דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרד

ספרד / בית המשפט העליון השעה את משאל העם על עצמאות קטלוניה

אמש חתם הקבינט הקטלוני על מזכר רשמי המסדיר את משאל העם להפרדות ממדריד | בעקבות זאת פנתה ממשלת ספרד לבית המשפט העליון בטענה שהמשאל לא חוקתי | בית המשפט קיבל את טענתה והשעה המשאל ל-5 חודשים

מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

למרות הכרזתו אמש (חמישי) של קרלס פוג'דמן, נשיא החבל האוטונומי המהווה כיום חלק מספרד, כי ״ב-1 באוקטובר יערך משאל עם בקטלוניה בו תוכרע שאלת עצמאות החבל״, נראה שנכון לשעה זו המשאל לא יתקיים. כך לפחות על פי פסיקת בית המשפט העליון בספרד שקבע כי משאל עם שכזה איננו חוקתי.

משאל העם מנוגד לחוקה הספרדית, המותירה רק לרשויות הלאומיות של ספרד כולה לערוך הצבעה שכזו. ממשלת ספרד פנתה אתמול לבית המשפט החוקתי על מנת שיכריז על ביטול החוק והאחרון קיבל את עתירת הממשלה והשעה את קיום משאל העם.

ראש הממשלה הספרדי, מראינו ראגוי, פנה לבית המשפט בטענה כי החוק מנוגד לפסיקות קודמות. בעבר אמר ראגוי כי "לא ייערך שום משאל עם". גם סגנו, סאנז דה סנטמאריה, אמר לכתבים במדריד כי "מה שקורה בפרלמנט הקטלוני מביך, זה מביש".

הנשיא פוג'דמן וכל חברי הקבינט של ממשלת קטלוניה חתמו אתמול על מזכר רשמי המכניס לתוקף את "חוק משאל העם" של חבל הארץ הצפון מזרחי של ספרד, הנהנה ממעמד אוטונומי חלקי מזה כ-40 שנה.

הצעת החוק עברה ברוב של 12 קולות כאשר 72 הצביעו בעד, 60 התנגדו ו-3 נמנעו. לפי החוק על ממשלת קטלוניה לערוך משאל-עם בו יתבקשו אזרחי החבל האוטונומי לבחור בין שתי חלופות – "כן" שמשמעו הקמת מדינה עצמאית בשם קטלוניה, או "לא" שמשמעו שמירה על האוטונומיה הקטלונית בתוך ספרד. אלא שכאמור יישום חוק משאל העם הושעה על ידי בית המשפט העליון למשך 5 חודשים, כאשר בזמן הזה ידונו השופטים בעתיד משאל העם.

ברצונם של תומכי העצמאות לקטלוניה להכריז על היפרדות מממלכת ספרד ולהקים רפובליקה עצמאית לפי פרוטוקול שנוסח בחוק. לאחר שהחוק עבר בפרלמנט הקטלוני אמר נשיא קטלוניה פוג'דמון: "אנחנו קוראים לאזרחי המדינה שלנו להחליט איזה עתיד הם רוצים עבור קטלוניה. האם הם רוצים את הדרך הנוכחית של אוטונומיה מוגבלת, או שמא ללכת לכיוון חדש כמדינה רפובליקנית עצמאית".

מפת ספרד וקטלוניה (מתוך ויקיפדיה)
מפת ספרד וקטלוניה (מתוך ויקיפדיה)

 

נשיא קטלוניה, אשר כלכלתה מהווה כחמישית מכלכלת ספרד, קרא תיגר על השלטונות בספרד ואמר כי "באירופה של ימינו אין עוד מקום לתפיסה של מדינה או אחדות פטריוטית החורגות מזכויות האזרחים". פוג'דמון הוסיף כי "קטלוניה שייכת לעולם המביט קדימה, ולכן היא תחליט בעצמה על עתידה ב-1 באוקטובר."

במשאל הקודם תמכו 80% מהקטאלנים בהתנתקות

עם 7.5 מיליון תושבים, שטח של 32 אלף קמ"ר (גדולה מישראל) וקו חוף של 214 ק"מ קטלוניה נחשבת לאחד החבלים היפים והמגוונים ביותר בספרד. התמ"ג לנפש בקטלוניה גבוה מזה של ספרד, והקטאלנים חשים כי ספרד מהווה נטל כלכלי על כתפיהם. תחושה זו מוחרפת היות ומרביתם אינם מזדהים כלל כספרדים. הספרדים חוששים כי עזיבת קטלוניה תקשה על ספרד לצאת מהמשבר הכלכלי בו היא מצויה מאז תחילת 2009, ואף תעודד חבלים אוטונומיים נוספים כגון חבל הבאסקים ואנדלוסיה לפרוש מהממלכה.

בתחילת המאה ה-21 החרימו לאומנים קטלונים תוצרת ספרדית ואף ניסו לסכל את מועמדות העיר מדריד למשחקים האולימפיים ב-2012. הספרדים מצידם החרימו את אחד הסמלים החשובים ביותר מתוצרת קטלוניה – הקאווה (שמפניה קטלונית). בתחילת 2006 הגיעה הממשלה הספרדית להסדר עם קטלוניה כי היא תוכר כ"אומה" שתמשיך להיחשב לחלק מספרד.

אחד הביטויים התקשורתיים הבולטים למתח שבין השלטון הספרדי המרכזי במדריד לבין התודעה העצמאית המתפתחת בקטלוניה, ובירתה ברצלונה, הינם משחקי הכדורגל הדרמטיים שזכו לכינוי "סופר קלסיקו", משחקים המתקיימים בין קבוצת הכדורגל ריאל מדריד לבארסה ברצלונה. משחקים אלו, בין שתי קבוצות הנמצאות בליגת העל הספרדית, זוכים לשיאי צפייה גבוהים במיוחד ובתשומת לב עולמית, והם מעוררים מתח רב בקרב האוהדים, בין היתר בגלל המתיחות ההיסטורית והפוליטית שבין הקבוצות. בארסה מייצגת את ברצלונה הקטלונית, ובפתיחת כל משחק שלה נהוג לשיר את המנון החבל האוטונומי, וריאל מדריד מייצגת את מדריד ה"ספרדית" והממלכתית. יו"ר התאחדות הכדורגל הספרדית הודיע בעבר כי ברצלונה לא תוכל לשחק בליגה הספרדית במידה וקטלוניה תזכה בעצמאות.

לפני כשלוש שנים התקיים משאל עם לא מחייב בקטלוניה במהלכו הצביעו 80 אחוז מבעלי זכות ההצבעה בעד עצמאות לחבל הארץ והיפרדות מספרד, אולם ההחלטה לא יצאה לפועל בשל הלחץ שהופעל מצד השלטון המרכזי במדריד. כמה מחוקקים קטלונים הואשמו בבית המשפט הספרדי בחתירה תחת החוקה לאחר שהובילו את משאל העם השנוי במחלוקת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!