דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

חינוך / שלום כיתה א' - היום נלמד על דימוי גוף, כולן לקצר שרוולים

נראה שהתלבושת האחידה, "ביטוי חיצוני לתפיסה חינוכית-ערכית שבבסיסה עומדים ערכי השוויון, הצניעות, השייכות הקהילתית והאחווה" לפי משרד החינוך, נרמסה תחת המשטר של אידיאל היופי הדכאני | כן, גם כשמודבר בתלמידות ותלמידי היסודי | יצאנו לברר ולהשוות

חולצות בית ספר (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
חולצות בית ספר (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מרים הולצמן

מה ילדות בכיתה א' לומדות כאשר בבואן לקנות חולצות בית הספר הן מבינות שהחולצות המיועדות לתלמידות, כן, אפילו לאלו שביסודי, הן צמודות יותר, עם שרוולים קצרים יותר, ואפילו לעיתים במידות גדולות בהרבה מאלו שהן רגילות לקנות בהן?

לא מעט הורים התייחסו לסוגיה הזו ברשתות החברתיות לאחרונה, דבר שאף גרר תגובה משדולת הנשים בישראל –

אנו יודעות שקו אחד עובר בין להכפיף ילדות רכות לנורמות חברתיות המקדשות רזון, לבין הבושה, הדימוי העצמי הנמוך והפרעות האכילה המלווים בהמשך כל כך הרבה נערות ונשים.

אחת השאלות הראשונות שנישאל בבואנו לקנות רהיט, משחק או בגד לפעוט תהיה "בן או בת?". לא בטוח שבאמת יש צורך בארון בגדים מותאם למין הילד, לא ברור מי הגדיר אילו משחקים יעניינו בנים ואילו בנות, ובוודאי שאין היגיון גופני בבגדים שונים לבנים ובנות עד תחילת גיל ההתבגרות. אבל, מעל ומעבר לכל אלו, יש את הרשתות המייצרות חולצות לתלבושת אחידה ומבהירות חד משמעית לילדות ולילדים מהו מודל היופי המצופה מהם.

בעוד שבגדי בנים הם רחבים וארוכים יחסית, מאפשרים גמישות תנועה ונינוחות, בגדי הבנות צמודים, קצרים וצרים. הגזרות האלו קיימות ברוב רשתות הבגדים ובכל סוגי הבגדים, אולם העניין מרגיז במיוחד כאשר מדובר בתלבושת האחידה. מרגיז עוד יותר כשמדובר בילדי וילדות בית הספר היסודי.

תלבושת אחידה מידה 12 ברשת 'zebra' (צילום: מרים הולצמן)
תלבושת אחידה מידה 12 ברשת 'zebra' (צילום: מרים הולצמן)

על פי חוזר מנכ"ל משנת הלימודים התשע"א מטרתה של התלבושת האחידה הינה להוות: "ביטוי חיצוני לתפיסה חינוכית-ערכית שבבסיסה עומדים ערכי השוויון, הצניעות, השייכות הקהילתית והאחווה. מטרתה – העמקת ערכים אלו והקלה על הנטל הכלכלי המוטל על ההורים. התלבושת האחידה תורמת לקידום אקלים בית-ספרי מיטבי ולהקטנת הנראות של פערים כלכליים במוסד החינוכי".

אלון, 42, אב לארבעה מתל אביב מספר, "אנחנו בדרך כלל קונים לילדה מידה 8, אבל כשקונים תלבושת אחידה היה ברור שצריך להזמין מידה 14". קרן, 37, אם לשניים מחיפה, מתארת, "קניתי לה מידות ממש לא לגילה, כדי שהן לא יהיו כל כך צמודות לגוף". חלק מהמוכרות אמרו לנו בגלוי, "החולצות לבנות צמודות יותר. זה יפה ככה". חלק מהמוכרות טענו כי אינן מבינות את הסיבה להבדל, אך אישרו שההבדל קיים.

תלבושת אחידה מידה 12 ברשת 'fox' (צילום: מרים הולצמן)
תלבושת אחידה מידה 12 ברשת 'fox' (צילום: מרים הולצמן)

אז מה הורים לילדים בבית הספר היסודי יכולים לעשות על מנת למנוע שיעבוד לדימויי גוף פוגעניים לילדיהם?

שוחחנו עם הורים, בדקנו בחנויות שונות וריכזנו רשימה של רשתות ההלבשה ויחסן לתלבושת האחידה. בהתרשמות כוללת ניתן לומר שרשת חנויות FOX מציעה מגוון רחב יחסית ובלי התוויה מוגדרת של דגמים שהם או לבנים או לבנות. בחלק מהחנויות, כמו Castro וסלקשיין היה ניתן לרכוש דגמים יותר מגוונים שמאפשרים פיתרון חלקי לנושא. יש לציין שלא סקרנו חנויות מקומיות אך מהתרשמויות שלנו משיחות עם הורים הנושא דומה גם שם.

הבדלים בין תלבושות אחידות ברשתות השונות (גרפיקה: אידאה)
הבדלים בין תלבושות אחידות ברשתות השונות (גרפיקה: אידאה)

תגובת סלקשיין: "מדיניות סלקשיין, בכל סניפי החברה, היא כי אין ליצור הפרדה בתלבושת אחידה בין חולצות בנים וחולצות בנות. ישנן מגוון גזרות, צמודות או רחבות, במגוון אורכי שרוולים, וכמובן צווארונים שונים טוניקות ועוד. המידות נקבעות על פי הספקים השונים ובכל תחומי האופנה ידוע שספקים שונים עובדים עם מידות שונות".

תגובת רשת קסטרו: "ככל תחום האופנה כך גם אופנת הילדים מחולקת לקטגוריית בנים ובנות לחוד עם מבחר גזרות אופנתיות לכל אחד, צבעוניות שונה וחומרים מגוונים. באפשרות הלקוח לבחור את הדגם הרצוי לו ע"פ סגנונו, אם בגזרה צמודה או רחבה, בצבעים ובבדים שמעדיף ועוד".

תגובת רשת FOX: "המידות בבגדי הילדים של פוקס הן בהתאם לטבלאות המידה הבינלאומיות. טבלאות המידה בין בנים ובנות מותאמות למבנה הפיזיולוגי של הילד/ה בהתאמה ומכאן כאמור נובע השוני בין המינים. כל דגם המאושר לייצור בפוקס, נמדד מספר פעמים על ילדים משני המינים ומאושר על ידי טכנולוג במחלקה. השוני בטבלאות המידה בין ילד לילדה, זהה לשוני הקיים בטבלאות המידה בין גברים ונשים, באופן טבעי. בפוקס קיימים מגוון דגמים וגזרות של חולצות בית ספר, כך שכל ילד/ה יוכלו למצוא את הדגם המתאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!