, ערוץ החדשות הבינלאומי CNN משיק בימים אלה ממש תכנית חדשות תחת השם Update שתשודר ברשת החברתית הפופולרית סנאפצ'ט (Snapchat). בכוונתה לשדר סקירה חדשותית של אירועי היום הבולטים ולתת לצרכן עדכון מהיר מהנעשה בעולם.

עוד מוקדם לקבוע האם המתכונת הזו תזכה לפופולריות כפי שמצפים במחלקת הניו-מדיה של הערוץ, אך אין ספק כי הנגשת התוכן החדשותי בתוך היישומון, הנו צעד אסטרטגי נכון. דה פקטו, המהלך מלמד על הבנה טוטאלית של המרחב התקשורתי המודרני, ובמידה מסוימת אף מהווה הצהרת כוונות לגביי העתיד. יתרה מכך- צעד זה הוא חלק ממגמה שבמרכזה עומד הרצון של הרשתות למשוך קהל חדש (צעיר) באמצעות מנות קטנות של חדשות בתצורה וויזואלית. הנה 5 מחשבות על השילוב של סנאפצ'ט יחד עם הפן החדשותי.      

נטו וויזואליה

בשלב הנוכחי, ידוע לכל כי הקונספציות בשוק הישראלי היא שרשת פייסבוק של צוקרברג היא השלטת הבלתי מעוררת. אלא שכיום הדומיננטיות שלה נסדקת בעיקר בקרב קהלים צעירים. מה שבעבר היה רק הערכה הופך למציאות. על פי מחקר עדכני של  eMarketer, בשנה הקרובה פייסבוק תמשיך לאבד את הקהל הצעיר. מה שיגרום להאטה בצמיחה של הרשת החברתית הפופולרית, סביר להניח גם בישראל.

קהל לא מבוטל מבקש לצרוך מידע חדשותי שמועבר בביטים קצרים, כותרות בולטות, ריבוי תמונות-ווידאו וטקסט קצר יחסית

מנגד, במקביל לנטישת פייסבוק, אפליקציות דוגמת סנאפצ'ט, וואטסטפ ואינסטגרם דווקא זוכות לצמיחה בשיעור דו ספרתי אצל המשתמשים הצעירים, שכן אלה מבקשים לצרוך תוכן מהיר מבוסס וויזואליה צבעונית. אחד השינויים הגדולים שהביאו היישומונים הללו, אשר תפסו את תשומת הלב של הצעירים, הוא השימוש הבלתי נמנע ביכולות הוויזואליות ברשת. לפיכך- המדיניות החדשה של CNN, היא החלטה נבונה. קהל לא מבוטל מבקש לצרוך מידע חדשותי שמועבר בביטים קצרים, כותרות בולטות, ריבוי תמונות-ווידאו וטקסט קצר יחסית. זה ככל הנראה העתיד ולא רק בפן המסחרי (גם בהיבט החדשותי-אקטואלי). ערוצים או גם ארגונים, חברות ויצרנים, אשר ירצו לפנות גם לדור הצעיר ולחנכם לצרוך אינפורמציה מסוימת, כנראה ייאלצו להמשיך וללמוד את ההעדפות הללו.

האקטואליה היא בדמנו

האם גם רשתות החדשות בישראל בדרך לסנאפצ'ט? התעמקות במהלך הזה, אשר נעשה בזירת חדשות מעבר לים, אינה יכולה שלא להעלות שאלות בכל הקשור לזירה הישראלית. האם גם פה מתקרב היום בו גם חברות החדשות המקומיות יפעלו בצורה דומה? ייתכן מאוד. שכן גם הקהל הישראלי נוכח באפליקציה.

אפשר להעריך בזהירות כי התקדים שיצרה רשת CNN עם הפצת תוכן חדשותי באפיק הסנאפצ'ט, צפוי לדרבן רשתות אחרות, גם אלה הישראליות

בייחוד עכשיו כשמפת הערוצים משתנה בצורה דרמטית, זכייניות מתפצלות, ערוצים מתווספים והמהדורות משתנות, אפשר לצפות גם לשינויים מגוונים באפיקי ההפצה המקוונים בישראל. יחד עם זאת בפריזמה מקומית. צריך לומר בכנות- כי שימוש ביישומוני מובייל, על ידי כלי התקשורת המקומיים, נעשית (בד"כ) בשלבים מאוחרים. ולא, לא רק בהקשר של המדיום הטלוויזיוני, אלא למדיה המסורתית בכללותה. למרבה האבסורד, על אף היותנו אומת הטכנולוגיה, אנחנו בישראל (מעט) מאחרים באימוצה. ובייחוד מתעכבים באימוץ פרקטיקות מודרניות בהקשר של צריכת חדשות והעברת מידע. כנראה אוהבים את הדרך המסורתית. יחד עם זאת- אפשר להעריך בזהירות כי התקדים שיצרה רשת CNN עם הפצת תוכן חדשותי באפיק הסנאפצ'ט, צפוי לדרבן רשתות אחרות, גם אלה הישראליות.

תסמכו על עמית סגל

אל תתפלאו, אם ההטמעה של גישות הפצה 'מחוץ לקופסא' תגיע בעקיפין דווקא מהטאלנטים הצעירים בחברות החדשות. כך לדוגמא, עמית סגל ובני דורו הבולטים, מבינים את המדיום האינטרנטי, ובעלי ידע נרחב בהעברת המסרים באפיקים מקוונים, מבלי להחליש את המדיה המסורתית ממנה הם מגיעים. עד כה, הפעילות האישית שלו ושל רבים אחרים בפייסבוק ובטוויטר ראויה לכל המחמאות. גם בהקשר של סנאפצ'ט לא מן הנמנע שהוא יהיה מהחלוצים שיעשו שימוש בפלטפורמה, ויכתיב את הטון עבור כולם. בעניין הזה, סנפצ'ט היא כמובן רק שם גנרי לרשתות עתידיות.

מפאסיבי, לאקטיבי ושוב לפאסיבי

כל שינוי שנובע מטכנולוגיה משפיע על היכולת של הצרכן להיות גורם מכריע בתהליך התקשורתי. קשה שלא לתהות האם המהלך של CNN, מצביע על כך שהצרכן חוזר להיות (שוב) פאסיבי?

במבט היסטורי, מהלך זה מזכיר מעט את תיאוריית המחט התת-עורית -שנטבעה על ידי הארולד לאסוול. דימוי המדיה כמחט תת-עורית אשר מחדירה מסרים ישירות אל תוך הוריד של הצרכנים. בזמנו, לאסוול טען שהצרכן נותר פאסיבי, ללא יכולת להגיב לתוכן.

החידוש של CNN, יוצר במידה מסוימת (שוב) צרכן פאסיבי יותר

בתחילתן, הרשתות החברתיות הפכו את הצרכנים לאקטיביים, כולנו יכולנו להגיב, לשתף, לבקר ולחוות דעתנו על תוכן כזה או אחר. אם להסתכל על מרחב הפייסבוק, אזי שהצרכנים הפכו לאקטיביים מאוד; הם בעלי יכולת ליצור תוכן, להגיב לתוכן של אחרים, ואף ליצור שיח דו כיווני. בסנאפצ'ט לעומת זאת, המסרים שמועברים בפיצ'ר ה-Discover, הם למעשה דיי חד כיווניים. למשתמש באפליקציה כמעט אין אפשרות לבצע עם התוכן שום דבר, מלבד לצרוך אותו ותו לא. ניתן אמנם לשלוח אותו ישירות למשתמשים אחרים ביישומון, אך יכולת התגובה הציבורית וההפצה המאסיבית (כמו בפייסבוק ודומיה) מועטה מאוד. משמעות הדבר היא שהחידוש של CNN, יוצר במידה מסוימת (שוב) צרכן פאסיבי יותר. ועל זה צריכים לשים את הדעת.

שינוי רוחבי

העניין אמנם עוד בתחילת הדרך, אך צריך לזכור כי שידור תוכן ביישומון סנאפצ'ט (או במילים אחרות אימוץ פלטפורמת תוכן חדשה), באופן תאורטי, תשפיע גם על עבודתם של כלל הפונקציות התקשורתיות; מיועצי התקשורת, הדוברים אנשי הפרסום המסורתי וכן אנשי הדיגיטל. כמו גם, הכתבים, העורכים ואנשי החדשות עצמם.

מעבר לעובדה ששימוש תדיר ביישומון תיצור תעסוקה חדשה ומערך שלם של אנשי מקצוע (פונקציות שיעסקו בהתאמת התוכן לפלטפורמה). השינוי הזה גורם גם לאחרים להתאים את עצמם. בעתיד הקרוב, על מנת שיוכלו לקדם את המוצר שלהם, יועצי תקשורת ודוברים יצטרכו ללמוד את המרחב ולפעול בהתאם לנורמות המקובלות בו, אנשי הפרסום יצרכו לתת גיבוי, וכולם יחד פשוט יצרכו להתאים את המסרים לפלטפורמה ולצרכנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!