דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

על מתווים, שקרים וקורי עכביש

כבר שמונה חודשים חלפו מאז עברה הצעת החוק של אילן גילאון בכנסת בקריאה טרומית. כבר שבעה חודשים מאז התקבלה הצעת החוק הממשלתית של נאווה בוקר ברוב מיוחס של 82 חברי כנסת. שתי הצעות חוק להשוואת קיצבאות הנכות לשכר המינימום. קיצבאות שלפני 20 שנה עמדו על 2,200 ש"ח. ניתוק ההצמדה של הקיצבאות לשכר הממוצע במשק והצמדתן למדד המחירים לצרכן, שבנק ישראל שומר עליו בריבית 0, העלייה התלולה במחירי הדיור, יוקר המחיה שעלה וקביעת הממשלה את שכר המינימום במשק הביאו לכך שהקיצבאות לא עלו והפער בין הנכים לשאר האזרחים הכפיל את עצמו.

ממשלת ישראל לדורותיה לא ממש נתנה יותר מדי לאוכלוסיית הנכים והביטוח הלאומי היווה תמיד סוג של "בן חורג" לממשלה. הציוויים המוסריים, החוקים שנחקקו לאורך השנים, תמיד נדחקו לשוליים כשהיה צורך צבאי – מדיני – פוליטי אחר, דחוף יותר – צו השעה. מאז שנכנס לחיינו בנימין נתניהו, שמכתיב מדיניות ניאו-ליברלית קיצונית, נראה כי לא רק הקיצבאות נשחקו גם המוסר וחוקי המדינה. הבן החורג של הממשלה הופשט מסמכותו, מנכסיו ומהלגיטימיות שלו. את המגמה הזו ממשיכה הממשלה בחסות המתווים שהיא אורגת במקום לעשות את הנדרש ממנה ולקדם את הצעות החוק המונחות על שולחנה.

המתווה של שמחון, שלהזכירכם הוא פרופסור לכלכלה, לא לסוציולוגיה ולא לרפואה, מתווה משקרים והטעיות מכוונות, במיוחד כדי ללכוד את הציבור ברשת ולצייר תמונה שקרית על מצב הנכים בישראל. שוב ושוב אני שומעת את שמחון, ביטן, בוקר וכחלון מציירים את מתווה שמחון כ"שיפור דרמטי במצבם של הנכים" וכמי שמכירה את מתווה שמחון מיד אוכיח את טענתי, ואפריך שקר אחרי שקר.

הטענה המרכזית של שמחון, שכל הנכים יקבלו 4,000 ש"ח בינואר, היא שקרית היות ולפי מתווה שמחון רק מי שיש לו מעל ל-90% נכות רפואית שזה בערך 25,000 נכים, יקבלו 4,000 ש"ח בינואר. נכים עם מעל ל-75% אובדן כושר עבודה שהנכות הרפואית שלהם נמוכה מ-90% יקבלו תוספת לקיצבה שתעלה אותה לסכום של 3,200 ש"ח בינואר (קצת מעל לקו העוני). נכה שיש לו אבדן כושר עבודה נמוך יותר לא יקבל כל תוספת.

טענה נוספת היא שלכל הנכים ישנן קיצבאות נוספות כשבמכלול – הם מקבלים 9,000 ש"ח ויותר. גם זו טענה שקל מאד להפריך. רק נכים שיש להם מעל 80% נכות רפואית זכאים לאותן תוספות וגם זה נקבע על פי הצורך. קצבת שירותים מיוחדים נועדה לשלם לעובד זר וקיצבת ניידות לרכב מותאם. עובד זר מקבל שכר מינימום. חופשות ושבתות הנכה משלם לו כפול, משלם לו גם ביטוח רפואי וכלכלה, הנכה משלם לו כפול והקיצבה ל-100% שר"מ מגיעה ל-5,000 ש"ח בחודש. ההוצאות בממוצע בחודש רק על עובד זר עולות על 9,000 ש"ח כך שהקיצבאות הנוספות לא ממש מיטיבות עם הנכים שמקבלים אותן, לא כשמדברים על חישוב הקיצבאות כחלק מהקיצבה המשמשת לתשלומים שוטפים (חשמל מים מזון ודיור).

עוד טענה – כל הנכים מקבלים הנחות בחשמל ובמים, בארנונה והקלות במסים. לא נכון. מעט מאוד נכים מקבלים את ההנחות הללו. קבלת ההנחה תלוייה בנכות הרפואית, בשר"מ ובמצבו הרפואי של הנכה. נכה יקבל הנחה בחשמל רק אם יש לו מעל 60% שר"ם. כנ"ל מים. הנחה על רכב מקבל רק מי שיש לו ניידות וגם זה רק למי שקונה רכב חדש. הקלות במס יש רק לנכים שעובדים וזה המיעוט שבמיעוט של הנכים.

שמחון, נתניהו, ביטן ובוקר, כחלון ואללוף מציגים לציבור מצג שווא בהצהרותיהם הכוזבות שפוגעות אנושות בדעת הקהל בכל מה שקשור במאבק הנכים. לפי שמחון, האדם הסביר יכול לדעת אם אדם הוא נכה לפי מראה עיניים. נכה, לפי שמחון הוא אדם על כיסא גלגלים, עיוור או חרש, שהאדם הסביר יכול לראות את נכותו. לפי שמחון, פגועי נפש, ראש, חולי סרטן או שאר מחלות שקופות אינם נכים ובטח שהם יכולים לעבוד ולהתקיים מקיצבת עוני. הדעות הקדומות הרווחות בציבור גם ככה מוטעות ומפלות אבל כשהן באות ממשרד ראש הממשלה זה להוסיף חטא על פשע.

אם יעלו את קיצבאות הנכים יהיו יותר נכים אמר אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. האמירה הזאת מסמנת את כל הנכים כרמאים ולמעשה את כל האזרחים כרמאים בפוטנציה. כחלון דיבר על "הנכים האלו" וביטן קורא לנכים שמאלנים. שמחון מגדיל ואומר שגם אם כל הנכים יקבלו את שכר המינימום הם תמיד ירצו עוד. אלו רק חלק מאוסף התבטאויות אומללות שהגיעו מכיוון הממשלה הנוכחית שאם תעשו חשבון פשוט, אחראית להתדרדרות ולשחיקה הגדולה בקיצבאות במהלך 17 השנים האחרונות. אם נתניהו היה מאפשר לקיצבאות להתעדכן, רק ב-200 ש"ח בשנה, כל משבר הנכים הגדול היה נמנע והקיצבאות היו נושקות היום לשכר המינימום.

הגדלת הקיצבאות המתוכננת היא לעג לרש ולא נוגעת כלל בבסיס הקיצבה אלא ניתנת בצורת קצבה חודשית נוספת (קח"ן) קבועה שלא צמודה לדבר וגם לא תתעדכן או תעלה, גם אם יוצמדו הקיצבאות לשכר המינימום. אני כבר מקבלת קח"ן כי לי יש 84% נכות, אני מקבלת היום 2,792 ש"ח על כן יתווספו לי 408 ש"ח לחודש.

השבוע נתניהו הבטיח, כמו שהוא הבטיח גם לפני פסח, שאחרי החגים הקיצבאות יעלו במהלך ארבע שנים (מתווה זליכה) תוך שילוב מסקנות ועדת שמחון שמתייחסות לנכות הרפואית (לא לאבדן כושר עבודה) שתתן מענה מקיף לכל הנכים, החל מינואר 2018.

ושוב ההכרזה הדמגוגית הריקה "מצב הנכים ישתפר בצורה דרמטית בינואר 2020". העכבישים ממשיכים לטוות מתווים וללכוד את הציבור בהבטחות סרק. הנכים ימשיכו לבחור אם לקנות אוכל או תרופות והציבור ימשיך ליפול בפח עד הרגע בו הוא יזדקק לעזרת הביטוח הלאומי המשותק והמרוקן.

ומה בחגים? נמשיך לקבץ נדבות וננסה להתנחם בעוד שקר כלשהו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!